Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: بخش خصوصی در طول سه سال گذشته در شرایط اقتصاد مقاومتی به سر می برده و امروز با ابلاغیه مقام معظم رهبری فضا برای کار مشخص شده تا بتوانیم از طریق آماده سازی زمینه ها، حضور بخش خصوصی در اقتصاد را آسان تر از گذشته کنیم.
محسن جلالپور، تصریح کرد: یکی از پایه های اصلی اجرای اقتصاد مقاومتی تولید صادارت محور است؛ تولیدی که صادرات آن توجیه اقتصادی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی از قبل و ناخواسته وارد موضوع اقتصاد مقاومتی شده است، اظهار داشت: اگر امروز با وجود همه تحریم های خارجی و داخلی همچنان جانی در پیکر بخش خصوصی کشور وجود دارد به این دلیل است که طبق همین برنامه اقتصادی مقاومتی عمل کرده است و توانسته تا حدی قدرت رقابت خود را حفظ کند.
رییس اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: اقتصادی که توان مقاومت در برابر همه ناملایمت ها، مشکلات و فشارهای بین المللی را داشته، تنها به دلیل پیروی از اصول اقتصاد مقاومتی به موفقیت نسبی رسیده است. بخش خصوصی در سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ با تحریم جدی روبرو بود و همین که هنوز این بخش وجود دارد و فعالیت می کند نشان می دهد که خود را با فضا هماهنگ کرده است.
به گزارش ایرنا ، جلالپور اضافه کرد: ابلاغیه مقام معظم رهبری حاکمیت را به سمتی هدایت می کند که زمینه برای حرکت بخش خصوصی آسان تر شود و در واقع تاکید دارد که دولت باید تصدی گری را به بخش خصوصی دهد و خود تنها در مقام یک ناظر عمل کند.
عضو هیات مدیره اتاق ایران در خصوص چگونگی حمایت از صادرات کالا و خدمات براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری نیز گفت: اقتصاد مقاومتی دارای چند اصل است. یکی اینکه کشور را با تولیدات صادرات محور باید حرکت داد.
وی با بیان اینکه در موضوع حمایت از صادرات، وجود برنامه درازمدت مطرح می شود، افزود: چنانچه بخواهیم کالایی را در طولانی مدت تولید و در بازارهای جهانی عرضه کنیم باید نسبت به شرایط و قوانین اطمینان داشته باشیم. اینکه هر روز تعرفه ها کم و زیاد شود یا در مسیر حرکت گره ای ایجاد کنیم و دوباره در مقام گشایش آن برآییم و همه آنها در کوتاه مدت اتفاق افتد به معنای عدم رسیدن به توسعه و اهداف تعیین شده است. حمایت همه جانبه زمانی صورت می گیرد که در قوانین صادراتی، صادرات را امری پایدار در نظر بگیریم.
جلالپور اضافه کرد: البته باید کارهای دیگری به طور روزانه، هفتگی، ماهیانه و یا حتی سالیانه انجام دهیم. مثلا براساس برخی از این بندها باید دقت کنیم که صادرات طبق بازار رقابتی مدیریت شود، امروز هر کالایی که تولید می شود باید بهره وری وهزینه تمام شده آن محاسبه شود و عواملی که دردست دولت بوده و باعث گرانی کالا می شود را مرتفع کرد تا بهای کالا، رقابتی باشد.
وی سپس با بیان اینکه در بحث بهره وری و استفاده از ظرفیت ها باید بدانیم آنچه صادر می شود توان و ظرفیت های ماست یا ظرفیت های خدادادی، اظهار داشت: گاهی آب، گاز و انرژی را مصرف و کالایی تولید می کنیم که تنها به دلیل آب یا انرژی ارزان می تواند با کالاهای خارجی رقابت کند. در حالی که اگر این آب را در کشور حفظ می کردیم نفع و فایده بیشتری نسبت به صادرات کالاها تولید شده داشت. همه صادرکنندگان و دولت باید این مسائل را درنظر بگیرند و در صادرات کالاهای تولید دقت داشته باشند.
رییس اتاق بازرگانی کرمان همچنین با تاکید بر نقش بخش خصوص در اجرای بهتر این ابلاغیه، گفت: بخش خصوصی اگر فضای مساعد، ثبات قوانین و اطمینان از برنامه های دولت برای آینده را ببیند می تواند برای سال های آینده برنامه ریزی کند و به پایداری برسد.
جلالپور با بیان اینکه برخی کالاها برای تسخیر یک بازار ممکن است به ۱۰ یا ۱۵ سال زمان احتیاج داشته باشند، افزود: صادرات متکی به ثبات و اعتماد است. اگر این اتفاق افتد، بخش خصوصی آمادگی سرمایه گذاری دارد.
وی اضافه کرد: در ایران ۱۴۰۴ باید حدود ۲ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور اتفاق افتد، اگر سالی ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات نفتی هم داشته باشیم با اختصاص ۳۰ درصد از آن به بخش عمرانی در طول ۲۰ سال، ۶۰۰ میلیارد دلار درقالب سرمایه گذاری اختصاص می یافت. در هرصورت این برنامه در شرایط نرمال برنامه ریزی شده بود.
عضو هیات مدیره اتاق ایران، اظهار داشت: با این حساب حتی در شرایط خوب هم بناچار باید از سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی استفاده می کردیم. حال که امروز به واسطه تحریم ها کمتر از ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داریم، یعنی ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ هزار میلیارد دلار از هدف گذاری انجام شده باید از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: باید فضای لازم را بوجود آوریم تا سرمایه گذاران خارجی به این باور برسند که در ایران امکان کار درازمدت وجود دارد؛ امنیت وجود دارد در غیر این صورت نمی توانیم ایران ۱۴۰۴ را محقق کنیم.

تاریخ: چهارشنبه 7 اسفند 1392