Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
در حالی که اجرای طرح برخورد با برند‌های محرز قاچاق پوشاک در سطح عرضه از سال گذشته آغاز شده است، اما فقط توانسته حدود ۱۰۰ میلیون دلار از حجم پوشاک قاچاق کشور را کم کند.
 

صنعت پوشاک کشور به واسطه واردات قاچاق به کشور با چالش اساسی روبه رو است و حتی می‌توان گفت این صنعت در حال نابودی است.

بر این اساس دولت تصمیم به ساماندهی بازار پوشاک گرفت و برای حمایت از تولید داخل واردات را ممنوع و طرح برخورد با برند‌های محرز قاچاق پوشاک در سطح عرضه را در دستور کار قرار داد، این طرح که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد در مرحله نخست ۱۱۰ فروشگاه در مجتمع‌های تجاری شهر تهران هدف بازرسی قرار گرفت و با متخلفان برخورد شد البته در این بین این طرح با مخالفت‌هایی نیز روبه رو شد.

با توجه به قاچاق سالانه حدود ۲.۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق مبارزه با آن نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها دارد تا این طرح به سرانجام برسد.

در این باره سعید قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در بیان اینکه اجرای این طرح از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و تا اسفندماه ادامه داشت، مدتی تعطیل و مجددا از تیرماه آغاز شد، اظهار کرد: به دلیل بالا بودن حجم قاچاق نیاز بود طرح به صورت مرحله مرحله اجرا شود بر این اساس مرحله اول شامل برند‌های محرز، فروشگاه‌هایی که با جعل یا ارائه پوشاک تقلبی در حال فعالیت بودند اجرایی شد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه این طرح به شهرستان‌ها نیز تسری پیدا کرده است، افزود: در شهرستان‌ها این موضوع تبدیل به رویه شده است و سازمان‌های صنعت استان‌ها با همکاری اتحادیه‌های صنفی شهرستان‌ها به فروشگاه‌های عرضه کننده پوشاک خارجی با ارسال نامه تذکر دادند که اگر به عرضه پوشاک قاچاق ادامه دهند با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی گفت: طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برخورد‌ها در مرحله اول حدود ۱۰۰ میلیون دلار تاثیر داشته و فعلا حدود ۵ درصد راه طی شده و کماکان پوشاک قاچاق وارد کشور می‌شود.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با تاکید بر اینکه قاچاق پوشاک با هر دلاری مقرون به صرفه است و اینکه افزایش قیمت دلار موجب کاهش قاچاق شده درست نیست، تصریح کرد: ماهیت قاچاق مربوط به پوشاک استوک است که پس از ورود به کشور با نصب برند‌های مطرح به فروش می‌رسند.

وی گفت: این طرح باید استمرارداشته باشد به دلیل اینکه هزینه‌های قاچاقچیان را افزایش می‌دهد و موجب ایجاد جو روانی خواهد شد و قاچاق را کاهش می‌دهد.

مجید نامی عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز درباره برخورد با فروشندگان پوشاک قاچاق گفت: مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه با صدور اخطار کتبی به شکلی که در سال گذشته اجرا می‌شد، تقریباً متوقف شده است و فقط در این باره به متخلفان تذکر داده می‌شود اما، برخورد‌ها به صورت جدی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه نتایج خوبی داشته است، گفت: باید پیگیری‌های بیشتری در این باره انجام شود.

با توجه به حجم بالای قاچاق تنها راهکار موثر برای کاهش این حجم استمرار این طرح در برخورد با متخلفان است و اگر این طرح استمرار داشته باشد همانطور که طی چند ماه موجب کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری قاچاق شد می‌تواند عملکرد بهتری در برخورد با قاچاق داشته باشد.

کاهش قاچاق پوشاک مستلزم استمرار برخورد با متخلفان
تاریخ: شنبه 26 مرداد 1398