Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: این صنعت با توجه به اشتغال افزایی، ایجاد ارزش افزوده بالا، رونق تولید و صادرات در کشور به معنای واقعی نیازمند استراتژی و نقشه راهبردی است.

مجید نامی افزود: یکی از مهمترین مسائل صنعت پوشاک در کشور بحث برنامه ریزی و داشتن برنامه مدون، استراتژی و نقشه راه است.


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از فصل اقتصاد، وی اظهارداشت: صنعت پوشاک در اقتصاد و اشتغال افزایی از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.


 نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: صنعتی که با کمترین سرمایه گذاری بیشترین اشتغال و ارزش افزوده را در کالا ایجاد می کند از اینرو داشتن یک نقشه راهبردی برای این صنعت امر بسیار ضروری به نظر می رسد.


وی افزود: طبق معمول کشور ها برای رفع مشکل اشتغال و افزایش صادرات به صنعت نساجی و پوشاک رو می آورند.


نامی در ادامه چین، هند و ترکیه را در صنعت پوشاک پیشرو دانست و اظهارداشت: کشورهای جدیدی مانند ویتنام، کامبوج، فلیپین و پاکستان نیز سرمایه گذاری های زیادی در این صنعت انجام داده اند.


وی گفت: کشورهای آسیای میانه مانند ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان کشورهای هستند که منابع اولیه صنعت نساجی و پوشاک مثل پنبه را در اختیار دارند.


 نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: این کشورها در سنوات گذشته پنبه تولیدی خود را بصورت خام روی ریل صادرات قرار می دادند اما در سال های اخیر با برنامه ریزی بلند مدت و چند ساله در حال تبدیل شدن به تولید کننده و صادر کننده پوشاک هستند.


وی افزود: خوشبختانه درزمینه صنعت نساجی به خصوص پوشاک در ایران هم اقدامات خوبی صورت گرفته که تهیه استراتژی و نقشه راهبردی برای صنعت پوشاک با محوریت دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری بخش خصوصی (انجمن صنایع پوشاک و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک) و دانشگاه صنعتی امیر کبیر از جمله این موارد است.


نامی اظهارداشت: این طرح مدتی مسکوت مانده بود اما طی چند ماهه اخیر دوباره دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت سعی کرده بتواند این کار را نهایی و ابلاغ کند اما به دلیل عدم توجه بخش های بالادستی دفتر مزبور باعث شده اجرا و ابلاغ این طرح با تاخیر زمانی همراه شود.


وی گفت: متاسفانه تصمیم گیران اصلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت توجهی به صنعت نساجی و پوشاک ندارند و بیشتر فکر و ذکر خود را به صنایع دیگر مشغول کرده اند.


 نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: بطورکلی برای رونق صنعت پوشاک در دولت های مختلف طرح های متعددی تهیه اما هیچ وقت به نحو باید و شاید اجرایی نشده است.


وی در ادامه اظهارامیدواری کرد با همتی که دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت دارد و همینطور پیگیری های شدید بخش خصوصی بتوان در سال رونق تولید این طرح را به معنی واقعی در کشور اجرایی کرد.

صنعت پوشاک؛ نیازمند نقشه راهبردی
تاریخ: چهارشنبه 3 مهر 1398