Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

سرپرست سازمان توسعه تجارت کشور گفت: رشد ۷۰ درصدی تجارت با ارمنستان و رشد ۳۷ درصدی تجارت با عراق پس از استقرار رایزنان اقتصادی نشان‌دهنده تاثیر مثبت حضور آنان در کشورهای هدف است.

«محمدرضا مودودی» روز پنج شنبه درباره وضعیت فعلی استقرار رایزنان خارجی در کشورهای همسایه به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون در کشورهای ارمنستان، عراق، افغانستان، عمان، پاکستان و ترکیه رایزن مستقر داریم؛  همچنین به عراق دو رایزن اعزام کردهایم و اعزام یک رایزن دیگر به عراق و افغانستان در دستور کار است.

وی با بیان اینکه به روسیه، چین، هند و سایر کشورها مثل قزاقستان و ترکمنستان هم قطعا رایزن اعزام می‌شود، ادامه داد: این‌ رایزن‌ها همگی در کشور مقصد مستقر بودند و در آن وقفه ایجاد نشد، اما تعدادی از آن‌ها از ماموریت بازگشته‌اند و هنوز کسی جایگزین آن‌ها نشده است؛ مثلا هنوز کسی جایگزین رایزنان چین، روسیه و هند نشده است.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اعزام ۱۵ رایزن به کشورهای همسایه در برنامه است، خاطرنشان کرد: ممکن است به بعضی کشورها چند رایزن ارسال کنیم، اما به بعضی کشورها مانند عربستان، بحرین و امارات که روابط سیاسی نداریم، رایزن اعزام نخواهیم کرد.

به گفته مودودی، مقایسه آمارهای تجارت با کشورها قبل و بعد از اعزام رایزنان بازرگانی نشان‌دهنده تاثیر مثبت حضور آنان بر تجارت خارجی کشور است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت کشور در این زمینه تصریح کرد: رشد ۷۰ درصدی تجارت با ارمنستان و رشد ۳۷ درصدی تجارت با عراق پس از استقرار رایزنان اقتصادی خود گواه بر این موضوع است؛ البته که نباید از تلاش‌های بخش خصوصی در این زمینه نیز چشم‌پوشی کرد.

رشد تجارت خارجی در پی اعزام رایزنان اقتصادی
تاریخ: شنبه 12 مرداد 1398