Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

شواری عالی برندهای پوشاک، هفته گذشته به عنوان زیرشاخه‌ای از اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. اما اهمیت این شورا چیست؟ گفته می‌شود یکی از پراهمیت‌ترین کارهایی که این شورا می‌تواند انجام دهد این است که مراکز تجاری را برای همکاری با برند‌های پوشاک ایران ترغیب کند.

به گزارش صمت، سه‌شنبه گذشته اعضای اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران دور میزی بزرگ که سال‌ها است در طبقه هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرار دارد، جمع شدند و از آنجایی که این‌بار برخلاف دوره‌های قبل حضورشان چشمگیر بود، ۴ ردیف صندلی دور این میز بزرگ را پرکردند و درباره پراهمیت‌ترین موضوع‌های مربوط به این اتحادیه با هم به شور نشستند. آنها اعضای جدید هیات‌مدیره و بازرس اتحادیه را مشخص کردند و از آغاز فعالیت رسمی شورای‌عالی برندهای پوشاک ایران خبر دادند. شورایی که هدف اصلی آن آشنا کردن صاحبان کسب‌وکار پوشاک با مفاهیم استاندارد برندینگ، آموزش و رشد منابع انسانی سازمان است.
بهرام حوالی شهریاری، نایب‌رئیس پیشین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و دارنده بالاترین رای در انتخابات سه‌شنبه این اتحادیه در گفت‌وگویی با صمت بیان کرد: با توجه به گسترش برند‌های پوشاک و در پی برخورد مسئولان با توزیع پوشاک قاچاق در مراکز تجاری و ورود برند‌های پوشاک ملی به این مراکز، تصمیم گرفته شد که شورای‌عالی برندهای پوشاک ایجاد شود. به طوری که در برخی از این مراکز تجاری که روزی تنها ۲ برند پوشاک ایران در آن حضور داشت، حالا ۹۰درصد در اختیار برندهای پوشاک ایران است. در نظر داشته باشیم که اگر یک برند به طور فردی بخواهد فروشگاهی در یک مرکز تجاری داشته باشد، با مشکلات زیادی روبه‌رو است اما اگر شورای‌عالی برند‌های پوشاک با مراکز تجاری وارد مذاکره شود و پیشنهاد در اختیار گرفتن چند طبقه از این مراکز را بدهد مسلم است که ورود به این مراکز برای برندهای پوشاک ایران ساده‌تر می‌شود.
وی ادامه داد: ما بر این عقیده‌ایم که نیاز نخست ما آموزش است؛ چراکه اگرچه برخی از تولید‌کنندگان در تولید خوب هستند اما در برند‌سازی تجربه‌ای ندارند. بر این اساس تصمیم گرفتیم که آموزش‌های برندینگ را جدی بگیریم و تعامل برند‌ها با وزارت صنعت، معدن و تجارت را ارتقا بخشیم. با خبر هستیم که دولت هم شورای‌عالی برند تشکیل داده و این امر مثبتی است و نشان از آن دارد که همگی بر اهمیت برند‌سازی تاکید داریم.


اهمیت برندسازی در صنعت پوشاک
شاهین فاطمی کسی بود که در این نشست، از اهمیت شکل‌گیری این بخش در اتحادیه و اهداف و چشم‌انداز این شورا سخن گفت و تاکید کرد که این شورا هدفی جز توسعه برندهای ایران ندارد.
وی افزود: آنچه کشورهای جهان را از هم متمایز می‌کند، برند‌های آن کشور‌ها هستند. امروز به بسیاری از کشور‌های جهان نرفته‌ایم و آنها را نمی‌شناسیم اما از طریق برندهای آنها با فرهنگ و تمدن‌شان آشنا هستیم. قدرت این برند‌ها آنچنان در حال افزایش است که در زندگی ما تاثیر می‌گذارد. دنیای آینده شاید دنیای جنگ برند‌ها باشد و اقتصاد دنیا دست این گروه است. در واقع مجموعه‌ای از برند‌ها که به وجود می‌آید، دانش، اقتصاد، ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌شود.
این تولید‌کننده افزود: متاسفانه ما در کشورمان کمتر به این موضوع توجه کرده‌ایم و این امر در حوزه پوشاک نیز دیده می‌شود. واقعیت این است که کشور‌های در حال توسعه وقتی می‌خواهند اقتصادشان را توسعه دهند، پوشاک را یکی از مهم‌ترین صنایع برمی‌شمارند. این صنعت ۳ مزیت ویژه دارد. نخست ارزش اقتصادی آن است؛ پوشاک سرانه مصرف بالایی دارد و اگر بتوانیم آن را تولید کنیم برای کشورمان ارزش اقتصادی دارد. دوم اشتغالزایی پوشاک است؛ صنعت پوشاک، کیف، کفش و صنایع وابسته یکی از اشتغالزا‌ترین صنایع کشور هستند. سومین مزیت توسعه فرهنگ و جلوگیری از تهاجم فرهنگی است. دولت هزینه‌های گزافی را صرف توسعه فرهنگ کرده است. این درحالی است که جهان به این موضوع توجه بسیاری دارد.
مدیرعامل و بنیانگذار چرم درسا بیان کرد: خوشحالم که می‌بینم پرداختن به این امر مهم در میان مردم، صنعت و دولت تبدیل به یک امر واجب شده است. در کشوری هستیم که ویژگی‌های مهمی دارد. رابط بین تمدن شرق و غرب هستیم. از نظر سطح انرژی بیش از ۴ درصد منابع جهان زیر زمین‌های ما است و فقط یک درصد جمعیت جهان را داریم. از نظر حمل‌ونقل یکی از بهترین مکان‌ها را برای صادرات پوشاک داریم و از نظر دستمزد با اتفاق‌هایی که در زمینه نرخ دلار افتاده است و با توجه به اینکه صنعت پوشاک یک صنعت اشتغالزا است، نرخ دستمزد ما نزدیک به کشور‌های خیلی ارزان مانند چین، هند و بنگلادش شده است و این اتفاق با وجود اینکه یک تهدید برای اقتصاد کشور و فرهنگ ما است اما می‌تواند فرصتی برای صنعت پوشاک باشد. وی ادامه داد: با توجه به تمامی موارد یادشده، این الزام دیده شد که باید توجه ویژه‌ای به برند‌سازی پوشاک داشته باشیم. ما بارها به مدیران کل سازمان‌ها و وزیران گفته‌ایم که به جای اینکه به صنایع بالادستی و پایین‌دستی بپردازید به برند‌سازی بپردازید. در این راستا آذر سال گذشته هیات‌رئیسه اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از برند‌های پوشاک ایران دعوت کرد و در همان زمان ۴۵ برند پوشاک ثبت‌نام کردند و از بین آنها افرادی برای سیاست‌گذاری این مجموعه آغاز به کار کردند و نام آن را شورای‌عالی برند‌های پوشاک ایران گذاشتند. ما هدفی جز توسعه، ارتقا، افزایش و بهبود برند‌های ایران نداریم. ما نام آن را «برندهای ایران» می‌گذاریم و نه «برندهای ایرانی» چراکه معتقد هستیم که باید برند در ایران را توسعه دهیم و فقط منظورمان یک برند ایرانی نیست. از نظر تشکیلاتی شورای سیاست‌گذاری این گروه درحال‌حاضر بر اساس اساسنامه زیر نظر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران فعالیت دارد و در آینده بر اساس صلاحدید هیات مدیره می‌تواند انتخاباتی مستقل داشته باشد. این شورا درحال‌حاضر ۱۰ نشست داشته است.


پژوهش درباره زنجیره توزیع، فروش و برندینگ
فاطمی درباره اهدافی که برای این شورا دیده شده است، اینچنین توضیح داد: پژوهش درباره زنجیره توزیع، فروش و برندینگ به عنوان درآمدزا‌ترین و پر ارزش‌افزوده‌ترین بخش یک صنعت از اهداف این شورا است. آموزش در حوزه برندینگ دومین هدف است، چراکه آموزش‌های اندکی انجام شده است. آموزش در حوزه مدیرعاملی، در حوزه مدیر هنری و آموزش در حوزه‌های عملیاتی از برنامه‌ها است. هدف سوم توسعه کمی برند‌های پوشاک است که به واسطه کمکی که انجمن‌ها و اتحادیه‌ها کرده‌اند درحال‌حاضر تا حدودی جلوی ورود پوشاک قاچاق به ایران گرفته شده و به خاطر افزایش نرخ دلار شرایطی برای تولید فراهم شده است. از سوی دیگر در سال‌های گذشته میلیون‌ها مترمربع مرکز خرید در کشور ساخته شد که برند‌های ایرانی را نمی‌شناختند یا قبول نداشتند اما در دوره‌ای کوتاه که تعدادی از برند‌های ایرانی توانستند در بهترین مراکز خرید حضور یابند و یکی از اهداف مهم این شورا این است که با مراکز خرید ارتباط برقرار کند و حضور برندهای ایرانی در این مراکز را افزایش دهد تا با ورود برند‌های خارجی، در انتهای فهرست مراکز خرید قرار نگیرند بلکه در ابتدای این فهرست باشند. این تولیدکننده اظهار کرد: هدف بعدی ارتباط با دولت و پیگیری مطالبات برند‌ها از دولت و نهاد‌ها است. فرهنگ‌سازی برای استفاده از برند‌های ایرانی نیز از اهدافی است که دنبال می‌شود. هدف دیگر رسمیت دادن به برندینگ است. متاسفانه در حوزه دارایی مشهود و نامشهود برند‌های ایران را نمی‌پذیریم و این باعث می‌شود که انگیزه برند‌سازی در کشور ما کمرنگ شود. از این‌رو درنظر داریم برندسازی و برند داشتن را به عنوان یک دارایی مشهود و نامشهود بپذیریم و بقبولانیم. به گزارش صمت، در نشست سه‌شنبه گذشته، انتخابات اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران انجام شد و هیات مدیره و بازرس این اتحادیه انتخاب شدند. بنا بر اذعان حاضران در این نشست، تعداد افراد حاضر نسبت به دوره‌های پیشین چشمگیر بوده است. این نشست در طبقه هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد و چندین ساعت به طول انجامید.

ورود برندهای پوشاک ایران به مراکز تجاری
تاریخ: یکشنبه 23 تیر 1398