Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

در حالی توسعه تولید و تجارت صنایع نساجی و پوشاک در لیست برنامه های سال ۹۸ وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته که در طول سال گذشته شاهد شکست بسیاری از پروژه های مشابه در حمایت و توسعه صنعت نساجی و پوشاک کشور بوده ایم.

به گزارش کسب و کار نیوز، توضیح بیشتر اینکه معاون طرح و برنامه و جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی، ۱۵ پروژه ویژه و اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۸ را اعلام کرد. سعید زرندی اظهار کرد: در کنار سایر وظایف و ماموریت‌های وزارتخانه، ۱۵ اقدام برای سال آینده تعریف شد تا معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه آن را به طور ویژه دنبال کنند. وی افزود: این پروژه‌ها بر اساس مزیت‌ها و فرصت‌های کشور و با عنایت به شرایط جدید اقتصادی و تحریم‌ها تدوین شده است. جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: در این پروژه‌ها در هر سه بخش صنعت، معدن و بازرگانی طرح‌های دیده شده و همه آن‌ها به صورت ویژه رصد، پایش و پیگیری خواهد شد. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت افزود: این پروژه‌ها توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت به همه دستگاه‌های زیر مجموعه ابلاغ شده و سازمان‌های تابعه موظف هستند آن را در سال ۹۸ انجام دهند. زرندی تصریح کرد: رویکرد ما در این پروژه‌ها درون‌گرایی و برون‌نگری است وتلاش داریم به سمت نوآوری در اجرای این طرح‌ها حرکت کنیم. به گفته جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی، یکی از مهم ترین ۱۵ پروژه اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت درسال ۱۳۹۸  توسعه تولید و تجارت صنایع نساجی و پوشاک خواهد بود.

در همین راستا رحمانی معاون طرح وبرنامه وزارت صنعت، معدن وتجارت با اشاره به قدمت تاریخی ایران در حوزه پوشاک و نساجی بر اجرای طرح توسعه پوشاک و لزوم تهیه برنامه زمانبندی مشخص برای اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: تولید پوشاک در کشور باید برندسازی شود وبه سمت سود آوری حرکت کند تا بتوانیم  سهمی در بازار صادراتی کشور بدست آوریم. معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اجرای طرح توسعه پوشاک  در کشور را به صورت پایلوت را در احصا نقاط ضعف و رفع معضلات موجود در این صنعت موثر برشمرد و گفت: با  تکمیل این ۵ طرح آزمایشی می‌توان به صورت عملیاتی مزیت های سرمایه گذاری در بخش پوشاک را مشاهده کرد.

رحمانی تعیین برنامه زمانبندی  مشخص با  تبیین تسهیلات و حمایت هایی که در این طرح در نظر گرفته شده است می توانیم به توسعه صنعت پوشاک در کشور امیدوار باشیم. صالح نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت نیز با اشاره به اینکه ایده توسعه صنعت پوشاک وچرم از حدود دوسال پیش توسط انجمن پوشاک مطرح شد که پس از برگزاری جلسات متعدد این موضوع به شکل مناسبی تبیین شد، خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم  صنعت پوشاک در کشور به صورت گسترده انجام شود و برندسازی صورت گیرد و سود آوری داشته باشد و به صادرات بیانجامد، باید ساختار سازی صورت گیرد. معاون امور صنایع وزارت صنعت،معدن وتجارت تصریح کرد: این ساختارسازی می تواند به صورت ایجاد برند خاصی باشد و به صورت متمرکز صورت گیرد که در حال حاضر برخی از برندها در کشور با متمرکز سازی و ایجاد برند توانسته اند به سود آوری برسند. اما اگر بخواهیم موضوع پوشاک به صورت عام در سطح کل کشور اجرایی کرد باید  یک  شرکت پشتیبان مرکزی در نظر گرفته شود و سپس به تبع آن شرکت های استانی نیز ایجاد شود تا در نهایت واحدهای صنعتی شکل بگیرند وتولید محصولات در مراحل مختلف انجام شود .

براساس آمار جهانی ارزش پوشاک کشور ۱۵ میلیارد دلاراست  که درسال ۲۰۲۵ به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید. لذا اقدامات اثربخش در این برهه زمانی در صنعت پوشاک می تواند کلید راهگشای توسعه صنعتی در کشور باشد.

فرصت ارزآوری به کشور گرفته شد

بهرام شهریاری، رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران

نساجی و پوشاک از آن دسته صنایعی است که به دلیل قابلیت ارزآوری بسیاری که دارد مورد توجه تمام دنیا قرار گرفته است. امروز وضعیت کشورهای دنیا در نساجی و تولید پوشاک پیشرفت زیادی داشته و برندسازی موجب درآمدزایی شده است. متاسفانه قاچاق در کشور ما موجب آسیب جدی به تمام صنایع و بازارها شده و نفس تولید و رونق را گرفته است. توسعه تولید و تجارت و البته صادرات در گرو حذف دلالان و قاچاق از این صنایع است. طی چندین سال اخیر پوشاک قاچاق ضرر و زیان زیادی به صنعت نساجی کشور وارد کرد که همین موضوع موجب شد تا روند صادراتی که در دهه هشتاد به دنیا و به کشورهای مدرن اروپایی وجود داشت متوقف شود.

در این شرایط با واقعیت تلخ دیگری روبرو شدیم و آن خروج سرمایه گذارها از صنایع نساجی و پوشاک و تزریق سرمایه ها به صمعت خودروسازی بودیم. این اقدام در حالی انجام گرفت که واقعیت این است که ارزآوری نساجی و پوشاک به مراتب بیشتر از خودروسازی بوده و با این اقدام فرصت ارزآوری به کشور گرفته شد.

مواد اولیه‌ای برای چرخه تولید کارخانه‌ها موجود نیست

مهدی امیدی، کارشناس صنعت پوشاک

سناریوسازی برای نجات صنعت پوشاک و نساجی از وضعیتی که در آن قرار دارد سالهاست نقل محافل و جلسات مسوولان شده است. سال گذشته شاهد تصویب طرحی برای مبارزه با فروش پوشاک قاچاق در سطح پایتخت بودیم که با گذشت چند روز از اجرای آن سنگ اندازی ها توسط عده ای که این شرایط به نفعشان نبود آغاز شد و پرونده این پروژه بدون سر و صدا بسته شد. البته طرح های مشابه بسیاری در رابطه با حمایت از توسعه و تجارت نساجی و پوشاک ارایه شد که در همان مرحله طرح و جلسه باقی ماند و هنوز تا به امروز شواهدی دال بر اجرای آنها دیده نشده است. مافیای قاچاق پوشاک مافیایی سازمان دهی شده است که یا توان مقابله با آن نیست و یا اینکه تصمیمی برای مقابله با آن وجود ندارد. به هر ترتیب در کنار این مشکلات حذف جوایز صادراتی و معافیت های مالیاتی برای صادرکننده و تولیدکننده برتر موجب خروج فعالان باسابقه از این صنایع شد و از سوی دیگر تصمیم عجولانه دولت مبنی بر بازگشت ارز صادراتی هم مزید بر علت شد تا توسعه و تجارت این صنایع به فراموشی سپرده شود.

این در حالی است که منابع مادی واحدهای تولیدی هم به یک سوم کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر تامین مواد اولیه نیز به سختی آن هم به‌صورت نقدی صورت می‌گیرد که همین موضوع نیازمندی واحدها را به نقدینگی پررنگ‌تر کرده و تولیدکننده را برای ترک این صنایه مصمم تر نموده است. صنایع نساجی و پوشاک در ایران توانمندی بسیار بالایی برای تولید محصولات دارند اما متاسفانه مواد اولیه‌ای برای چرخه تولید کارخانه‌ها موجود نیست که باید یک تصمیم سریع برای تامین مواد اولیه کارخانه‌ها گرفته شود.

سناریوهای تکراری نجات صنعت نساجی
تاریخ: سه شنبه 20 فروردین 1398