Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 

هر ساله با نزدیک شدن به ایام محرم، بازار خرید و فروش پارچه و پوشاک مشکی سکه می شود؛ فضایی که دلالان و سودجویان را به دلیل رونق خوبی که دارد از خواب بیدار و به سمت خود می کشاند.

لباس مردانه، چادر و پارچه سیاه جزو پرمتقاضی ترین محصولاتی هستند که  در ایام محرم خرید و فروش آن رونق خاصی می‌گیرد؛ محصولاتی که ریشه در یک سنت مذهبی دارد و جدا از دور کردن فرهنگ عزاداری، ضربه های اقتصادی بسیاری به کشور وارد می کند.

به گفته حائری عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران سالانه  حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار پوشاک مشکی وارد کشور می شود؛ که رقمی قابل توجه است و اگر این مبلغ را در تولید داخل خرج کنیم، می‌توانیم یک خط تولید ۱۰ میلیون متری پوشاک مشکی راه‌اندازی کنیم.

بنابر اظهارات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۷ فقط ۱۰۰ میلیون دلار از حجم قاچاق پوشاک کاهش یافته و در سال ۹۶ آمار قاچاق پوشاک ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است؛ که این آمار به هیچ عنوان به معنای کاهش رتبه قاچاق پوشاک در کشور نیست.

بر اساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ۹ ماهه سال نخست کشفیات کالا‌ها از نظر وزن ۱۸ درصد افزایش داشته است. بر همین اساس سردار علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گزارشی از تشکیل بیش از ۱۱۲ هزار پرونده در حوزه قاچاق کالا خبر داد.

چادر مشکی یکی از اقلامی است که نه تنها در ماه محرم و صفر بلکه در ماه های دیگر نیز تقاضای زیادی دارد.  آمارها حاکی از آن است که  در سال ۹۷، معادل ۱۴ هزار و ۲۰۵ تن پارچه چادر مشکی به ارزش ۸۶ میلیون و ۵۳۸ هزار دلار از کشور‌های چین، امارات متحده عربی و ترکیه وارد کشور شده است؛ این در حالیست که در سال ۹۷ معادل چهار هزار و ۶۴۰ تن پارچه چادر مشکی به ارزش ۱۶ میلیون و ۷۵۲ هزار دلار از ایران به کشور‌های عراق، افغانستان، کانادا، آلمان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ژاپن صادر شده است.

 براساس آمار سازمان ملل سالانه حدود یک میلیون دلار پوشاک از سوی کشور‌های مختلف دنیا به ایران صادر می‌شود، اما کل واردات رسمی و به ثبت رسیده در گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۶ معادل ۵۹ میلیون دلار بود و در سال۹۷ به دلیل ثبات نرخ ارز ۴۴ میلیون دلار بوده است که اما در سال ۹۸ به دلیل بی ثباتی نرخ ارز قاچاق پوشاک به شدت افزایش یافته است و حاکی از حجم بالای واردات پوشاک به صورت غیررسمی به ایران است.

ایران، تنها مقصد هدف برای واردات پارچه و چادر‌های مشکی
تاریخ: یکشنبه 10 شهریور 1398