Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس اتاق ایران در همایش آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران با اشاره به فضای کسب‌وکار در کشور تاکید کرد: فرش قرمز نمی‌خواهیم، زمین خاکی هم کافی است؛ فقط سنگلاخ جلوی پای فعالان اقتصادی نگذارید. چرا که اگر مسیر هموار باشد خود افراد خوب می دانند چطور حرکت کنند.

غلامحسین شافعی در همایش «آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران» که عصر شنبه پنجم مردادماه در اتاق ایران برگزار شد، حرکت در مسیر توسعه را یک ضرورت برای کشور خواند و تاکید کرد: حرکت در این مسیر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. در همین راستا کشورهای مختلف دنیا با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و انتخاب مسیر متناسب با مقتضیات خودشان قدم در راه توسعه گذاشته‌اند. این در حالی است که تناسب با مقتضیات عملا در کشور ما جایش خالی است و عدم حرکت در این مسیر به معنای جا ماندن از رقبا و افتادن در دام فلاکت است.

شافعی در این همایش که با همکاری سازمان ملی کارآفرینی و کانون ملی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران و با حضور سورنا ستاری معاون فناوری رئیس‌جمهور، محمد شریعتمداری وزیر کار، عبدالرضا مصری عضو هیات رئیسه مجلس و حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق ایران و همچنین جمع بزرگی از فعالان اقتصادی برگزار شد، اهمیت توجه به حوزه کارآفرینی، نسبت آن با توسعه و به خصوص فعالیت جوانان در مسیر توسعه اقتصاد کشور را برشمرد.

رئیس اتاق ایران در تشریح جایگاه کارآفرینی گفت: کارآفرینی به دلیل آثار گسترده، نقش ویژه‌ای در تحقق اهداف اقتصادی جوامع دارد، به خصوص در کشور ما که میانگین جمعیت سنی 31 سال است و جوانان آماده حرکت در مسیر توسعه هستند. با این حال متاسفانه شاهدیم که در مسیر تفهیم اهداف با مشکل مواجهیم که نتیجه همین امر فرار مغزها، بیکاری فارغ التحصیلان، کمبود متخصص، کاهش سرمایه‌گذاری و عدم تحرک و رشد اقتصادی است.

شافعی آموزش کارآفرینان را یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در اقتصاد دانست و افزود: در نظام اقتصادی توسعه‌یافته‌تر، نوآوران سرمایه‌های اصلی توسعه محسوب می‌شوند. خصوصا در اقتصاد ایران که متکی به منابع طبیعی است و با اقتصاد کارآیی‌محور فاصله دارد، این موضوع نیازمند توجه جدی است.

به گفته شافعی صحبت از کارآفرینی زمانی امیدوارکننده است که محیط مناسب آن در کشور فراهم باشد؛ اما مسیر حرکت برای جوانان مهیا نیست و تغییراتی در اقتصاد کشور رخ می‌دهد که قابل مقایسه با تغییرات جهانی نیست. شافعی گفت: وقتی قافله ای از ما عبور می‌کند، تازه متوجه عقب ماندگی خودمان از تغییرات جهانی می‌شویم.

او در ادامه افزود: شاخص‌های جهانی نشان می‌دهد رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸، به میزان ۱۳ پله صعود کرده است؛ ولی به رغم این حرکت مثبت هنوز جایگاه مناسبی نداریم و وضعیتمان مطابق با داشته­‌هایمان نیست. در چنین شرایطی فضای تاریک کسب‌وکار حتی افراد حرفه‌­ای را هم با مشکل مواجه کرده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به این موضوع که مسئولان تاکید دارند برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کنند، گفت: فرش قرمز نمی‌خواهیم، زمین خاکی هم کافی است؛ فقط سنگلاخ جلوی پای فعالان اقتصادی نگذارید. چرا که اگر مسیر هموار باشد خود افراد خوب می دانند چطور حرکت کنند.

او خاطرنشان کرد: فعالان بخش خصوصی، امنیت اقتصادی ندارند و حتی نمی‌توانند برای یک ماه آینده خود پیش‌بینی داشته باشند. همه یا در حالت صبر و انتظار برای سرمایه‌گذاری به سر می‌برند یا باید درجه ریسک‌پذیری‌شان خیلی بالا باشد که کاری را شروع کنند.

شافعی در پایان ابراز امیدواری کرد با تسهیل فعالیت جوانان کارآفرین، مسیر توسعه اقتصادی کشور نیز هموار شود.

کارآفرینان فرش قرمز نمی‌خواهند؛ سنگلاخ را بردارید
تاریخ: دوشنبه 7 مرداد 1398