Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
به گزارش تسنیم، محمد رضا ساروخانی در افتتاحیه ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی افزود: در شرایط کنونی دولت تدبیر و امید فرصت مناسبی را هم در بازار سرمایه و هم در بازار پول ایجاد کرده تا برای پروژه ها و بنگاه های اقتصادی تامین مالی صورت گیرد و در این زمینه بازار پول و سرمایه به تعامل و نقاط مشترک خوبی دست پیدا کرده اند.

وی با بیان این نکته که ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی ضرورت تامین مالی برای پروژه های بزرگ و حیاتی کشور را دوچندان کرده است،گفت: توسعه نظام مالی کشور در کنار ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی تحقق هر چه سریع تر برنامه ریزی های کلان اقتصادی را در پی دارد و در این بستر ایجاده شده نباید فرصت به وجود آمده برای تامین مالی را از دست داد.

رییس کنفرانس توسعه نظام تامین مالی افزود: کنفرانس تامین مالی در سال های اخیر تأثیر بسزایی در در تبادل اطلاعات و هم اندیشی صاحبنظران حوزه پول و سرمایه داشته است. یکی از شاخص های مورد استفاده در رتبه بندی کشورها از لحاظ رقابت پذیری جهانی توسعه مالی است. طبق گزارشات اخیر، ایران از لحاظ توسعه بازار مالی در میان 148 کشور جهان رتبه 130 را داراست و بدون شک برگزاری چنین هم اندیشی هایی به شناخت وضع موجود و ارائه راهکارهای لازم جهت ارتقای این رتبه کمک خواهد کرد.

ساروخانی با تاکید بر این نکته که استمرار برگزاری این کنفرانس، زمینه مناسبی جهت آشنایی فعالان اقتصادی با نحوه تأمین مالی از طریق بازار پول و سرمایه کشور فراهم کرده است ادامه داد: مطرح شدن ایده ها و روش های علمی جدید در حوزه تأمین مالی به خصوص معرفی ابزارها مالی نوین جهت بحث و بررسی و عملیاتی شدن از برکات برگزاری این گردهمایی در سال های اخیر بوده است که البته به طور قطع زمینه هم گرایی و هم افزایی بیشتر بین بازار پول و سرمایه کشور را سرعت خواهد بخشید.

مدیرعامل بانک ملت افزود: توسعه نظام مالی کشور تحقق هر چه بهتر و سریع تر برنامه های کلان کشور را در پی خواهد داشت. در این راستا، براساس پیش بینی های صورت گرفته 1100 میلیارد دلار منابع جهت تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در کشور مورد نیاز است. طبق آمارهای رسمی، نظام بانکی در تامین منابع مالی کشور به طور متوسط سهم 83 درصدی را در سال های اخیر بر عهده داشته است و امید است با توسعه و تقویت بازار سرمایه تعادل نسبی در این بخش حاصل و بازار سرمایه با دستیابی به جایگاه واقعی خود در کنار نظام بانکی بیش از پیش محرک توسعه نظام اقتصادی کشور باشد.

وی با بیان این نکته که بانک ملت نیز به عنوان یکی از فعالان اثرگذار نظام بانکی شاهد پیشرفت های چشمگیری در عرصه جهاد و حماسه اقتصادی بوده است، گفت: بانک ملت در سال 1392 به عنوان پنجمین شرکت برتر ایران از سوی سازمان مدیریت صنعتی معرفی شد و با ارزش بازاری بالغ بر 84 هزار میلیارد ریال در بورس، هم اکنون یکی از شرکت های اثرگذار در بازار سرمایه است. بانک ملت در راستای حرکت هرچه قوی تر به سمت بانکداری جامع و در راستای تحقق اهداف تامین مالی حوزه انرژی جهت تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، با توجه به تجربیات حوزه بانکداری خود اقدام به راه اندازی صندوق های ارزی انرژی کرده است. علاوه بر این بانک ملت، سرمایه گذاری در مدیریت بهینه دارایی ها و بدهی های ارزی، توسعه بانکداری الکترونیک و سرمایه گذاری خطرپذیر را در راس برنامه های میان مدت خود قرارداده است.

وی خاطر نشان کرد: در روزهای پایانی بهمن ماه سال جاری نیز شاهد ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری بودیم که تاکیدات قبلی معظم له در خصوص اقتصاد دانش بنیان را به یک سند راهبردی مبدل کرد. اقتصاد مقاومتی الگویی مکمل در کنار سیاست های کلان اقتصادی محسوب می شود که حرکت در مسیر آن اهداف اقتصادی سند چشم انداز بیست ساله را با سرعت بیشتری محقق خواهد نمود.

مدیر عامل بانک ملت با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در بیست و چهار بند توسط مقام معظم رهبری گفت، در بند نهم این سیاست های کلان، اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور در جهت تقویت بخش واقعی اقتصاد مد نظر قرار گرفته است، از این رو تأمین مالی جزء لاینفک این سیاست کلان تلقی می شود که نظام بانکی نقشی بی بدیل در تحقق آن خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: بانک ملت نیز به یاری خداوند همچون گذشته در صدد است با تطبیق فعالیت های خود با نیازهای کشور در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری گام بردارد. آن چه که در سیاست اقتصاد مقاومتی بسیار تأکید شده، بحث تقویت کار آفرینی و حمایت از محققین در راستای اقتصاد دانش بنیان است. بانک ملت هم در اولین اقدام خود در راستای اجرای فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری تأسیس و راه اندازی اولین بانک ونچر کشور را در قالب گروه توسعه کارآفرینی ملت در دستور کار قرار داده است که امید است با حمایت از نوآوران و محققین دلسوز کشور و با روحیه ای جهادی زمینه تحقق اقتصادی مقاوم ومبتنی بر دانش را فراهم کند.
تاریخ: یکشنبه 11 اسفند 1392