Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حبیب الله حقیقی روز سه شنبه در نشست خبری با تبیین ویژگی های قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در این قانون ظرفیت های جدیدی به منظور پاسخ گویی دستگاه های ذیربط در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعریف شده است.

وی با بیان اینکه داشتن قوانین منسجم و به روز از لازمه های توانایی برای مبارزه با امر قاچاق کالا و ارز است افزود: آنچه تاکنون تحت عنوان قانون وجود داشته، مربوط به 80 سال پیش بوده است، در حالی که امر قاچاق با استفاده از ساز و کارهای پیشرفته نسبت به نگاه سنتی صورت می گرفته است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاجلاق کالا و ارز اضافه کرد: با نگاه سنتی و با قانون قدیمی امکان مبارزه مناسب با امر قاچاق در کشور وجود نداشت.

حقیقی با بیان اینکه، موضوع قاچاق از جمله اموراتی است که از پیچیدگی و فراگیری خاصی برخوردار است، اظهار داشت: قانون جدید با توجه به این ویژگی تهیه و تدوین شده است.

وی ادامه داد: لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سوم آذر ماه سال 90 به مجلس ارسال شد که پس از بررسی های لازم و رفع ایرادات شورای نگهبان در نهایت سوم دی ماه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و سپس در 18 دی ماه به تایید شورای نگهبان رسید.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه، این قانون پس از ابلاغ رییس جمهوری و انتشار در روزنامه رسمی، از روز جاری برای دستگاه های ذیربط لازم الاجرا است، گفت: قانون جدید دارای 10 فصل، 77 ماده و 79 تبصره است که با ویژگی هایی که دارد می تواند متناسب مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شرایط امروزی پاسخگو باشد.

وی با اشاره به ویژگی های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: قانون جدید به نوعی در راستای فرمان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که سعی شده در این قانون فرمان و محورهای منویات رهبری در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز رعایت و به نوعی ساز و کارهای عملیاتی آن تعریف شود.

حقیقی استفاده بهینه از توانایی های تمام دستگاه های ذیربط را از دیگر ویژگی های این قانون دانست و گفت: ایجاد ساختار سازمانی متناسب با اهمیت بحث قاچاق در دستگاه ها از الزمات قانونی است، چرا که دستگاههای ذیربط علاوه بر ساختارهای سازمانی مناسب، باید برنامه مناسبی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته باشند.

وی تصریح کرد: الزام ارایه عملکرد دستگاه ها درباره چگونگی مبارزه با قاچاق در حوزه ماموریتی خود به صورت سالیانه، از دیگر ویژگی های قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شمار می آید.

وی اضافه کرد: دستگاه های ذیربط در حوزه ماموریتی خود باید به صورت سالانه عملکرد خود را به ستاد مرکزی اعلام کنند و در راستای موارد اقدامات انجام شده، روند پاسخگویی را به رییس ستاد داشته باشند.

حقیقی همچنین به ویژگی های دیگر قانون جدید اشاره کرد و گفت: در این قانون ظرفیت های هر سه قوه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 24 عضو تشکیل شده است، تصریح کرد: ترکیبی از نمایندگان هر سه قوه در این ستاد حضور دارند که باید از امکانات آنها برای مبارزه فراگیر در امر قاچاق استفاده کرد.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بکارگیری و تاکید بر استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های نوین و روز دنیا در امر مبارزه با قاچاق را از دیگر ویژگی های قانون جدید عنوان کرد و گفت: در دنیای امروز با روش های سنتی گذشته نمی توان پاسخگوی تجارت الکترونیکی بود.

وی با بیان آن که، دستگاه های متولی موظف به راه اندازی سامانه های کنترلی، روان سازی و شفاف سازی مبادلات تجاری هستند ادامه داد: برای مبارزه با قاچاق در حوزه مبادلات تجاری و مواردی که زمینه سوء استفاده موضوعیت پیدا می کند، استفاده از فناوری و تکنولوژی های روز ضروری است که قانون جدید بر آن تاکید دارد.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیشگیری از وقوع قاچاق، توسعه امر مبارزه با قاچاق در وسعت انجام آن از قبل از مبادی ورودی تا محل عرضه، تعیین استراتژی و هدف گذاری صحیح، توجه به مباحث فرهنگی و بهره گیری از تبلیغات هوشمند را از دیگر ویژگی های قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز برشمرد.

تاریخ: سه شنبه 6 اسفند 1392