Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کل گمرک افغانستان گفت: بازار پسندی محصولات ایرانی و استقبال مردم کشور افغانستان از آنها به ویژه کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی باعث رونق بازار کشور افغانستان شده است.

احمد رشاد پوپل شامگاه پنج شنبه در حاشیه سفر به شهرستان تایباد و بازدید از مرز دوغارون با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گمرک و مرز دوغارون به عنوان یکی از مهمترین معبرهای زمینی بین دو کشور ایران و افغانستان نقش به سزایی در اقتصاد کشور افغانستان دارد.

وی اظهار داشت : در حال حاضر این گذرگاه رسمی توانسته دروازه ای طلایی برای ورود انواع کالاهای ایرانی باشد و از طریق مرز دوغارون و  این گمرک توانسته ایم برخی از مشکلات اقتصادی کشور افغانستان را طی چند سال اخیر به حداقل به رسانیم.

رئیس کل گمرک افغانستان گفت: صادرات انواع کالا از طریق مرز دوغارون به سمت کشور افغانستان باعث اشتغالزایی خوبی در ولایت های مختلف کشور افغانستان شده است.

رشاد پوپل به تعاملات بین دو کشور ایران و افغانستان اشاره کرد و افزود: دو کشور ایران و افغانستان از دیر باز در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تعاملات خوبی داشته اند که این مراودات زمینه ساز ارتباطات بیشتر و موثرتری شده است.

وی به هدف خود از سفر به استان خراسان رضوی و مرز دوغارون اشاره کرد و افزود: بررسی مشکلات رانندگان دو کشور ایران و افغانستان، افزایش تعاملات در حوزه اقتصادی، واردات، صادرات و ترانزیت کالا و به حداقل رساندن برخی از مشکلات بین دو گمرک ایران و اسلام قلعه از مهمترین موضوعاتی بود که در این سفر در مورد آن بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه این بازدید مدیرکل گمرک دوغارون تایباد هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهترین اقلام صادراتی از گمرک دوغارون به سمت کشور افغانستان  را انواع مصالح ساختمانی و انواع فرآورده های نفتی ذکر کرد و گفت: روزانه ۳۵۰ دستگاه کامیون از طریق این گمرک صادرات و ترانزیت انواع کالا به افغانستان را انجام می دهند و ۳۵۰ دستگاه کامیون خالی و ۱۲دستگاه کامیون دیگر نیز به همراه بار از افغانستان وارد گمرک دوغارون می شود.
کوه گرد افزود: ۹۰ درصد کالاهای صادراتی از گمرک دوغارون به مقصد شهر هرات دومین بازار اقتصادی افغانستان منتقل و در مجموع یک سوم کالاهای مورد نیاز بازارهای کشور همسایه از طریق گمرک مرزی دوغارون تامین می شود.
وی ادامه داد: سالانه بیش از یک میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از یک میلیارد دلار از طریق گمرک دوغارون به سمت کشور افغانستان صادرات می شود.
گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت ۱۰۰ سال در زمره پنج گمرک برتر کشور از نظر حجم عملیات صادرات و ترانزیت خروجی محسوب می شود.
تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد

اجناس ایرانی به بازارهای افغانستان رونق بخشیده است
تاریخ: شنبه 12 مرداد 1398