Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اظهارنامه‌هایی که منجر به صادرات نشدند یا در زمان صادرات با مشکلات سیستمی برای ثبت دست به گریبان بوده‌اند و یا صادرکننده از صادرات منصرف شده است؛ هیچ یک از این موارد ارتباطی با صادرات صوری ندارند. 

 

 

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازرگانان ایران درباره مکاتبات دفتر صادرات گمرک مبنی بر عدم خروج کالاهای صادراتی با اظهارنامه و احتمال مواجه شدن با پدیده صادرات صوری نیز عنوان کرد: کالا تا زمانی که از مرز زمینی، هوایی و دریایی خارج نشود و پشت اظهار نامه به صورت فیزیکی تاریخ خروج از مرز نداشته باشد و یا به صورت مجازی در سامانه توسط گمرکات اجرایی ثبت نشود، عملاً صادراتی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: صادرکننده‌ای که کالایی را اظهار کرده و در میان راه به هر دلیلی از صادرات کالا منصرف شده است، اظهارنامه‌اش باز می‌ماند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نامه دفتر صادرات گمرک اظهار کرد: این نامه‌ای که از سوی گمرک ارسال شده است اتفاق جدیدی نیست و طبق روال هر ساله، گمرک ایران از گمرکات استان‌های مختلف استعلام می‌گیرد که چه میزان از اظهارنامه‌های آنها در سامانه باز مانده و باید تعیین و تکلیف شود.

وی با بیان اینکه این نامه برای کالاهای صادر شده‌ای است که به دلیل مشکلات سیستمی ثبت نشده‌اند، افزود: به عنوان مثال ممکن است در گمرکی کالایی صادر شده باشد؛ اما در لحظه انجام این صادرات سیستم ثبت اطلاعات آن گمرک دچار اختلال شده و صادرات آن کالا به صورت دستی آن را ثبت کرده باشد.

به گفته لاهوتی، اکنون زمان آن است، صادراتی که به صورت دستی ثبت شده است وارد سیستم شده و در صورت انصراف صادرکننده به انجام این فعل، اسناد آن ابطال شود.

وی ادامه داد: بنابراین نامه مذکور یک روند متداول در سیستم گمرکات کشور است و اتفاق جدیدی نیست؛ چراکه درخواست دریافت این اطلاعات هر ساله به همین صورت ارسال می‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه آمارهای اولیه گمرک درباره تجارت (واردات و صاردات) پیش از سال جدید اعلام می‌شود، افزود: رئیس کل گمرک کشور نیز هفته گذشته آمار 44 میلیارد دلاری برای صادرات را اعلام کرد؛ اما آمارهای قطعی معمولاً یک تا 2 ماه بعد از سال منتشر می شود.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، روز گذشته برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که اخیراً دفتر صادرات گمرک ایران با بررسی اظهارنامه‌های صادراتی در گمرکات مختلف اجرایی، بحث عدم اعلام خروج تعداد قابل توجهی از اظهارنامه‌های صادراتی را مطرح کرده است که بررسی مکاتبه این دفتر نشان می‌دهد، تعداد قابل توجهی اظهارنامه صادراتی در گمرکات مختلف کشور اعلام خروج نشده اند و در صورت تایید این موضوع با پدیده صادرات صوری مواجه خواهیم بود.

در مکاتبه دفتر صادرات گمرک ایران با گمرکات اجرایی آمده است، گمرکات مبدا صادراتی موظفند در خصوص اظهارنامه‌های صادراتی بررسی و نسبت به تعیین تکلیف نهایی اظهارنامه‌های اعلام خروج نشده ابطال یا پیگیری قضایی با هماهنگی واحدهای مربوطه (بخشنامه مرکز جرائم سازمان یافته) اقدام کنند.

دروغی به نام صادرات صوری
تاریخ: چهارشنبه 21 فروردین 1398