Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

حذف تعرفه ترجیحی میان ایران با اتحادیه اوراسیا با سفر حسن روحانی رئیس جمهور در اجلاس اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد مرحله تازه‌تری شد. قرار است از آبانماه امسال، 864 قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی شده و با کاهش تعرفه‌های گمرکی مواجه شوند. اما برای فعالان اقتصادی کشور هنوز مشخص نیست این کالاها شامل چه اقلامی است تا آنها بتوانند با برنامه ریزی تجاری خود از شرایط به وجود آمده بهره ببرند.
ششم شهریورماه امسال مسکو شاهد امضای یک سند مهم درباره همکاری‌های ایران و 5 کشور عضو اتحادیه اوراسیا بود سندی مبنی بر آغاز تجارت آزاد ایران و اوراسیا که کمتر از یک ماه دیگر یعنی از ششم آبان ماه وارد فاز عملیاتی ‌شود.
> سهم ایران 503 قلم کالاست
سهم ایران از این توافق 503 قلم کالا است که با تعرفه‌های ترجیحی می‌تواند آنها را به کشورهای عضو اوراسیا صادر کند؛ تعرفه‌هایی که حتی در مورد 70 قلم صفر در نظر گرفته شده است. به‌گفته دبیر کمیسیون همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه این تعرفه‌ها می‌تواند ایران را به یک صادرکننده رقابتی در بازار اوراسیا تبدیل کند. اوراسیا آغوشش را برای کالاهای ایرانی باز کرده و باید از این فرصت بی‌نظیر در 40 سال اخیر استفاده کرد اما تحقق آن شروطی دارد.
روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان، 5 کشور عضو اتحادیه اوراسیا هستند و با 40 کشور جهان در حال مذاکره برای عقد قرارداد تجارت آزاد هستند. اعضای این اتحادیه اولین قرارداد تجارت آزاد را با ویتنام امضا کرده‌اند و دومی را با ایران. بازاری حدود 190 میلیون نفر در اوراسیا با حدود 753 میلیارد دلار ارزش صادرات و واردات آماده پذیرش کالاهای ایرانی است.
بر این اساس ایران در یک موافقت‌نامه اقتصادی منطقه‌ای به شکل فعال وارد می‌شود و از این طریق می‌تواند از مرزهای زمینی جمهوری ارمنستان و مرزهای آبی با روسیه و قزاقستان در بازارهای این اتحادیه حضور پیدا کند. پس از پیوستن ایران به این اتحادیه ۸۶۴ قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد که ۵۰۳ قلم کالا برای ما دارای تعرفه‌های ترجیحی است و ایران می‌تواند آن‌ها را صادر کند. همچنین تعرفه ۷۰ قلم کالا برای ایران صفر خواهد شد.
> جهش بزرگ در صادرات غیر نفتی
همچنین به گفته کارشناسان، پس از پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهش بزرگی در صادرات غیرنفتی رخ خواهد داد. مجموع ارزش صادرات و واردات کشورهای عضو این اتحادیه حدود ۷۵۳ میلیارد دلار است، بنابراین بازار بزرگی در انتظار ایران خواهد بود.
«غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران با اشاره به موافقت‌نامه ایران و کشور‌های اوراسیا درباره تعرفه ترجیحی کالا‌ها تصریح کرد: دو طرف توافق کردند بیش از 800قلم کالا جزو موافقت‌نامه تجارت ترجیحی
محسوب شود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران با اشاره به همکاری میان ایران و اوراسیا تاکید کرد: با حذف تعرفه ترجیحی برخی کالا‌ها، محدودیت‌های واردات میان دو طرف برداشته خواهد شد.
انصاری ابراز اطمینان کرد: سفر رئیس جمهوری ایران به ارمنستان سفر بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود چرا که سران بسیاری از کشور‌ها در آن حضور دارند و قطعاً صحنه جدیدی برای همکاری ایران در منطقه خواهد بود.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل و کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در آن عضویت دارند.
ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، سرانجام این موافقت‌نامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.
عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند نقش موثری در عبور ایران از تنگناهای اقتصادی ایفا کند و امکان استفاده از تعرفه‌های تجاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای اتحادیه را فراهم و با تسهیل فرآیند صادرات و ایجاد بازارهای جدید، شاهد بهبود روابط تجاری با اعضای این اتحادیه باشیم.
رئیس جمهوری قبل از سفر به ارمنستان در این خصوص با تاکید اهمیت اوراسیا برای ایران گفت:‌ اگر ما در سطح منطقه‌ای تمرین اقتصادی کنیم تمرین بسیار مهمی برای رقابت بسیار بالاتر و مهم‌تر در سطح اقتصاد جهانی است.
روحانی رئیس جمهوری پیش از عزیمت به ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: این سفر بنا به دعوت نخست وزیر ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.
رئیس جمهوری افزود: از آبان ماه اولین مرحله الحاق به اتحادیه اوراسیا انجام می‌شود و در واقع روابط تجاری منطقه آزاد ما با اوراسیا برقرار می‌شود و مشخص شده که قدم‌های بعدی را باید برداریم.
رئیس جمهوری اجلاس اوراسیا را حائز اهمیت دانست و افزود: سفر به ارمنستان عمدتا اقتصادی است در حالی که سفر قبلی به نیویورک عمدتا سیاسی و منطقه‌ای بود.
رئیس جمهوری با بیان این که این اتحادیه پنج کشور عضو آن هستند، گفت: قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس و ارمنستان پنج عضو این اتحادیه هستند و کشورهای ایران، سنگاپور، مولداوی و ویتنام هم در مسیر الحاق قرار دارند.
روحانی افزود: ایران از ۵ آبان ۹۸ توافق ما با اتحادیه اوراسیا اجرایی و عملیاتی می‌شود و ۵۰۲ قلم کالای ما از شرایط خاص ترجیحی یعنی با تعرفه تقریبا صفر می‌توانند استفاده کنند و این اقلام می‌تواند به کشورهای اتحادیه اوراسیا صادر شود، البته این گام اول است و گام‌های بعدی هم در این زمینه باید برداشته شود.
اما فعالان اقتصادی و بازرگانان وبخش خصوصی ایران هنوز نمی‌دانند ریز کالاهایی که قرار است با تعرفه ترجیحی صادر و وارد شود چیست و هنوز در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی نشده است.
> توسعه تعاملات اقتصادی با دنیا از طریق اوراسیا
عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این زمینه گفت: ارتباط ایران با اتحادیه اوراسیا و حذف تعرفه ترجیحی کالا کار بسیار مفید و خوبی است چرا که ما هر چه بتوانیم با چنین اتحادیه‌هایی ارتباط برقرار کنیم فرآیند تجارت و امنیت اقتصادی مارا در صادرات و واردات کالاها تسهیل خواهد کرد.در شرایطی که ما در سخت‌ترین تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم این اقدام منفذ و مفری برای ارتباط مردم با دنیای خارج و توسعه تعاملات اقتصادی
و تجاری است.
وی ادامه داد: در شرایط تحریم‌ها این اقدام کمک‌کننده تجارت خارجی و تامین‌کننده مواد اولیه و صادرات محصول برای ما خواهد بود تا بتوانیم مزیت صادراتی خود را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: ما هر چه بتوانیم با سایر کشورها پیمانهای منطقه‌ای و بین‌المللی را داشته باشیم و گسترش بدهیم می‌تواند کمک‌کننده به بخشهای مختلف اقتصادی و گسترش تعاملات برای اشتغالزایی و توسعه شرایط اقتصادی کشور باشد.
به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران تنها اشکال این تعامل آن است که ما نمی‌دانیم چه کالاهایی قرار است در این معاملات مشمول تعرفه تجاری شود به عبارتی ریز قضیه را اطلاع نداریم که کالاهای مورد نظر چیست و در این زمینه حداقل بنده به عنوان عضو اتاق بازرگانی تهران اطلاعی ندارم.
> بخش خصوصی نمی‌داند
کدام کالاها تعرفه ترجیحی دارد
علیرضا حایر عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت استان تهران نیز در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت: آقای روحانی با سفر به ارمنستان قرارداد ایران با اتحادیه اوراسیا را نهایی کرد که حدود 800 قلم کالا با تعرفه ترجیهی به تجارت جهانی می‌پیوندند. بر این اساس ما کالاها را با تعرفه کمتر به کشورهای اوراسیا صادر می‌کنیم و در مقابل آنها با تعرفه‌های پایین‌تر کالا به ایران صادر می‌کنند.
وی گفت: بنده این اتفاق را ثبت ارزیابی می‌کنم اما قبلش اطلاع‌رسانی نشده که این کالاها چیست و با نظر چه کسانی تصویب شده است. بازرگانان ما نمی‌دانند اسم و رسم این کالاها چیست و به نظر می‌رسد نظرات بخش خصوصی در این مورد اخذ نشده است.
عضو هیئت مدیره جامعه نساجان ایران تصریح کرد: آیا مجلس فی البداهه این تصمیم را گرفته و نظر اتاقهای بازرگانی را برای صادرات کالاها جویا شده که هنوز مشخص نیست.آیا سازمان توسعه تجارت لیست کالاهای مورد نظر را رصد کرده است؟
وی خاطرنشان کرد: معتقدم تعرفه و تجارت ترجیحی و پیمان‌های منطقه‌ای آزاد میان ایران وکشورهای همسایه برای کشورمان در این شرایط تحریم کاملا لازم است چرا که در دوران تحریم مبادلات تجاری با اروپا بسیار سخت شده و اگر ما با کشورهای منطقه‌ای کار کنیم بسیار به نفعمان است.اما به نظر می‌رسد لیست کالاها اطلاع‌رسانی نشده و باید این کار صورت می‌گرفت تا کار کارشناسی روی آن انجام گیرد.
وی افزود: از آنجایی که یک سال قرار است این کار انجام شود بخش خصوصی نیز باید نظر کارشناسی خود را می‌داد و سوال این است که آیا این کار انجام شده است یا خیر؟
ما مخالف محدودیت‌ها نیستیم و از این کار استقبال می‌کنیم اما باید اطلاع‌رسانی لازم انجام شود تا بازرگانان، تاجران و بخش خصوصی بتوانند برنامه‌ریزی کنند و وارد این تجارت شوند.

کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی کدامند؟
تاریخ: شنبه 13 مهر 1398