Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ارزش‌های غیرواقعی کالاهای وارداتی درج شده در سامانه، و الزام واردکنندگان به تبعیت از نرخ‌های پیشین، تاکید کرد که ضروری است کارگروه گمرک هرچه سریع‌تر این ارزش‌ها را مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهد و از حضور نمایندگان بخش خصوصی در این کارگروه نیز بهره بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از طرح پیشنهادی گمرک مبنی بر تشکیل کارگروه بررسی و تعیین ارزش کلیه اقلام وارداتی و صادراتی خبر داد و گفت: لازم است اتاق بازرگانی تهران نیز در این کارگروه حضوری فعال داشته باشد.

مهراد عباد در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران در این باره توضیح داد: در حال حاضر، دایره ارزش گمرک ایران، ارزش کالاهای وارداتی (TSC) را تعیین کرده و در سامانه درج ‌می‌کند. در عین حال، ارزش کالاهای وارداتی باید مطابق با ارزش درج شده در سامانه باشد. اما این ارزش‌های ثبت شده، با قیمت واقعی کالا مغایرت دارد و این مساله در ماه‌های اخیر، به ویژه برای واردکنندگان بسیار مشکل‌ساز شده است.

او افزود: مساله این است که در گذشته، اشخاص ارزش کالاهایی را که وارد ‌می‌کردند در این سامانه به ثبت ‌می‌رساندند و واردکنندگان بعدی ناگزیر بودند که طبق همان ارزش، کالا وارد کنند. در واقع، حتی اگر کالا را گران‌تر یا ارزان‌تر ‌می‌خریدند، برای عدم مواجهه با مشکلی در گمرک، مطابق با ارزش ثبت شده، ارزش کالای خود را در TSC ثبت ‌می‌کردند. نکته حائز اهمیت این است که در گذشته، اشخاص برای آنکه تعرفه کمتری بپردازند، پروفرما با ارزش کمتر ((LOW VALUE ارائه ‌می‌کردند. اما در یک سال گذشته شرایط تغییر کرده و همه ارزش‌های بالا ثبت ‌می‌کنند.

عباد با ذکر این مثال که ارزش گاز هلیوم با خلوص گرید 5 و گرید 6 هر دو 250 دلار ثبت شده گفت: ارزش واقعی این دو گرید 300 دلار و 800 دلار است و چنانچه واردکننده بخواهد قانونی و صادقانه فعالیت کند، نمی‌تواند. چرا که مجبور است ارزش کالا را کم اظهار کند و تعرفه کمتری بپردازد. ضمن آنکه ضرر اصلی متوجه دولت خواهد بود و تعرفه کمتری نیز به جیب دولت ‌می‌رود. در حالی که اگر ارزش‌ها واقعی باشد، دولت ‌می‌تواند درآمد بیشتری از محل تعرفه‌ها کسب کند.

 او با اشاره به اینکه برای یک کالا با گرید، خلوص‌ و کیفیت‌ مختلف ارزش یکسانی ثبت شده است، توضیح داد: برای مثال، ارزش روغن پایه در حالی در سامانه 660 یورو ثبت شده که واردکنندگان با توجه به نوع و کیفیت روغن پایه، آن را بین 500 تا 5 هزار یورو خریداری ‌می‌کنند. در چنین شرایطی، نه تنها درآمد دولت از محل تعرفه‌ها در سطح نازلی قرار گرفته است که محموله‌های وارداتی نیز با عناوینی چون کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری در گمرکات رسوب کرده و پرونده آنها به دایره ارزش گمرک ارجاع شده است. در واقع، وقت دولت و مردم به دلیل تعیین ارزش‌های غیرواقعی در حال تلف شدن است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه ضروری است که کارگروه تعیین ارزش اقلام وارداتی صادراتی هر چه زودتر تشکیل شود و ارزش کالاها با حضور نماینده انجمن‌های تخصصی هر بخش، مورد تجدید نظر قرار گیرد، ادامه داد: بر اساس آنچه گمرک اعلام کرده، قرار است نمایندگان گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی ایران و اتحادیه‌های مربوطه در این کارگروه حضور پیدا کنند. درخواست من از اتاق بازرگانی تهران این است که تشکیل این کارگروه را با جدیت مورد پیگیری قرار دهد. البته در اطلاعیه گمرک به این نکته اشاره شده است که اتحادیه صنوف در این کارگروه نماینده خواهند داشت. این درحالی است که انجمن‌های ثبت شده در اتاق بازرگانی برای ارائه مشورت در این زمینه شایسته‌تر خواهند بود. به این دلیل که واردکنندگان در عضویت این تشکل‌ها هستند و ‌می‌توانند در مورد ارزش کالاها نظرات تخصصی ارائه دهند.

او افزود: باید تلاش کنیم، یک نماینده از اتاق بازرگانی تهران نیز در این کارگروه عضویت پیدا کند.

تشکیل کارگروه تعیین ارزش اقلام وارداتی و صادراتی با سرعت انجام گیرد
تاریخ: دوشنبه 28 مرداد 1398