Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: من امروز هشدار جدی می‌دهم که باید تمام سیستم کشور از سیستم انگیزشی و پاداش‌دهی برای کارهای غیرمولد و دلالی، به سمت تولید و صنعت حرکت کنند و تا وقتی که این رویه تغییر نکند، وضعیت کشور درست نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامحسین شافعی در  مراسم روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: من می‌خواهم با آمار رسمی حال و روز صنعت را برای شما توصیف کنم و با استفاده از حضور دکتر لاریجانی مشکلات این بخش را توضیح دهم.

وی افزود: براساس آمار رسمی کشور رشد اقتصادی در سال ۹۷ بدون نفت ۰.۲ درصد بوده و رشد صنعت ۶.۵- درصد که این عدد بهترین مقایسه وضعیت صنعت با سایر بخش‌های اقتصادی کشور هستند. تورم در بخش صنعت در سال ۶۴.۶ درصد بوده، سهم تولید صنعت در تولید ناخالص داخلی از ۱۴.۴ درصد در سال ۹۳ به ۱۲.۱ درصد رسیده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این آمارها نشان می‌دهد تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بسیار کاهش پیدا کرده است. آقای لاریجانی، یکی از عوامل بی‌ثباتی و پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد ایرانریال عدم انجام تعهدات توسط دولت است. چه کسی باید نظارت کند که قوانین مجلس اجرا می‌شود؟ یکی از قوانینی که تصویب شده و برطرف کننده بسیاری از موانع پیش‌رو ما است، قانون بهبود محیط کسب‌وکار است، چون متاسفانه اصلا اجرا نمی‌شود.

 

شافعی عنوان کرد: مشکل دیگر ما در واحدهای صنعتی بی‌ثباتی و پیش‌بینی‌ناپذیر بودن قیمت مواداولیه است. امروز هیچ‌کدام از تولیدکننده‌ها خواب راحت ندارند، نمی‌دانند سرنوشت تولیدی که می‌کنند چه خواهد شد.

وی با انتقاد از روال اقتصاد کشور گفت: هزینه‌هایی که در یک سال اخیر به بخش‌های مولد تحمیل شده، باعث بالا رفتن لیست آنها شده و به همین سبب بانک‌ها تمایلی به همکاری با این واحدها ندارند. آقای رئیس مجلس، جناب وزیر، مطابق آمار رسمی سهم صنعت از تسهیلات در سال ۹۰، ۳۶ درصد بوده، اما امروز با این همه تبلیغات و شعارها این عدد به ۲۷ درصد رسیده این در حالی است که وزارت صمت تمام تلاش خود را می‌کند اما هزاران بند به آن متصل شده و برای هر تصمیمی که می‌خواهد بگیرد هزار نفر باید آن را تایید کنند.

رییس اتاق بازرگانی ادامه داد: من به عنوان رییس پارلمانی بخش خصوصی کشور اعلام می‌کنم که اگر دولت و مجلس استراتژی بخش صنعتی و تبیین نقشه راه را برعهده ما بگذارند، ما با هزینه خودمان و با استفاده از کارشناسان داخلی و خارجی آن را تبلیغ خواهیم کرد؛ به شرط آنکه این صنعت اجرا شود و به گوشه کتابخانه نرود، مانند همان اتفاقی که در زمان دکتر میری رخ داد.

شافعی خاطرنشان کرد: من امروز هشدار جدی می‌دهم که باید تمام سیستم کشور از سیستم انگیزشی و پاداش‌دهی برای کارهای غیرمولد و دلالی، به سمت تولید و صنعت حرکت کنند و تا وقتی که این رویه تغییر نکند، وضعیت کشور درست نخواهد شد.

هیچ‌کدام از تولیدکننده‌ها خواب راحت ندارند
تاریخ: سه شنبه 11 تیر 1398