Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس انجمن نساجی یزد با بیان اینکه تولیدات نساجی افزایش یافته است، گفت: صنعت نساجی در تحریم ها رشد داشته و با کاهش واردات در پوشاک و پارچه، افزایش تولیدات داخل را داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مجتبی دستمالچیان اظهار داشت: صنعت نساجی یکی از هنرها و صنایع اصیل ایرانی است و استان یزد نامدارترین شهر در زمینه صنعت نساجی در ایران است.

وی با بیان اینکه قطعا در گذشته یزد را به خاطر پارچه های زیبا و فاخر می شناختند ادامه داد: ذوق و هنر صنعتگران یزدی را در تولیداتی از جمله پارچه های ترمه، پرده ای، پیراهنی، رومبلی، روفرشی، شال و روسری و همچنین سایر محصولاتی به شکل سجاده، روتختی، پتو، دستمال ابریشمی، زری و مخمل می توان یافت.

رئیس انجمن نساجی یزد با اشاره به اینکه دارائی که شیوه رنگرزی آن در ایران منحصر به یزد است و از لحاظ نساجی کاملترین تنوع را در این رشته ها دارد اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد پارچه های رو مبلی و پرده ای تولید داخل کشور است و بیشترین تولیدات روفرشی به کشور های اروپایی صادر می شود.

وی با تاکید بر اینکه رشد و توسعه نساجی به عنوان صنعتی که در یزد قدمتی دیرینه دارد و بیشترین سازگاری را با محیط زیست داشته است افزود: با توجه به مسئله کم آبی در استان، صنعت نساجی از جمله صنایع پاک و کم آب خواه است و یزد به عنوان قطب نساجی کشور دارای 2 هزار واحد با اشتغالزایی 20 هزار نفر است.

دستمالچیان با تاکید بر لزوم سرمایه گذرای در طرح ها و پروژه های نساجی استان عنوان کرد: برای توسعه نساجی اجرای سه پروژه را پیشنهاد داریم که اگر حمایت مسئولان را داشته باشیم قطعا بخش عمده ای از مشکل بیکاری استان حل خواهد شد.

وی افزود: احداث کارخانه ریسندگی نساجی الیاف کوتاه و نخ پنبه ای می تواند با سرمایه گذاری ایجاد شود و از آنجایی که در این صنعت الیاف کوتاه و نخ پنبه ای مصرف داریم مجبوریم واردات داشته باشیم.

دستمالچیان با بیان اینکه به میزان مصرف این ماده اولیه در داخل تولید نداریم اظهار داشت: اجرای این پروژه ماشین آلات نیاز دارد و باید وارد کنیم که به حمایت مالی بانک ها نیز نیاز است.

رئیس انجمن نساجی یزد، دومین پروژه را تولید پارچه جین و کتان دانست و عنوان کرد: اجرای این پروژه توجیه اقتصادی دارد اما سرمایه گذاری زیادی لازم دارد که در این زمینه نیز باید بانک ها مشارکت داشته باشند تا به کمک رمایه گذار بیایند.

وی با بیان اینکه در دنیا نیز نگاه ها به فرش عوض شده و فرش‌های سبک مورد توجه است، افزود: تولید مخمل و فرش های فانتزی امروزه بیشتر مرد توجه است و پروژه تولید این محصولات در استان یزد قطعا در کاهش نرخ بیکاری نیز تاثیر بسیار بالایی دارد.

رئیس انجمن نساجی یزد تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه گذار برای اجرای این طرح ها آمادگی دارد اما بخشی از حمایت ها را باید بانک ها داشته باشند و امید است با حمایت مسئولان و بانک ها این پروژه ها را به نتیجه برسانیم.

رشد صنعت نساجی در تحریم ها / بیشترین تولیدات روفرشی به کشورهای اروپایی صادر می شود
تاریخ: یکشنبه 23 تیر 1398