Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عبدالله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری با تأکید بر اینکه قوانین خلق‌الساعه یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی به‌خصوص صادرکنندگان است و با بهبود محیط کسب‌وکار منافات دارد، گفت: بخش خصوصی و دولت باید با هم مشکلات حوزه کسب‌وکار را ببینند و در کنار هم برای برطرف کردن این مشکلات تلاش کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با اشاره به برگزاری نمایشگاه مواد غذایی دوم مهرماه در روسیه، گفت: در این نمایشگاه بین‌المللی ۷۰ کشور حضور دارند که ظرفیت خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان مازندران است.

عبدالله مهاجر دارابی در جلسه کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ساری، با بیان اینکه ندانستن قانون بیشترین لطمه و ضرر را به بخش خصوصی وارد کرده است، افزود: بسیاری از صادرکنندگان اطلاع زیادی از قوانین ندارند که باید در این حوزه اقدامات خوبی صورت گیرد.

مهاجر دارابی، قوانین خلق‌الساعه را یکی از دغدغه‌های صادرکنندگان دانست و بیان کرد: قراردادی بین خریدار و صادرکننده بسته می‌شود که در آن صادرکننده موظف به فروش محصول بر اساس تعهد است و اگر طبق قرارداد عمل نشود صادرکننده باید خسارتی را پرداخت کند که متأسفانه با قوانین خلق‌الساعه صادرکنندگان متضرر می‌شوند.

رئیس اتاق ساری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، گفت: مقام معظم رهبری ده سال با واژه جدیدی در حوزه اقتصادی ما را راهنمایی می‌کند اگر سالی دو درصد از آن تحقق پیدا می‌کرد در حال حاضر باید ۲۰ درصد در این حوزه رشد به وجود می‌آمد.

او فرار مالیاتی را از دیگر معضلات کشور دانست و بیان کرد: هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در کشور است که در حال حاضر از قشرهای خاصی گرفته می‌شود درحالی‌که در استان مازندران حداقل می‌توان ۵ هزار میلیارد تومان گرفت این در حالی است که برخی از بخش‌ها مالیات نمی‌دهند و بخش خصوصی جور آن را می‌کشد.

مهاجر دارابی افزود: همه ما باید برای گرفتن مالیات از افرادی که مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند کمک کنیم زیرا با پرداخت آن‌ها مجموعه‌های دیگر دچار مشکل نمی‌شوند.

رئیس اتاق ساری با تأکید بر رفع موانع تولید، گفت: بخش خصوصی و دولت باید مشکلات را ببینند و در کنار هم برای برطرف کردن این مشکلات تلاش کنند.

او به واردات برنج و پیگیری‌های انجام شده در چهار سال اخیر نیز اشاره کرد و افزود: دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود که ۸۰ درصد تولیدات آن سهم استان‌های شمالی است و نمایندگان و بخش خصوصی نیز در سال‌های اخیر بر عدم واردات برنج تأکید دارند.

مهاجر دارابی با اشاره به عدم تعامل بین بخش‌های خصوصی در حوزه واردات برنج، گفت: دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج تولید می‌کنیم ولی مصرف سرانه کشور سه میلیون و ۵۰۰ تن است که مابقی احتیاج کشور را باید واردکنندگان تعهد دهند که می‌توانند وارد کنند تا کشور با مشکل مواجه نشود.

توجه به بازرگانی؛ حلقه مفقوده بخش تولید

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق ساری نیز در این نشست با بیان اینکه بخش بازرگانی از حلقه‌های مفقوده تولید است خواستار توجه ویژه به این بخش شد.

سید اسماعیل یزدان پناه اظهار کرد: بازرگانی به‌عنوان یکی از حلقه‌های تولید در کشور ما مغفول مانده است بنابراین اگر کالایی را تولید کنیم ولی نتوانیم آن به فروش برسانیم درواقع رونق تولید پایداری نخواهیم داشت.

او بر توجه به حوزه اقتصادی جهت برطرف کردن مفاسد و مشکلات اجتماعی تأکید کرد و افزود: برای برطرف کردن معضل بیکاری جوانان که خود زمینه‌ساز فساد و معضلات اجتماعی است باید به حوزه اقتصادی توجه ویژه‌ای شود.

یزدان پناه حوزه اقتصادی را یک زنجیره دانست و بیان کرد: بازرگانی به‌عنوان یکی از حلقه‌های تولید در کشور ما مغفول مانده است بنابراین اگر کالایی را تولید کنیم ولی نتوانیم آن به فروش برسانیم درواقع رونق تولید پایداری نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ساری برطرف کردن مشکلات حوزه بازرگانی را یکی از وظایف اتاق دانست و افزود: قوانین و تصمیمات در پشت درهای بسته و بدون حضور بخش خصوصی وضع می‌شود که نه‌تنها نمی‌تواند راهگشای حل مشکلات کشور باشد بلکه سنگ‌اندازی و مشکلات را دوچندان می‌کند بنابراین باید بخش بازرگانی، اتاق بازرگانی و خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند.

او با بیان اینکه بخش خصوصی نیز باید پویا و مسائل را پیش‌بینی کند و قبل از وقوع حادثه جلوی آن را بگیرد، گفت: لازمه جلوگیری از حوادث مشاوره بازرگانان به اتاق بازرگانی است تا بتوان مشکلات آینده را با مذاکراتی که با بدنه دولت انجام می‌دهیم از مشکلات جلوگیری و ریل‌گذاری برای تسریع فعالیت‌های بازرگانان را انجام دهیم.

یزدان پناه چرخه تولید را از تولید محصولات، توزیع و عرضه آن به مصرف‌کننده دانست و بیان کرد: از گذشته تاکنون بخش بازرگانی را یک دلال می‌دانند متأسفانه تا زمانی که این واژه را به معنی منفی آن بکار ببریم افراد سالم از این چرخه خارج و افراد سودجو در این حوزه فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری ادامه داد: برای جلوگیری از ورود افراد سودجو در حوزه بازرگانی باید پذیرای افراد سالم در این بخش باشیم و در این راستا باید قوانین مناسب وضع شود تا دست‌به‌دست هم زنجیره تولید را کامل کنیم.

او با بیان اینکه زنجیره تولید فقط تولید محصولات نیست، گفت: عملاً ما بازرگانی را مقابل تولید قرار دادیم درصورتی‌که این کار به‌مثابه خلاف همدیگر پارو زدن است درحالی‌که اگر در یک قایق همه ما هم‌جهت پارو بزنیم و پذیرای همدیگر باشیم چرخه تولید کامل می‌شود.

قوانین خلق‌الساعه به دغدغه صادرکنندگان تبدیل شده است
تاریخ: چهارشنبه 27 شهریور 1398