Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش به تهدید رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای تشکیل معاونت بازرگانی در ریاست‌جمهوری در صورت عدم رأی مجلس به تفکیک وزارت صمت گفت: معاون اقتصادی رئیس‌جمهور چه گلی بر سر اقتصاد ایران زده که معاونت جدید بازرگانی می‌خواهد بزند؟

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران عصر پنجشنبه گذشته در صد و یکمین نشست ماهانه خود با اعضاء مرکز جامع صادراتی ایران و اولین جلسه در سال جدید طی سخنانی در جمع مدیران شرکتهای صادراتی، صاحبان صنایع و صاحبان سرمایه، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان، ضمن اشاره به اوضاع بد اقتصادی و رشد بی‌رویه و سرسام‌آور تورم، نسبت به تهدید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی توسط محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور واکنش نشان داد و گفت: سالهاست که در خصوص اوضاع نابسامان اقتصادی ایران و سوء مدیریتها و اِعمال سیاستهای غلط، سخن می‌گوییم و مباحثه می‌کنیم اما دریغ از یک خبر خوش، یک قدم مثبت و یا تغییر رویه و عملکردی متفاوت و معقول!! اگر سالهای گذشته را فاکتور بگیریم و به عملکرد دولت آقای روحانی بپردازیم، باید عرض کنم که حدود 6 سال است که دربِ نابسامانی اقتصاد روی یک پاشنه می‌چرخد و برای غالب مردم ایران، هر روز شده است دریغ از دیروز و مشکلات بیشتر می‌شود و سطح معیشت‌شان کاهش می‌یابد و خبری از بسامان شدن اقتصاد در راه نیست! چرا؟

وی افزود: هر دولتی برای ادارۀ امور اقتصادی کشور، تیمی متشکل از چند وزیر و تعدادی مقام اقتصادی دیگر تشکیل می‌دهد تا اقتصاد کشورشان را سر و سامان داده و به‌نحو مطلوبی به‌پیش برند. در سالهای اخیر این روند ادامه داشته و در دولت یازدهم نیز که بیشترین اقتصاددان را به‌کار گرفته بود، تیم اقتصادی با عضویت چند وزیر از جمله وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی دیگر از دولتمردان تشکیل شد که چندان عملکرد مطلوب و قابل قبولی نداشتند فلذا انتظار بر این بود تا تیم اقتصادی دولت دوازدهم، جمع و جورتر، قوی‌تر، هماهنگ‌تر و دارای فرماندهی واحد باشد اما انتخاب مردان اقتصادی در دولت دوازدهم نیز ابهامات و اختلافات را بیشتر کرد و با این وضعیتی که پس از گذشت 2 سال از آغاز دولت دوم آقای روحانی مشاهده می‌شود، بعید به‌نظر می‌رسد که این تیم هماهنگی لازمه جهت سر و سامان دادن به اقتصاد کشورمان را داشته باشد!

سبزعلیپور اظهار داشت: دو سال پیش جناب آقای روحانی در بدو دولت دوازدهم، برای ادارۀ امور اقتصادی کشور، جدای از وزرای نفت، کار، رفاه و تعاون، راه، مسکن و شهرسازی، نیرو و... شخصی را به‌عنوان وزیر اقتصاد، دیگری را تحت عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد. تا اینجای کار چندان تغییری نسبت به دولت قبلی‌شان مشاهده نمی‌شد، اما زمانی اوضاع جالب شد که آقای روحانی شخصی را به‌عنوان دستیار ویژه خود در امور اقتصادی و شخص دیگری را نیز به‌عنوان "معاون اقتصادی" خویش معرفی نمودند.

این ابتکار رئیس جمهور در ایجاد پستهای جدید اقتصادی نه‌تنها بوی هماهنگی و اتحاد در تیم اقتصادی دوازدهم را نمی‌داد بلکه از گوشه و کنار اخباری مبنی بر تشدید اختلافات در بدو فعالیت این تیم به گوش می‌رسید(!) به‌طوری که ابهام زیادی در وظایف معاون اقتصادی و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور وجود داشت، یعنی این سؤال مطرح بود که؛ چه کار مهمی در این اقتصاد بیمار و آشفته وجود دارد که وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر وزرای اقتصادی توان انجام آن را ندارند که این دو مقام جدید اقتصادی می‌خواهند آن را انجام دهند؟

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود وزرای اقتصادی دولت و همچنین اضافه شدنِ دو مقام جدیدِ اقتصادی (معاون و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور)، متأسفانه نه‌تنها وضعیت اقتصاد ایران در دولت دوازدهم بهتر از دولت یازدهم نشد بلکه مشکلات کشور و مردم چند برابر بیشتر شد، به‌طوری که سال 96 با این توجیه که "ما تازه دولت را تشکیل داده‌ایم و مردم کمی صبر کنید آن‌وقت خواهید دید که ما چه گلستانی برایتان درست می‌کنیم"، گذشت. سال 97 به‌قدری مشکلات اقتصادی زیاد شد که اشک مردم درآمد. سال جاری نیز با مشکلات کمرشکن اقتصادی شروع شده و تحریمها و جنگ اقتصادی و تنش‌های بین‌المللی نیز به‌روی آن اضافه شده و بُهت و نگرانی مردم را چند برابر کرده است.

در حالی که مردم شریف ایران منتظر اقدامات مفید و سازندۀ دولت و تیم اقتصادی‌اش برای بسامان کردن اقتصاد کشور و ارتقاء سطح معیشت‌شان می‌باشند، متأسفانه دو روز پیش در کمال تعجب جناب آقای نهاوندیان معاونت اقتصادی رئیس جمهور از طرف دولت به مردم چنین توصیه فرمودند: "اگر مشکلات و سختی‌های 9 ماه باقی‌مانده سال جاری را تحمل کنیم، قطعاً دشمن ناامید می‌شود"!

عجب توصیۀ جالب و مدبرانه‌ای! این توصیه و یا به‌نوعی اعتراف صریح معاونت اقتصادی رئیس جمهور بدین معناست که دولت روحانی کلاً وا داده و هیچ برنامه و اراده‌ای برای حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم ندارد! پس باید طی روزها و ماههای سال جاری هم منتظر سختی‌های بیشتری باشیم!

سبزعلیپور افزود: ماه اول سال 98 سپری شد و دو روز دیگر هم ماه دوم سال به پایان خواهد رسید اما در این 60 روزی که از سال جدید گذشته، هیچ خبر مثبتی در خصوص توسعه و رونق تولید به گوش نرسیده و از اَعمال و رفتار دولتمردان بوی توجه به "تولید" به مشام نمی‌رسد، تنها مبحثی که در روزهای گذشته از طرف دولت به آن زیاد پرداخته شده، بحث تفکیک "وزارت صنعت، معدن و تجارت" و همچنین احیای مجدد "وزارت بازرگانی" بوده است!! معلوم نیست در سالی که قرار است "رونق تولید" هدف باشد چرا دولت به‌یاد "رونق بازرگانی" افتاده است، آیا چنین سیاست و عملکردی سؤال‌برانگیز نیست؟ چرا پس از گذشت چهل سال هنوز در "آزمون و خطا"، "شل کن و سفت کن" گیر کرده و در "دور و تسلسل" افتاده‌ایم؟! تا چشم به هم بزنیم 10 ماه پیشِ‌رو نیز به‌سرعت سپری خواهد شد و به انتهای سال 98 خواهیم رسید، اما با چه دست‌آورد مثبتی که هنوز دورنمای آن روشن نیست؟!

وی ادامه داد: راجع به چرایی مثبت و منفیِ عملکرد و همچنین تفکیک "وزارت صنعت، معدن و تجارت" بسیار سخن گفته و موضوع را از مَنظرِ کارشناسی، تحلیل و واکاوی نموده‌ایم، به همین دلیل فعلاً قصد ندارم که مجدداً وارد این بحث تکراری بشوم، فقط می‌خواهم به مورد دیگری در این ارتباط بپردازم که در نوع خود جالب و در خور توجه می‌باشد و آن اینکه دو سه روز پیش آقای محمود واعظی رئیس دفتر جناب آقای روحانی طی سخنان تهدیدآمیزی خطاب به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اظهار داشتند؛ "درصورت عدم تصویب لایحه تفکیک وزارت صمت در مجلس، طرح تشکیل "معاونت بازرگانی" در ریاست جمهوری ارائه می‌شود"!

یعنی جناب آقای واعظی بسیار ظریف و از موضع قدرت، نمایندگان مردم در مجلس را تهدید می‌کند که "اگر تسلیم خواسته دولت نشوید و بی‌چون‌وچرا، خواست ما را که تفکیک "وزارت صنعت، معدن و تجارت" می‌باشد تصویب نکنید، به‌جای "وزارت بازرگانی" "معاونت بازرگانی" را در ریاست جمهوری ایجاد می‌کنیم" یعنی "«وزارت بازرگانی» را به‌شکلی دیگر و آن هم بدون اینکه به مجلس پاسخگو باشد، به‌وجود می‌آوریم"!

اینجانب در پاسخ به تهدید نمایندگان محترم مردم در مجلس از جانب رئیس دفتر آقای روحانی، از جناب آقای واعظی سؤال می‌کنم که؛ معاون اقتصادی رئیس جمهور و شخص "نهاوندیان" چه گلی بر سر اقتصاد ایران و معیشت مردم زده‌اند که حالا معاونت جدید بازرگانی رئیس جمهور می‌خواهد آن گل را بر سر مردم شریف ایران بزنند؟!

سبزعلیپور تصریح نمود: حاصل عملکرد تیم اقتصادی دولت به‌اضافه معاون و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور در سالهای 96 و 97 و ابتدای سال 98 شد رکود مضاعف بازار، تورم سنگین و گرانی لحظه به لحظه کالا و خدمات، افزایش بی‌سابقه نرخ دلار تا حدود 20 هزار تومان، کاهش شدید ارزش ریال، ظهور دلار جهانگیری، بر باد دادن 12 میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی و توزیع این مقدار ارز آن‌هم با نرخ 4200تومانی بین عده‌ای ازمابهتران، شکستن کمر تولید و تولیدکنندگان، کاهش صادرات و رشد قاچاق، کاهش سطح معیشت مردم و کوچک‌تر کردن سفرۀ هموطنان عزیزمان، افزایش بی‌سابقه و وحشتناک نرخ خودروهای داخلی و خارجی، به‌طور مثال فروش پراید 20میلیونی پراید به بیش از 50 میلیون تومان، افزایش نجومی نرخ مسکن، بازگرداندن کوپن و جیره‌بندی کالا، افزایش سرسام‌آور نرخ گوشت، سیب‌زمینی و پیاز، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، خرما و...، کمبود دارو و افزایش بیش از حد نرخ دارو و خدمات درمان و... و دهها مورد دیگر.

باور کنید اگر اختیار اقتصاد ایران را به دست چند جوان بی‌تجربه و تازه‌کار می‌دادیم، حتماً حاصل عملکردشان خیلی بهتر از این دانشمندان می‌بود! سال 97 جناب آقای "مسعود نیلی" دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور و یکی از تئوریسین‌های این اقتصاد نابسامان، بدون عذرخواهی بابت عملکرد غلطش که منجربه بروز چنین بحرانی در کشور شد، بی‌سروصدا از سمت خویش استعفا داد و از منظر عموم و رسانه‌ها غیب شد! حال با این‌همه خرابکاریها و دسته‌گل‌هایی که تیم اقتصادی دولت با همکاری معاون اقتصادی و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور به آب داده‌اند، معاونت جدید بازرگانی رئیس جمهور مگر "سوپرمن" است که با ظهور و آمدنش، بتواند خرابکاریهای آنها را جبران و مشکلات مردم و کشور را رفع کند و اقتصاد ایران را سر و سامان دهد؟

این صاحب‌نظر اقتصادی تأکید کرد: من از این تریبون به شما قول می‌دهم که اگر همین سیاستهای غلط و عملکردهای نادرست دولت باز هم در دستور کار دولتمردان باشد قطعاً با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، و ظهور "وزارت بازرگانی" و حتی تشکیل دهها معاونت جدید برای رئیس جمهور هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد ایران رخ نخواهد داد و به‌عکس روز به روز مشکلات بیشتر نیز خواهد شد اما چنانچه سیاستهای غلط دولت اصلاح و از نیروهای متخصص، متعهد و دلسوز و شایسته استفاده شود و از همه مهمتر اینکه اراده‌ای هم برای انجام کار وجود داشته باشد، مطمئناً با همان تیم اقتصادی سابق دولت و بدون نیاز به معاون و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور، "معاون جدید بازرگانی" و همچنین "وزارت بازرگانی"، مشکلات حل‌وفصل و اقتصاد ایران در کوتاهترین زمان روبه‌راه و بسامان می‌شود، پس ایجاد و ظهور معاونتها و دستگاه‌های جدید مشکل و درد مردم و مشکل اقتصاد ایران نیست بلکه مشکل نابسامانی اقتصاد و به‌هم‌ریختگی کشور و زندگی مردم، سیاستهای غلط دولت، عدم ارادۀ دولت برای انجام کار درست، عدم استفاده از نیروهای کاربلد و دلسوز و نهایتاً وجود فساد و بخوربخورهای عده‌ای خاص می‌باشد ولاغیر.

سبزعلیپور گفت: در عجبم که با این کارنامۀ منفی که دولت از خود به‌جا گذاشته و با این عملکرد نادرستی که خود دولتمردان بهتر از هر کسی از آن باخبرند، چطور آقای واعظی به خود اجازه می‌دهد که مجلس را برای تصویب لایحه تفکیک "وزارت صنعت، معدن و تجارت" تهدید کند؟ تهدید نمایندگان مردم یعنی تهدید مردمِ ایران! اگر قرار باشد که هر شخصیتی از هر قوه‌ای جهت نیل به اهداف خویش، قوۀ دیگری را تهدید کند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. البته در این مورد، مقصر اصلی آن دسته از وکیل‌الدوله‌هایی هستند که دست دولتمردان را برای جیره‌خواری‌های شخصی خود می‌بوسند و چون دولتمردان با این وکیل‌الدوله‌ها با عتاب و خطاب و بعضاً همراه با بازخواست برخورد می‌کنند از همین رو آقایان عادت کرده‌اند تا با همۀ مردم و نمایندگان آنها هم این‌چنین برخورد کنند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان سخنان خود اظهار داشت: از نمایندگان محترم مجلس خواهش می‌کنم که به این موضوع با حساسیت ویژه‌ای برخورد کنند و این واقعیت را از مدنظر خود دور نکنند که مشکل مردم و اقتصاد ایران، ایجاد معاونت‌های جدید برای رئیس جمهور و ظهور "وزارت بازرگانی" و بزرگ کردن دولت نیست بلکه مشکل اصلی اقتصاد ما، عملکردهای نادرست و سیاستهای غلط دولت می‌باشد، پس مجلس محترم باید جلوی زیاده‌خواهی و بهانه‌جویی‌های دولت و دولتمردان را بگیرد و دولت را مجاب کند تا از راههای درست اقتصاد را ساماندهی و مشکلات کشور را رفع و شعار سال یعنی "رونق تولید" را به‌جدّ پیگیری نماید. 

دولت باید از تجربیات مثبت و منفی گذشته درس بگیرد و عزم خود را در راستای رشد اقتصاد ایران، اجرای سریع و دقیق "اقتصاد مقاومتی" و همچنین رفع مشکلات اقتصادی جزم کند تا اوضاع را به‌نحو مطلوب مدیریت کرده و امورات را تحت کنترل خود درآورد در غیر این‌صورت و با فرمانی که طی 6 سال گذشته پیش رفته مجدداً بخواهد با همین فرمان پیش برود در آن‌صورت با وجود معاون و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور، "معاون جدید بازرگانی" و همچنین "وزارت بازرگانی"، باید منتظر تشدید مشکلات باشیم.

معاونت جدید بازرگانی سوپرمن نیست
تاریخ: یکشنبه 29 اردیبهشت 1398