Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

بیشتر کالاهای قاچاق، پوشاک برند هستند که معمولا قشرهای خاصی این کالاها را مصرف می کنند. برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع قاچاق کالا و ایجاد ظرفیت برند سازی و با حضور جعفر قادری اقتصاد دان و استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

جعفر قادری در آغاز یکی از مباحثی که باید به صورت جدی در کشور مورد توجه قرار گیرد، قاچاق کالای خارجی در داخل کشور است، گفت: به دلیل آنکه این کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، استانداردهای لازم را پشت سر نمی گذارند و الزاماتی که وارد کننده باید مورد توجه قرار دهد و همچنین حق و حقوقی که باید به دولت پرداخت کند، انجام نمی شود.

وی تصریح کرد: کالای قاچاق عملا فرصت ها را از تولید کننده می گیرد. بیشتر کالاهای قاچاق، پوشاک برند هستند که معمولا قشرهای خاصی این کالاها را مصرف می کنند و متاسفانه افرادی در جامعه وجود دارند که حاضر هستند برای پوشیدن برندهای خاص، مبالغ قابل توجهی را پرداخت کنند.

این اقتصاددان در گفتگو با رادیو گفت و گو با بیان اینکه ظرفیت و امکان زیادی در کشور وجود دارد که کالاهای کیفی بخصوص در حوزه پوشاک تولید شود و نیاز کشور را پاسخ گو باشد، اظهار داشت: دولت باید تسهیلات لازم را قائل شود تا برندهای شناخته شده در کشور زمینه را برای حضور موثرتر در کشور داشته باشند و به مرور بتوانند اعتماد سازی کنند و مردم بیشتر به سمت خرید از آنها سوق پیدا کنند.

وی از عدم ایجاد برندسازی در تولیدات داخلی گفت و اظهار داشت: این موضوع سبب شده است، برندهای خارجی در بازار داخل حضور موثر و قابل توجهی دارند و البته باید به اشکال مختلف اجازه ندهیم در شرایطی که از رقابت های بین المللی محروم هستیم و تولید کننده داخلی معمولا با امکان تولید با هزینه پایین و استفاده از فناوری های روز را ندارد. در این میان ورود کالای قاچا شرایط غیر رقابتی را برای تولید کننده داخلی ایرانی فراهم می کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همه دستگاه های نظارتی باید در زمینه مبارزه با قاچاق با حداثر توان عمل کنند و این موضوع به ویژه در زمینه پوشاک اهمیت بیشتری دارد. همچنین در کنار این موضوع، باید حمایت های لازم از تولید کننده داخلی جهت ایجاد برند باشد تا شاهد رشد و توسعه کشور باشیم.

پوشاک برند سهم عمده کالای قاچاق را به خود اختصاص داده است
تاریخ: شنبه 18 اسفند 1397