Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

در ایام محرم امکان تردد کامیون‌های حمل بار در مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان، مهران در استان ایلام و مرز خسروی در استان کرمانشاه محدود می‌شود. اتاق بازرگانی ایران و عراق پیشنهاد کرده بود که در ایام اربعین علاوه بر مرز سومار، چیلات، راه دریایی بندر امام به خرمشهر و بازارچه‌های کرمانشاه در نزدیکی مرزهای خسروی و پرویزخان فعال باشد.

صادر کننده‌ها باز هم منتظر تصمیم و توافق دولت عراق و ایران هستند تا مرزها در ایام اربعین به روی آنها باز شود. دوم مهرماه مهران قربانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ممنوعیت تردد کامیون‌ها در ایام اربعین از مرزهای خسروی، مهران، چذابه و شلمچه به سمت عراق سخن گفت. این ممنوعیت از هفدهم مهر آغاز می‌شود و تا سوم آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

قربانی از مرزهای جایگزین مثل مرز باشماق در استان آذربایجان غربی، پرویزخان و سه بازارچه مرزی «کیله» در سردشت، «تیله رش» و «شوشمی» در استان کرمانشاه به عنوان مرزهای تجاری یاد کرد.

حمید حسینی دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در این باره به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: سال گذشته زائران از سه مرز مهران در استان ایلام و چذابه و شلمچه در استان خوزستان تردد می‌کردند، اما تردد کامیون‌ها از پایانه مرزی خسروی برقرار بود. اما امسال پایانه مرزی خسروی نیز برای تردد زائران بازگشایی شده است؛ بنابراین کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی به عراق، اجازه تردد از مرز خسروی را هم ندارند.

او به مرزهای اعلام شده مثل باشماق، پرویزخان و بازارچه‌های مرزی برای صادرات اشاره می‌کند و می‌گوید این به هیچ وجه برای تجار و صادر کننده قابل قبول نیست؛ این جابه‌جایی هزینه صادرات به مرکز عراق را بالاتر می‌برد. صادرکننده‌هایی که کالای خود را از مرز اقلیم کردستان صادر می‌کنند برای انتقال کالا به مرکز کشور عراق متحمل هزینه‌های دیگری هستند که که در نهایت کار را دشوار می‌کند.

حسینی به نامه‌ای اشاره می‌کند که شانزدهم شهریورماه به ستاد اربعین ارسال شده است: شانزدهم شهریورماه نامه‌ای از اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به ستاد اربعین ارسال شد؛ پارسال در ایام محرم، به‌خصوص در ایام اربعین از مرزهای سومار، خسروی و مرز دریایی خرمشهر امکان صادرات کالا به عراق وجود داشت و صادرات به عراق تعطیل نشد. اما امسال شرایط نگران‌کننده است.

او درباره دلیل این نگرانی می‌گوید: در ایام اربعین از هفدهم مهرماه تا سوم آبان‌ماه به مدت دو هفته مرزهای ایران به‌طرف عراق به روی صادرکننده‌ها و کامیون‌ها بسته است. همان‌طور که ما تلاش می‌کنیم مراسم اربعین باشکوه برگزار شود باید به اقتصاد اربعین هم توجه کنیم و اصلاً به صلاح کشور و اقتصاد ما نیست که در این ایام کالاهای ایرانی به بازار 10 میلیونی اربعین در عراق صادر نشود.

او تاکید می‌کند: ما نباید فرصت بازار 10 میلیون نفری اربعین را از دست دهیم؛ این فرصت خوبی برای تجار و اقتصاد کشور ماست.

حسینی ادامه می‌دهد: مدتی است که مرز سومار بسته‌شده است. ما پیشنهاد کرده‌ایم که به‌طور موقت مرز سومار باز شود، البته با توجه به اینکه مرزهای کامیونی به عراق بسته خواهد بود، عراقی‌ها می‌توانند نیروهای خود را به مرز سومار منتقل کرده و با کنترل بیشتری مرز سومار را اداره کنند. البته دولت عراق خیلی با این مسئله همراهی و همکاری نمی‌کند.

او دلیل این عدم همراهی را چنین بیان می‌کند: عراقی‌ها معتقد هستند که مرز سومار از طرف ایران مرز مصوب و رسمی نیست و برای همین ما نمی‌توانیم آن را باز کنیم. آن‌ها بهانه زیرساخت‌ها را هم داشتند. البته ما هم مصوبه‌ها و مدارکی را ارسال کردیم که مرز سومار در ایران به عنوان مرز رسمی اعلام شده است. همچنین عنوان شد که همانطور که عرق باید روی زیرساخت و ترمینال باری سومار در مرز خود کار کند ایران هم باید روی این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

او ادامه می‌دهد: عراقی‌ها در نهایت قول داده‎اند که این مرز را هفته آینده بازگشایی کنند. البته ما هم تا هفدهم مهرماه فرصت داریم؛ امیدواریم این قول آنها عملی شود.

در ایام محرم امکان تردد کامیون‌های حمل بار در مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان، مهران در استان ایلام و مرز خسروی در استان کرمانشاه محدود می‌شود. قبلا اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پیشنهاد کرده بود که در ایام اربعین علاوه بر مرز سومار، چیلات، راه دریایی بندر امام به خرمشهر و بازارچه‌های کرمانشاه در نزدیکی مرزهای خسروی و پرویزخان فعال باشد. به نظر می‌رسد باید منتظر تصمیم عراقی‌ها ماند.

مرز سومار برای صادرات به عراق در ایام اربعین بازگشایی می شود
تاریخ: شنبه 6 مهر 1398