Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

بهادر عبدالله یف، سفیر ازبکستان در تهران صبح امروز با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ضمن تأکید طرفین بر لزوم توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور، مسائلی مانند ایجاد اتاق مشترک بازرگانی، برقرار خط پروازی مستقیم و افزایش همکاری در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با سفیر ازبکستان در تهران، با اشاره به تغییرات اقتصادی در ازبکستان گفت: اقتصاد ازبکستان در مسیر اقتصاد آزاد و مردمی حرکت می‌کند و با توجه به ظرفیت بالای این کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی، آینده مساعدی در انتظار آن است.

غلامحسین شافعی به روابط سیاسی ازبکستان نیز اشاره کرد و افزود: ازبکستان ازنظر ارتباط با همسایگان نیز رویکرد فعالی و مثبتی دارد که زمینه را برای توسعه مناسبات تجاری فراهم می‌کند.

شافعی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تجارت میان ایران و ازبکستان نسبت به سال‌های قبل تسهیل شده تصریح کرد: زمینه‌های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد که از آن غفلت شده و در شرایط جدید باید برای استفاده از آنها تلاش کنیم.

او ادامه داد: از سال‌ها پیش تجار ایرانی و ازبک در حوزه کشاورزی در کشورهای ثالث، به خصوصی جمهوری کره با یکدیگر همکاری داشتند و این همکاری‌ها همچنان ادامه دارد اما این فعالیت‌ها می‌تواند در سرزمین ازبکستان نیز گسترش یابد ضمن اینکه دو کشور ظرفیت‌های بالایی برای توسعه مناسبات در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت دارند که باید مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل ریلی میان ایران و ازبکستان اغلب به کشورهای واسط مربوط می‌شود، گفت: برای حل این مسائل باید هماهنگی‌های منطقه‌ای ایجاد شود و با توجه به اتصال شبکه ریلی به اغلب کشورهای منطقه، با تشکیل اجلاس چندجانبه زمینه را برای رفع مسائل این‌چنینی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود فراهم آورد.

شافعی با تاکید بر لزوم افزایش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان، تصریح کرد: اتاق ایران در این زمینه برای اعزام هیات‌های اقتصادی و پذیرش هیات‌های اعزامی از ازبکستان آمادگی کامل دارد تا حرکت روبه‌جلو در روابط اقتصادی دو طرف تقویت شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه این دیدار، خلأ خطوط پروازی مستقیم به کشورهای آسیای مرکزی را یکی از مسائل موجود در مسیر تسهیل و توسعه مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران با این کشورها عنوان کرد و گفت: به‌تازگی مذاکراتی برای برقراری خط مستقیم پروازی از ایران به تاشکند انجام شده و ضمن رایزنی با یکی از ایرلاین‌های ایرانی، اتاق ایران برای گارانتی کردن بخشی از صندلی‌های این پروازها نیز اعلام آمادگی کرده است.

شافعی ادامه داد: به این شرکت هواپیمایی پیشنهاد شده است برقراری خط پروازی به ازبکستان و از آنجا به قرقیزستان را در دستور کار قرار دهد که صرفه اقتصادی آن نیز افزایش یابد ازاین‌رو از سفارت ازبکستان در ایران درخواست می‌شود برای تحقق ایران همکاری‌ها لازم را انجام دهد.

او همچنین با اشاره به اینکه در اتاق ایران کمیته مشترک بازرگانی ایران- ازبکستان ایجاد شده است، از سفیر ازبکستان در تهران خواست ضمن رایزنی با اتاق بازرگانی این کشور، زمینه را برای ایجاد این کمیته در اتاق بازرگانی ازبکستان نیز فراهم آورد تا در آینده گام‌های نهایی برای ایجاد اتاق مشترک بازرگانی دو کشور نیز برداشته شود.

شافعی همچنین پیشنهاد کرد برای تسهیل تجارت دوجانبه، یک دفتر حقوقی یا مرکز داوری نیز توسط اتاق‌های بازرگانی دو کشور ایجاد شود تا مشکلات احتمالی پیش آمده بر سر راه مبادلات تجاری فعالان بخش خصوصی دو کشور در مدت زمان کمی رفع شود.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه بخش خصوصی ایران برای آغاز یک حرکت جدی و جدید در تجارت با ازبکستان آماده است، افزود: در رویکرد جدید دولت جمهوری اسلامی ایران، اولویت به توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه داده شده و بخش خصوصی در این زمینه برای مبادله، ترانزیت و تهاتر کالا با ازبکستان آمادگی کامل دارد.

ازبکستان آماده رفع موانع تجاری

در ادامه این نشست، سفیر ازبکستان در تهران با اشاره به اینکه در دوره ریاست جمهوری جدید این کشور، اقتصاد و سیاست ازبکستان با تغییر مثبت و جدی مواجه شده است، گفت: این سیاست‌ها ضمن ایجاد همگرایی سیاسی در منطقه، همکاری‌های اقتصاد را نیز به طرز بی‌سابقه‌ای بهبود داده و مبادلات دوجانبه رشد کرده است.

بهادر عبدالله یف، با تائید گفته‌های رئیس اتاق ایران درباره وضعیت اقتصادی ازبکستان، افزود: در دوره جدید اقتصاد ازبکستان در مسیر اقتصاد آزاد قرار گرفته و از این بابت گشایش‌های خوبی در آن رخ داده است؛ از جمله اینکه در 2.5 سال اخیر سیاست‌های ارزی ازبکستان کاملاً آزاد شده و ارزش پول ملی این کشور کمتر از 2 درصد در سال نوسان داشته است.

او همچنین با اشاره به مسائل موجود در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت در منطقه، تصریح کرد: این مسائل با ایجاد هماهنگی و تشکیل اجلاس پیشنهاد شده از سوی اتاق ایران قابل‌رفع است ضمن اینکه می‌تواند راه‌های جدیدی برای ترانزیت و حمل‌ونقل در نظر گرفت که با افزایش رقابت، مسائل این حوزه تسهیل شود.

عبدالله یف با تأکید بر اینکه دولت ازبکستان همواره به دنبال تسهیل روابط با کشورهای همسایه است، گفت: در این زمینه از حدود 1.5 سال پیش فرایند دریافت ویزای ازبکستان برای ایرانیان الکترونیکی شده است ضمن اینکه افراد می‌توانند با استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری در بازار املاک شهرهای بزرگ ازبکستان، اقامت این کشور را نیز بگیرند.

او همچنین با اعلام آمادگی سفارت ازبکستان برای همکاری با شرکت‌های هوایی، اظهار کرد: ما از ایجاد خط پروازی میان دو کشور استقبال می‌کنیم و برای این مهم رایزنی‌هایی نیز با شرکت‌های هوایی ازبکستانی انجام و موافقت آنها برای پذیرش ایرلاین‌های ایرانی گرفته شده است.

سفیر ازبکستان در تهران افزود: ایران و ازبکستان ظرفیت بالایی در ترانزیت دارند و سهولت دسترسی ایران به مسیرهای مختلف، خصوصاً دریایی آزاد، یکی از ظرفیت‌هایی است که زمینه را برای توسعه ترانزیت میان دو کشور فراهم می‌کند.

عبدالله یف درباره ایجاد کمیته مشترک بازرگانی در اتاق ازبکستان نیز گفت: در سال گذشته رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان در سفر به تهران با معاونان اتاق ایران گفت‌وگوهایی برای ایجاد این کمیته انجام داده و قرار بود کمیته هماهنگی در این اتاق ایجاد شود. امیدواریم در سال جاری این کمیته مشترک با ایران تشکل شده و گام مؤثری در توسعه مناسبات دوجانبه برداریم.

در ادامه محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به اینکه دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو از 28 تا 30 خرداد 1398 (18 تا 20 ژوئن 2019) در اردبیل برگزار می‌شود، گفت: مقامات و فعالان اقتصادی ازبکستان نیز در این کنفرانس حضور دارد اما پیشنهاد می‌شود این افراد با یک هیات تجاری به ایران بیایند که هم در حوزه گردشگری سلامت با ظرفیت‌های ایران و دیگر کشورهای عضو اکو آشنا شوند و همین مقدمات انجام مذاکرات دوجانبه میان ایران و ازبکستان نیز مهیا شود.

در پایان این دیدار، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، دعوت‌نامه حضور وزرای بهداشت و گردشگری، رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان و سفیر این کشور در تهران برای حضور در دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو را به عبدالله یف تقدیم کرد.

ضرورت ایجاد مرکز داوری برای تسهیل تجارت میان ایران و ازبکستان
تاریخ: سه شنبه 7 خرداد 1398