Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین نشست خبری فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی که امروز (سه‌شنبه، چهارم تیر ۹۸ ) در محل ساختمان وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با اشاره به نقش پر رنگ رسانه در سهولت روابط اقتصادی جامعه و دولتمردان اظهار کرد: ورود دولت برای آغاز فعالیت اجرایی نباید اختلال‌زا در محیط کسب و کار باشد.

وی افزود: شرایط تحریمی منجر شده تا در انتشار اخبار بیش از پیش مراعات حال جامعه و شرایط معیشت آنها را داشته باشیم، این امر به معنای محافظه‌کاری یا پنهان کاری دولت نیست.

دژپسند با اشاره به مدت حضورش در وزارتخانه تأکید کرد: ورود تحریم‌ها وزارت اقتصاد را مورد تمرکز دشمنان قرار داد و در نتیجه ما باید در عرصه مواجهه با تحریم نقش بسزایی داشته باشیم.

وزیر اقتصاد از تشکیل ستاد مقابله با تحریم از زمان شروع جنگ اقتصادی خبر داد و گفت: پیشنهادات بسیار زیادی از طرف اقتصاددانان در این کمیته پردازش و در دولت مصوب شد، نتیجه این پردازش‌ها مقابله تمام قد در برابر دشمنی اَبَر قدرت‌ها بود.

وی ادامه داد: نخستین جلسه خودم را بعد از رأی اعتماد در روز تعطیل برگزار کردم تا به همه مسئولان و مدیران اعلام کنم برای موفقیت در جنگ اقتصادی، روز تعطیل مفهومی ندارد.

سرمایه گذاری خارجی به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار رسید

دژپسند اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری خارجی را  از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار رساندیم.

وی افزود: برای افزایش این روند، نیازمند کاهش مقررات زائد و دست و پا گیر در حوزه تولید و تولیدات صادرات محور هستیم. از وزارتخانه خواسته ایم تا مقررات دست و پا گیر را به ما اعلام کنند. بهبود فضای کسب و کار از وظایف وزارت اقتصاد است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: وزارت اقتصاد قطعا برای به صفر رساندن دارایی های منجمد و تبدیل دارایی های مازاد برخی دستگاه ها به شهرک های تولیدی برنامه دارد. بطور مثال در آینده ای نزدیک قرار است یکی از دارایی های بانک سپه را به شهرکی با نام امید تبدیل کنیم تا در حوزه های مختلف تولیدی بتواند منجر به رونق تولید شود. این شهرک به مدیریت معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد درخواهد آمد .

وی افزود: موضوع دیگری که بسیار حائز اهمیت نحوه واگذاری ها بود که قبول داریم باید روش واگذاری را عوض کنیم. یکی از مدل های واگذاری که منجر به ایجاد حواشی زیادی شد فروش"نسیه" بود که منجر به سوء استفاده می شد.

دژپسند گفت: ازین پس واگذاری و خصوصی سازی تنها به ۲ روش بلوکی و نقدی صورت می گیرد تا نظارت بر فروش بیشتر باشد.

این مقام مسئول  در مورد رییس سازمان خصوصی سازی، تصریح کرد: در مورد بازنشستگی رئیس سازمان خصوصی‌سازی اختلاف نظر میان برخی دستگاه‌های نظارتی وجود دارد که در حال بررسی است.

وی ادامه داد: از به کارگیری جوانان لذت می برم و قطعا بیشتر استفاده خواهم کرد. در انتصابات برایم حاشیه هایی ایجاد شد و گفتند وزیر نمی تواند حتی معاون منصوب کند در حالیکه پیشنهاد خودم برای استفاده در سازمان امور مالیات بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بحث آمارهای متناقص قاچاق کالا بیان کرد: با استفاده از بخش خصوصی از ظرفیت ایکس ری بهره مند می شویم.

وی ابراز کرد: قاچاق مقوله ایست که با صور گوناگون باید جلو آن بایستیم. گمرکات در دوره جدید با اهتمام بسیار جدی در بحث قاچاق فعالیت می کنند، شاید آمارهای متناقص به علت عدم اطلاع رسانی واحد است. قرار است یک مشاوری را در بحث مبارزه با قاچاق تعیین کنم هرچند بازرس ویژه در این بحث وجود دارد.

دژپسند ادامه داد: همچنین اخذ مالیات از فعالیت‌های غیر شفاف از طریق تراکنش‌های مالی بررسی می‌شود. راهکار‌های انسداد فرار مالیاتی شناسایی شده و باید توجه داشت افرادی که از سود‌های کلان بهره می‌برند، خود باید پیشقدم شده و اظهار نامه ارائه دهند و این موضوع باید به فرهنگ تبدیل شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سکه مهریه خانم‌ها مشمول مالیات نیست، گفت: حدود مالیات سکه را رعایت می‌کنیم؛ ضمن آنکه دنبال درآمد برای دولت هستیم. برای مالیات بندی به درآمد‌های اختلال زا آماده هستیم و طرح آن را تا هفته‌های آینده به دولت می‌بریم.

وی در مورد سود سپرده‌های بانکی، گفت: سود سپرده بانکی سرمایه تلقی نمی‌شود، اما در بسیاری از کشور‌های دنیا این نوع مالیات اخذ می‌شود. ما باید بر اساس شرایط اقتصادی آن را بررسی و مورد توجه قرار دهیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: شعار من در بحث مالیات این است که در وصول مالیات نمی‌خواهیم مبادی مالیاتی دچار خسران و ضرر شود.

وی در ادامه در مورد وضعیت برخی کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم به ویژه مرغ گفت: رئیس‌جمهور نیز در این رابطه صحبت کردند. دولت از شرایط بازار راضی نیست وقتی قیمت یک کالا از زمین تا میدان و از میدان تا بازار دو برابر می‌شود حتماً اختلالی وجود دارد و مشکلاتی است که باید حل شود.

وزیر اقتصاد در خصوص پیمان‌های پولی دوجانبه با کشور‌ها در شرایط تحریمی، گفت: پیش‌نویس اولیه قرارداد‌های پولی و مالی دوجانبه با حدود ۷ کشور برای آن‌ها فرستاده شده و رئیس جمهور نیز در جریان هستند.

وی افزود: با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم. از کشور‌هایی که کمیسیون‌های مشترک داریم بازخورد‌های مثبتی گرفته شده، اما اجازه بدهید به دلایل شرایط موجود اطلاع رسانی در این زمینه صورت نگیرد.

وزیر اقتصاد در مورد نرخ ارز، گفت: در مدل‌هایی که برای تعیین قیمت ارز مطرح شده در هیچکدام از مدل‌ها به قیمت بالای ۱۰ هزار تومان اشاره نشده است و عمده مدل‌های اقتصادی قیمت زیر ۸ هزار تومان را برای اقتصاد ایران پیش بینی کرده است. به گفته اقتصاددانان اگر به شرایط نرمال اقتصادی برگردیم حتماً قیمت ارز به زیر ۸ هزار تومان خواهد رسید.

دژپسند تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با راه اندازی بازار متشکل ارزی شاهد تاثیر مثبت ارز در بازار خواهیم بود.

ضعف حمل و نقل در گمرک عاملی برای رسوب کالاها/ زمان تعیین تکلیف مناطق جدید آزاد تجاری مشخص شد

وزیر اقتصاد ابراز کرد: در گمرکات ۲ نوع ذخیر کالا اتفاق می‌افتد یکی قبل از اظهار کالا که آن را موجودی انبار و بعد از اظهار به گمرک ان را مشمول کالا‌های رسوب شده در گمرک می‌نامند.

وی ادامه داد: مشکلات عدیده‌ای از جمله ضعف حمل و نقل ریلی، مراحل استاندارد سنجی و ثبت سفارش عاملی وجود دارد که منجر به رسوب کالا‌ها می‌شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در سال ۹۸ عمده درآمد‌های دولتی درآمد سالم و مالیاتی بوده است. درآمد مالیاتی در سه ماه ابتدایی امسال رقمی بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده که بیانگر رشد ۲۸ درصدی است.

دژپسند ادامه داد: مولدسازی دارایی دولت یکی از راهبرد‌های جدی وزارت اقتصاد است، هوشمندسازی اقتصاد هم از جمله مواردی است که وابستگی به نفت را کاهش می‌دهد.

وی از همکاری دولت برای حمایت از مستاجران در قالب صندوق کمک به مستاجران خبر داد و گفت: هرچند رسیدگی به این موضوع بر عهده وزارت اقتصاد نبود ولی ما همه با یکدیکر برای بهبود شرایط مسکن تلاش می کنیم.

تغییر قیمت سوخت صحت ندارد

وی بیان کرد: تغییر قیمت سوخت (بنزین) از مرداد امسال صحت ندارد و برنامه‌ای هم برای افزایش قیمت وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر آخرین وضعیت ۸ منطقه آزاد جدید و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی بیان کرد: لایحه‌ای که دولت پیشنهاد داد برای افزایش منطقه ویزه اقتصادی در کمیسیون دچار تغییر شد و بعد از رفتن به شورای نگهبان با ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی مجدد به سمت کمیسیون اقتصادی مجلس بازگشت. اما آنطور که به نظر می‌رسد تا پایان مهر امسال این تعداد منطقه آزاد جدید تعیین تکلیف می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به همکاری ایران در همکاری با چین در طرح پهنه و یک راه اظهار کرد: این مسیر و کریدور‌های تعیین شده برای ایران بسیار مهم است البته در نقشه جدید جایگاه خوبی نداشت و با مذاکرات مختلف با دولت چین خوشبختانه در پی افزایش سهم در یکی از کریدور‌ها هستیم، در تدوین برنامه مشترک اقتصادی میان دولت ایران و چین به این موضوع پرداخته ایم.

دژپسند بیان کرد: برخی از فعالان اقتصادی که فعال نما هستند و با کوچ نقدینگی به دنبال ایجاد اختلال در بازار هستند. ما نیز برحلاف آن ها به دنبال ایجاد مزاحمت در مسیر مخلان  فعالیت سالم اقتصادی هستیم، از این رو ایجاد مالیات بر درآمدهای اختلال زا را در دستور کار قرار دادیم.

۸ منطقه جدید آزاد تا مهر امسال تعیین تکلیف می‌شوند
تاریخ: یکشنبه 9 تیر 1398