Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی گفت: طولانی بودن پروسه تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، به حدی است که هنگام اعلام تخصیص ارز، دیگر قیمت‌ها تغییر کرده یا شرایط خریدار عوض شده یا دیگر صرفه اقتصادی برای وارد کردن آن کالا وجود ندارد.

هومن حاجی‌پور معاون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص مشکلات تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی گفت: پیرو مشکلات عمده‌ای که امسال در حوزه اقتصادی به سبب تحریم‌های ترامپ شاهد آن بودیم در حوزه تصمیم گیری یک سری پیچیدگی‌های به وجود آمده که باعث بروز مشکلاتی در کشور  شده است.

وی ادامه داد: اکنون این مشکلات باعث شده که وارد کنندگان دیگر تمایلی برای وارد کردن کالا نداشته باشند در اینجا منظور ما از وارد کننده کالای لوکس نیست بلکه شخصی است که مواد اولیه کارخانجات را وارد می‌کند، مثال عینی این مشکلات را ما اکنون در بحث تامین مواد اولیه روغن خام شاهد هستیم.

حاجی‌پور اظهار داشت: 96 درصد مواد اولیه کارخانجات روغن، وارداتی است اما عملکرد بانک مرکزی و بی‌تدبیری این نهاد در تخصیص ارز به واردکنندگان باعث شده که اکنون ذخایر روغن ما در بخش خصوصی نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته باشد که دلیل اصلی آن طولانی و پیچیده بودن تخصیص ارز است این طولانی بودن به حدی است که هنگام اعلام تخصیص ارز، دیگر قیمت‌ها تغییر کرده یا شرایط خریدار عوض شده یا دیگر صرفه اقتصادی برای وارد کردن آن کالا وجود ندارد.

وی افزود: از طرف دیگر وقتی ارز تخصیص پیدا کرد آن ارزی که متقاضی می‌خواهد را به آن نمی‌دهند مثلا در فاکتور فروشنده یورو ذکر کرده ولی بانک مرکزی لیر ترکیه می‌دهد یا روبل روسیه.

حاجی‌پور گفت: مواردی داشتیم که وارد کننده برای محموله بعدی فروشنده‌ای پیدا کرده که حاضر بوده روبل بگیرد اما این دفعه بانک مرکزی لیر ترکیه داده که هزینه این جابجایی و تغییر ارز اینقدر بالا است که برای وارد کننده اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: اگر بانک مرکزی به این رویه ادامه بدهد و نخواهد تغییراتی در نحوه مدیریت خود ایجاد کند در ماه‌های آینده به دلیل کمبود ذخایر برخی از کالاها به مشکل برخواهیم خورد.

عملکرد بانک مرکزی در نحوه تخصیص ارز، واردکنندگان را با مشکل مواجه کرده است
تاریخ: چهارشنبه 15 اسفند 1397