Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به طوری که ورود محصولاتی همچون پارچه و پوشاک از کشورهایی مانند چین، تایوان ترکیه و هند به طور رسمی یا به صورت قاچاق سبب ایجاد مشکلات بسیاری در این صنعت شده است. دراین باره با «سید ناصر موسوی لارگانی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

  • مشکلاتی که صنعت نساجی با آنها روبه‌روست کدامند؟

در دهه‌های قبل با واردات بی‌رویه، قاچاق کالا، نبود حمایت جدی دولتمردان و موانع رونق کسب و کار از جمله بوروکراسی اداری، صنایع نساجی کشور با ظرفیت کامل خود تولید نداشته و کارخانه‌ها هم به دلیل تعدیل نیرو با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

  • شرایط فعلی این صنعت به چه صورت است؟

با وجود قابلیت‌های بسیار نساجی در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اشاره شده این صنعت نه‌تنها پیشرفتی نداشته، بلکه در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. از آنجا که مصرف‌کنندگان ایرانی کمتر به سراغ تولیدات داخلی می‌روند و فروشندگان عمده نیز به دلیل سود بیشتر گرایشی به سمت محصولات نساجی کشور ندارند، تمامی این عوامل ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

  • تاثیر چنین فرایندی بر بیکاری تا چه میزان است؟

تداوم این وضعیت به طور حتم به بیکار شدن حجم وسیعی از کارگران این کارخانه‌ها می‌انجامد. اگر چرخ صنعت نساجی به ‌حرکت درآید، اشتغال قابل توجهی را ایجاد می‌کند.

  • صنعت نساجی در استان ما دارای چه قابلیت‌هایی است؟  

این صنعت قدرت تأمین نیاز کشور و حتی صادرات را در صورت انجام حمایت‌های لازم و جلوگیری از ورود حتی یک متر پارچه خارجی دارد. اگر صنعت نساجی فعال و پویا شود اشتغال قابل توجهی را ایجاد می‌کند. صنعت نساجی برای جلوگیری از رکود و تعطیلی، نیازمند حمایت دولت از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقابله با واردات بی‌رویه پارچه و نخ است.

آفت واردات بی‌رویه
تاریخ: سه شنبه 25 تیر 1398