Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به دستاوردهای اقتصادی و صنعتی سفر مهم رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق، سهم ایران از بازار کالای عراق را ۲۹ درصد اعلام کرد و گفت: ظرفیت بازار عراق برای ایران ۲ برابر وضع موجود است. 

گسترش نیوز - محمدرضا مودودی با حضور در برنامه متن و حاشیه شبکه سه سیما با اشاره سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به کشور عراق و انعقاد قرارداهای تجاری با با این کشور گفت: آمار صادرات غیر نفتی کشور در ۱۱ ماه گذشته به مرز ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی گفت: سهم صادرات ما به عراق امسال به ۸ و نیم میلیارد دلار رسیده است که با احتساب برق و گاز از مرز ۱۱ میلیارد دلار هم افزایش می‌یابد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت میزان رشد صادرات به عراق را بطور متوسط ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا دو سال دیگر سهم صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به عراق به ۴۰ میلیارد دلار برسد.

مودودی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی و صنعتی سفر مهم رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق، سهم ایران از بازار کالای عراق را ۲۹ درصد اعلام کرد و گفت: ظرفیت بازار عراق برای ایران ۲ برابر وضع موجود است.

وی با بیان اینکه ۱۸ گذرگاه مرزی با عراق داریم گفت: در بحث تجارت خارجی حدود ۱۰ هزار شرکت و بازرگان داریم که مشغول صادرات هستند و صادرات حدود ۵۰۰ شرکت بالای ۱۰ میلیون دلار است.

راهکاری برای بی‌اثر کردن تحریم ها

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: هرچقدر تجارت را مردمی کنیم می‌توانیم بر تحریم پیروز شویم و استفاده از ظرفیت مرزنشینان یکی از مواردی است که می‌تواند با توجه به اشتراکات مرزنشینان با کشورهای همسایه به ویژه عراق مثمر ثمر باشد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت به دستاورد موفق سفر رئیس‌جمهوری به عراق اشاره کرد و افزود: افزایش مبادلات اقتصادی بین ۲ کشور تا پایان ۱۴۰۰ شمسی(۲ سال دیگر) به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.

 مدودی با اشاره به طرح ساخت و استقرار شهرک‌های صنعتی مشترک با کشور عراق اظهارکرد: گسترش جغرافیای صادراتی یکی از اهداف ساخت شهرک‌های مشترک است که عراقی‌ها بسیار به این کار تمایل دارند زیرا عراق کشور سرمایه داری است و دیر یا زود مسیر صنعتی خود را پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: ایران می‌تواند در مسیر صنعتی شدن عراق نقش ایفا کند البته ما در عراق شهرک نمی‌سازیم بلکه به صورت مشترک سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

مودودی با بیان اینکه عراق را باید در کنار ارتباط با سوریه و لبنان درنظر گرفت، افزود: به درخواست عراقی‌ها ما در بازسازی عراق و همچنین دیگر کشورهای منطقه که از ایران تقاضا کرده‌اند حضور خواهیم یافت.

 او با اشاره به نیاز عراق به دانش فنی جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی گفت: در صدد هستیم پیوندهای اقتصادی را در ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک افزایش دهیم.

 مودودی با توجه به مذاکرات سفر اخیر رئیس‌جمهوری به عراق افزود: در هر ۵ استان عراق شهرک‌های صنعتی مشترکی ایجاد می‌کنیم تا هردو طرف ذینفع شوند.

 سرپرست سازمان توسعه تجارت ایجاد نمایشگاه دائمی ایران در عراق را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: این نمایشگاه با استقبال تجار ۲ طرف مواجه شده است و مبادلات اقتصادی را افزایش داده است.

 دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق آخرین آمار صادرات کالای جمهوری اسلامی ایران به عراق را ۸ میلیارد و ۷۶۶ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در سال ۹۷ رشد بسیار خوبی در بازار صادرات به عراق داشتیم.

سوریه می‌تواند در سبد توسعه صادرات جا بگیرد

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه همکاری اقتصادی با سوریه چگونه خواهد بود گفت: سوریه می‌تواند در سبد توسعه صادرات جا بگیرد و این کشور شوربختی‌های زیادی را تجربه کرده و نیازمند این است که از ظرفیت هم پیمانان خود استفاده کند و بخشی از ظرفیت تولید مشترکی که قرار است با کشور عراق داشته باشیم برای صادرات به سوریه در نظر بگیریم.

مدودی ادامه داد: با توجه به میزان خسارت‌های بسیار بالای کشور سوریه این کشور طیف عظیمی از خدمات فنی مهندسی را احتیاج دارد و نیازمندی‌های زیادی برای مصرف کالا دارد اما درآمد ارزی محدودی نسبت به عراق دارد و باید با روش ویژه‌ای به تجارت با سوریه بپردازیم.

ظرفیت بالای روسیه برای واردات از ایران

سرپرست سازمان توسعه تجارت در بخش دیگر از برنامه متن و حاشیه با اشاره به برنامه دولت برای افزایش صادرات به روسیه گفت: با توجه به نیازهای روسیه برای واردات این کشور یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای صادرات ایران است.

مدودی با بیان اینکه تفاهمنامه‌های لازم برای تجارت با روسیه منعقد شده است عنوان کرد: میزان صادرات به روسیه ۳۰۰ میلیون دلار است در حالی که ۸۰۰ میلیون دلار صادرات داریم و همچنان تراز تجاری با این کشور منفی است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل تجارت با روسیه این است که بازار ایران مدرن نیست و محصولات بزرگ در مقیاس بزرگ نمی‌توانیم تولید کنیم در حالی که بازار روسیه مدرن است به طور مثال فروشگاه‌های روسیه نیازمند یک جنس ثابت با میزان تیراژ بسیار بالا است که چنین ظرفیتی در کارخانه‌های تولیدی ایران نیست.

وی آینده روابط اقتصادی با روسیه را منوط به ایجاد صنایع با توان تولید بالا دانست و گفت: یکی از برنامه‌های سازمان توسعه و تجارت ایجاد ابرپروژه‌ها با توان تولید بالا و کالای خاص است.

ظرفیت بازار عراق برای ایران ۲ برابر وضع موجود است
تاریخ: دوشنبه 27 اسفند 1397