Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رییس کنفدراسیون صادرات غیرواقعی بودن قیمت پایه صادراتی، عدم هماهنگی در آمار و نیز مشکلات در فرآیند واگذاری ارز به واردکنندگان را عمده‌ترین دلایل عدم بازگشت تمام ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور اعلام کرد. محمد لاهوتی درباره جزییات موانع بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور توضیح داد: اولا واردات در مقابل صادرات و روش‌های واگذاری ارز حاصل از آن به واردکنندگان محدودیت‌هایی را ایجاد کرده بود که اگرچه بخشی از آن تسهیل شده اما همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. وی ادامه داد: ضمن این که رییس بانک مرکزی در جلسات مختلف اظهار کرده که بسیاری از صادرکنندگان خودشان واردات انجام داده و ارزشان را به واردکنندگان واگذار کرده‌اند اما این بخش در آمارها وجود ندارد، بنابراین در آن قسمت نیز پیش‌بینی می‌شود که حدود 5درصد ارز حاصل از صادرات اظهار نشده و این مورد نیز یکی از دلایل عدم بازگشت تمام ارز حاصل از صادرات به کشور است.

محمد لاهوتی درباره جزییات موانع بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور توضیح داد: اولا واردات در مقابل صادرات و روش‌های واگذاری ارز حاصل از آن به واردکنندگان محدودیت‌هایی را ایجاد کرده بود که اگرچه بخشی از آن تسهیل شده اما همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: ضمن این که رییس بانک مرکزی در جلسات مختلف اظهار کرده که بسیاری از صادرکنندگان خودشان واردات انجام داده و ارزشان را به واردکنندگان واگذار کرده‌اند اما این بخش در آمارها وجود ندارد، بنابراین در آن قسمت نیز پیش‌بینی می‌شود که حدود 5درصد ارز حاصل از صادرات اظهار نشده و این مورد نیز یکی از دلایل عدم بازگشت تمام ارز حاصل از صادرات به کشور است.

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: آمار بانک مرکزی حاکی از این است که حدود 30درصد ارز حاصل از صادرات که چیزی حدود 12میلیارد دلار می‌شود، به چرخه اقتصادی بازگشته است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به غیرواقعی بودن قیمت پایه صادراتی و تاثیر آن در بازگشت ارز حاصل از صادرات بیان کرد: باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که قیمت‌ پایه صادراتی بسیاری از کالاها واقعی نبوده و عملا صادرکنندگان به همان میزانی که در اظهار نامه‌شان ثبت شده ارز دریافت نکرده‌اند که بتوانند به همان مقدار ارز به کشور بازگردانند.

وی افزود: علی رغم تمام جلسات مختلفی که با مسئولان گذاشته شده، هنوز بررسی قیمت پایه صادراتی مسکوت مانده و در نتیجه، هم صادرکننده با معضل مواجه شده و هم دولت مشکل بازگشت ارز صادراتی دارد.

لاهوتی خاطرنشان کرد: البته نرخ پایه صادراتی در برخی کالاها مانند فرش ماشینی و دستبافت کاهش پیدا کرده اما صادرکنندگان این کالاها نیز معتقدند که با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت پایه صادراتی کالاهایشان متناسب با قیمتی که آن را در کشور عرضه می‌کنند، نیست.

او ادامه داد: همچنین نرخ پایه صادراتی برخی کالاها حدود دو ماهی است که کاهش پیدا کرده اما آمارها از ابتدای سال محاسبه می‌شوند، بنابراین نابسامانی‌های این چنینی عمده دلایل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور و در نتیجه آمار و ارقام اشتباه در این بخش است.

 

لاهوتی همچنین به وعده پرداخت مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: در سال 98 برای صادرکنندگان 470میلیارد تومان مشوق صادراتی درنظر گرفته‌اند که نسبت به سال جاری 50درصد کاهش داشته است.

او اضافه کرد: در سال 97 نیز با توجه به این که 1200میلیارد تومان مشوق در نظر گرفته شده بود شاهد تحقق تمام این مبلغ در سازمان توسعه تجارت نبودیم و تنها 20میلیارد تومان یعنی حدود 2درصد این مبلغ پرداخت شد؛ بنابراین اگرچه همه ساله مشوق‌های صادراتی در بودجه لحاظ می‌شود اما به دلیل محقق نشدن منابع، مشوقی به صادرکنندگان نمی‌رسد.

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به افزایش کرایه‌های حمل و نقل زمینی و دریایی تاکید کرد: این کرایه‌ها نسبت به سال قبل حدود سه برابر افزایش پیدا کرده و در نهایت تاثیر خود را در قیمت تمام شده می‌گذارد، بنابراین حداقل در بخش حمل‌ونقل نیاز به پرداخت مشوق‌ داریم.

لاهوتی همچنین با اشاره به کاهش میزان صادرات با توجه به افزایش نرخ دلار، اظهار کرد: تا آبان ماه امسال ما شاهدرشد 15درصدی صادرات بودیم اما در ماه‌های بعد تا کنون هیچ رشدی نداشتیم، بنابراین اگرچه جهش نرخ ارز باید منجر به افزایش صادرات می‌شد اما متاسفانه میزان صادرات با سال گذشته یکسان بوده و این نشان‌دهنده روند کاهشی این بخش از تجارت کشور است.

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: اگر روند رشد صادرات متناسب با 8ماه نخست سال پیش می‌رفت، میزان صادرات غیر نفتی امسال باید حداقل به 50میلیارد دلار می‌رسید که متاسفانه تا کنون به 40میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به حدود 42 میلیارد دلار برسد که با این حساب نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

دلایل عدم بازگشت تمام ارز حاصل از صادرات به کشور چیست؟
تاریخ: شنبه 18 اسفند 1397