Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نمایندگان دولت و بخش خصوصی استان تهران در نشست شورای گفت‌وگوی موضوعات مهم و مختلف حوزه اقتصاد از جمله اعطای تسهیلات بانکی به بخش خصوصی برای تامین سرمایه در گردش، تعیین تکلیف دفن پسماند شهر‌ک‌های صنعتی عزیزآباد و هوشنگ‌آباد و تراز تجارت خارجی در سه ماهه اول سال را مورد بررسی قرار دادند. هم‌چنین رئیس اتاق بازرگانی تهران از اجرای طرحی برای کمک به بهبود وضعیت کودکان کار با همکاری شهرداری و یک کارآفرین بخش خصوصی خبر داد که جزییات آن در نشست بعدی شورا مطرح خواهد شد.

 در پنجاه‌و‌نهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش ‌خصوصی استان تهران درباره وضعیت تسهیلات پرداختی بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، بحث و تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ابتدای این نشست استاندار تهران آخرین وضعیت اشتغال در استان تهران را تشریح کرد. انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به داده‌های مرکز آمار ایران، از کاهش نرخ بیکاری در استان تهران طی سه ماهه امسال خبر داد و گفت: بر اساس اطلاعات مرکز آمار کشور، نرخ بیکاری استان تهران طی بهار امسال 10.8 درصد است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.3 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: گزارش مرکز آمار کشور نشان می‌دهد که در سه ماهه سال جاری، نرخ بیکاری در 20 استان کاهشی و در 11 استان افزایشی بوده ‌است. 

 

کاهش روند حقیقی تسهیلات پرداختی بانک‌ها

تحلیل آخرین داده‌های مربوط به تامین مالی بنگاه‌ها، موضوعی بود که معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در این جلسه آن را تشریح کرد و راهکارهای پیشنهادی اتاق تهران برای رفع چالش‌های این بخش را ارائه داد.

مریم خزاعی با بیان اینکه داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی سال گذشته در مجموع 774 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده‌است، افزود: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که روند حقیقی تسهیلات پرداختی نظام بانکی کشور از سال 1395 به بعد، نزولی بوده‌ به طوری که این میزان در سال گذشته نسبت به سال 96، در حدود 16 درصد کاهش داشته است.

وی همچنین از کاهش سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی در سال 97 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و گفت: این در حالی است که سهم ایجاد و توسعه در این بازه زمانی با رشد همراه بوده است.

به گفته معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، سهم مسکن و ساختمان و همچنین بازرگانی از تسهیلات پرداختی در سال 97 نسبت به سال پیش از آن، رشد داشته و این در حالی است که سهم بخش صنعت و معدن و خدمات کاهشی بوده است.

خزاعی در ادامه با اشاره به اینکه متوسط جهانی نسبت تسهیلات پرداختی به بخش خصوصی به تولید ناخالص داخلی در سال 2017 میلادی معادل 105 درصد بوده ‌است، افزود: این نسبت در کشور از سال 1395 به بعد، نزولی بوده و طی سال 97 به 32 درصد رسیده است.

وی در همین رابطه، به منابع آماری بانک جهانی از نسبت اعتبارات پرداختی به بخش‌خصوصی به تولید ناخالص داخلی برخی کشورها در سال 2017 اشاره کرد و گفت: در حالی این میزان در کشورهایی مانند ژاپن، چین و جمهوری کره، به ترتیب معادل 169، 156 و 145 درصد است که این نسبت در ایران 40.8 درصد گزارش شده است.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران سپس به وضعیت تسهیلات پرداختی بانکی در کشور طی سال‌های 95 تا 97 گریز زد و گفت: طی این بازه زمانی، به طور متوسط تعداد فقره تسهیلات پرداختی نزدیک به 6 درصد رشد داشته در حالی که متوسط رشد ارزش تسهیلات در این مدت 18.7 درصد بوده و عدم تقارن بین مبلغ و تعداد تسهیلات به رغم رشد مبلغ تسهیلات، نشان می‌دهد که تعداد تسهیلات متناسب با ارزش، افزایش نداشته است.

به گفته وی، داده‌های بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که طی این بازه زمانی، سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط از تسهیلات بانکی، کوچک‌تر شده است.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران سپس به برخی راهکارهای پیشنهادی اتاق تهران به منظور ترمیم شکاف ایجاد شده در تسهیلات پرداختی به بنگاه‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر آنکه رشد حقیقی تسهیلات پرداختی باید مثبت شود، شکاف میان نرخ ارز نیمایی و سنا باید به حداکثر 3 درصد کاهش یابد و کنترل دستوری قیمت برای کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت نمی‌کنند نیز باید حذف شود.

 

هدف‌گذاری بانک مرکزی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها

نماینده بانک مرکزی نیز در این نشست، توضیحاتی درباره وضعیت تسهیلات پرداختی به بنگاه‌ها ارائه داد و گفت: از کل تسهیلات 209 هزار میلیارد تومانی پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن کشور در سال 97 معادل 78 درصد آن در قالب سرمایه در گردش بوده است.

محمدحسین اینانلو با بیان اینکه طی دو ماهه امسال نیز میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی رقمی معادل 92 هزار میلیارد تومان بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 34 درصدی داشته‌ است، افزود: طی این مدت، بخش صنعت و معدن کشور 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده‌است.

به گفته معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی، هدف بانک مرکزی این است که در سال جاری، 65 درصد تسهیلات بانک‌ها به بخش سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه‌ها تخصیص پیدا کند.

 

دفن پسماند هوشنگ‌آباد در انتظار موافقت منابع طبیعی

همچنین در پنجاه‌و‌نهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تهران پیرامون آخرین تصمیمات مربوط به دفن پسماندهای صنعتی شهرک صنعتی مستقر در عزیزآباد و هوشنگ‌آباد را به طور خلاصه تشریح کرد.

فرزانه دهنادی با بیان اینکه مکاتبات لازم برای رفع این مشکل با دستگاه‌های دولتی مربوطه انجام شده است، افزود: به رغم پیگیری‌های متعدد و موافقت‌های اخذ شده از اداره کل محیط زیست استان تهران، از اداره کل منابع طبیعی استان تهران همچنان پاسخی دریافت نشده است.

در همین رابطه، استاندار تهران طی تماس تلفنی با عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، آخرین وضعیت تصمیمات برای انتقال اراضی این دو منطقه صنعتی و دفن پسماندهای صنعتی آن را از وی جویا شد که وی نیز از موافقت تمامی دستگاه‌های مرتبط برای حل این مشکل خبر داد و اعلام کرد که در حال حاضر اجرای پروژه پاکسازی معطل موافقت سازمان منابع طبیعی است.

استاندار تهران سپس با بیان اینکه دستورات لازم برای اجرای سریع‌تر این طرح ابلاغ خواهد شد، افزود: به محض ورود ماشین‌آلات شهرداری تهران برای دفن پسماندهای این منطقه صنعتی، عوارض یک درصدی واحدهای تولیدی مستقر، حذف خواهد شد. 

 

آخرین وضعیت ثبت‌سفارش‌ها در تهران

رییس بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گزارشی به تشریح وضعیت صادرات و واردات این استان طی مدت سه ماهه امسال پرداخت.

هوشنگ رضایی ثمرین با بیان اینکه طی این مدت، ارزش صادرات غیرنفتی کشور 11.5 میلیارد دلار در مقابل 10.3 میلیارد دلار واردات بوده است، گفت: طی این مدت، میزان ثبت سفارش کالاهای اساسی به حدود 7.6 میلیارد دلار رسید که کل تخصیص ارز برای این میزان ثبت سفارش، در حدود 3 میلیارد دلار بوده است.

وی سپس به میزان تخصیص ارز استان تهران از آذرماه سال گذشته تا تیرماه امسال اشاره کرد و افزود: طی این مدت، در مجموع نزدیک به 21 میلیارد و 600 میلیون یورو ثبت سفارش در استان تهران به ثبت رسیده که از این میزان، 69 درصد پرونده‌ها تایید و 26 درصد آن رد شده است. 

 

همکاری اتاق تهران با شهرداری در طرح حمایتی کودکان کار

در پایان این نشست، رییس اتاق بازرگانی تهران از همکاری این اتاق با شهرداری منطقه 12 تهران و نیز یک کارآفرین بخش خصوصی در استان خراسان رضوی، برای اجرای پروژه‌ مشترک حمایت از کودکان کار، خبر داد و یادآور شد که در نشست بعدی شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، گزارشی از اجرای این پروژه ارائه خواهد شد

بررسی روند تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی
تاریخ: یکشنبه 30 تیر 1398