Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در نشست بررسی مسائل و مشکلات انرژی استان کرمان اعلام کرد: مجلس قوانین اجرا نشده به‌ویژه در حوزه رونق تولید را پیگیری کرده و از مسئولانی که در این زمینه کوتاهی کرده باشند، شکایت می‌کند.

نشست بررسی مسائل و مشکلات انرژی استان کرمان با حضور اعضای کمیسیون انرژی مجلس، معاون وزیر نیرو و اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان برگزار شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: قوانین اجرا نشده به‌ویژه در حوزه رونق تولید را پیگیری و بر اساس قانون از مسئولانی که در این زمینه کوتاهی کرده باشند، شکایت می‌کنیم.

فریدون حسنوند با تأکید بر اینکه شکایت از مقامات بر اساس نگاه جناحی و سیاسی نبوده و نیست، افزود: مجلس متولی اجرای قانون نیست بلکه باید بر اجرای آن نظارت داشته باشد، در همین رابطه و به دلیل عدم اجرای قانون، کمیسیون از محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور شکایت کرده است.

حسنوند، در رابطه با مسائل مربوط به انرژی تصریح کرد: اگر نگاه یارانه‌ای به انرژی بخش صنعت وجود نداشته باشد، صنعت با مشکل مواجه خواهد شد و دولت باید مکانیسم این مهم را تعریف کند.

او با اشاره به اینکه خاموشی‌های لحاظ شده برای صرفه‌جویی در مصرف برق نباید به‌گونه‌ای باشد که صنعت از کار بیفتد، ادامه داد: وزارت نیرو باید برخی مسائل مانند فرهنگ‌های ناصحیح، مشکلات و... را شفاف و با شجاعت بیشتری برای مردم توضیح دهد.

وجود رقابت غیرمنصفانه بین بخش دولتی و خصوصی

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان به مسئولان هشدار داد که با ادامه این روند و تداوم مشکلات موجود در حوزه انرژی، با استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در انرژی روبرو نخواهند شد.

سیدمهدی طبیب زاده، با تأکید بر اینکه بخش خصوصی به‌عنوان یک راهنما در کشور پذیرفته شود، افزود: اگر مشکلات انرژی کشور به‌ویژه برق برطرف نشود، نمی‌توان به رشد مصرف برق خاتمه داد.

او اظهار کرد: در حال حاضر رقابت غیرمنصفانه بین بخش دولتی و خصوصی یکی از دغدغه‌های جدی فعالان اقتصادی است که باید برای رفع این دغدغه چاره‌ای اندیشیده شود.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: انرژی می‌تواند پیشران و محرک اقتصاد استان باشد زیرا انجام هزینه در این حوزه بیشترین تأثیرگذاری را در درآمد ناخالص داخلی دارد

 طبیب زاده گفت: اتاق کرمان به تهیه نقشه راه انرژی استان و راه‌اندازی اندیشکده انرژی پرداخته و توانایی تولید فکر و اندیشه در این بخش و سایر حوزه‌ها را دارد.

وزارت نیرو برای توسعه انرژی در استان کرمان برنامه دارد

معاون حقوقی، امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو نیز با بیان اینکه سالانه دو هزار و 200 مگاوات برق و 6 میلیارد مترمکعب آب در استان کرمان مصرف می‌شود، گفت: در سال‌های آینده حدود دو تا سه هزار مگاوات برق برای توسعه استان موردنیاز است.

رضا انجم شعاع افزود: وزارت نیرو در استان کرمان برای مصرف بهینه آب، توسعه سدها، خطوط انتقال آب، احداث نیروگاه‌ها و فعال کردن بخش خصوصی برنامه دارد. وی ادامه داد: اتاق کرمان گام‌های بلندی در توسعه استان برداشته و در این زمینه از افراد متخصص و با تجربه استفاده کرده است.

انتقاد استاندار از عدم اجرای پروژه‌ها در زمان تعیین شده

استاندار کرمان نیز در این نشست با تأکید بر عقب‌ماندگی استان کرمان در برخی از شاخص‌های توسعه، گفت: استان در بحث گازرسانی به روستاها 35 درصد، در بحث گازرسانی شهری 10 درصد و در بحث آب آشامیدنی 10 درصد از شاخص متوسط کشوری عقب‌تر است.

محمدجواد فدائی، با اشاره به نشست مردادماه 97 با معاونان وزیر نیرو افزود: یکی از مشکلات بخش انرژی در استان، رعایت نشدن برنامه زمان‌بندی انجام پروژه‌هاست و با توجه به اینکه قرار بوده تا پایان شهریورماه 98 واحد اول نیروگاه سیکل ترکیبی زرند به بهره‌برداری برسد، متأسفانه این اتفاق رخ نخواهد داد.

او ادامه داد: همچنین در ساردوئیه و رمشک دو نقطه محروم در استان کرمان، به دلیل مشکلات کمبود برق، سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد.

مجلس اجرا نشدن قوانین حوزه رونق تولید را پیگیری می‌کند
تاریخ: یکشنبه 2 تیر 1398