Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

حسن تاج میر ریاحی گفت: برخی افراد در حالی که فعالیت اصلی شان در سرزمین اصلی است، با ثبت شرکت صوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تلاش می کنند از پرداخت مالیات فرار کنند.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص سوء استفاده از معافیت های مناطق آزاد با ثبت شرکت های صوری با حسن تاج میر ریاحی مدیر کل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حسن تاج میر ریاحی در آغاز با اشاره به اینکه در سال های اخیر اتفاقاتی در حوزه اقتصادی افتاده است که بر اساس آن عده ای سودجو از روش های مختلفی برای فرار از مالیات استفاده می کنند، گفت: امروز شفافیت در حوزه فعالیت های اقتصادی یکی از الزامات اقتصاد پویا و سالم است.

وی با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی کشور برای اینکه مالیات را بر اساس عدالت اخذ کند، حتما باید به فعالیت اقتصادی افراد دسترسی داشته باشد، عنوان کرد: متاسفانه اقداماتی از جمله سوء استفاده از کارت بازرگانی دیگران، استفاده از حساب های دیگران با عنوان حساب های اجاره ای و همچنین شرکت های صوری، باعث از بین رفتن شفافیت در عرصه اقتصادی می شود.

مدیر کل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: برخی افراد با تشکیل شرکت های صوری در سرزمین اصلی و یا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برای فرار مالیاتی تلاش می کنند. این افراد سودجو که زیان و ضرر دیگران برایشان اهمیتی ندارد، از کارتن خواب ها سوء استفاده می کنند و با ثبت شرکت به نام این افراد و فعالیت در حوزه واردات، مالیاتی پرداخت نمی کنند. وقتی اوراق مالیاتی برای صاحبان شرکت ها صادر می شود، آن افراد که کارتن خواب ها هستند، فاقد تمکن مالیاتی هستند.

وی درباره مناطق آزاد و ویژه گفت: با توجه به معافیت هایی که قانون برای فعالیت اقتصادی در این مناطق قائل شده است، اشخاصی از این نوع تسهیلات و مزایا سوء استفاده می کنند. اساسا فلسفه وجودی چنین مناطقی، سرمایه گذاری و رونق این مناطق به ویژه با تشویق در صادرات است.

تاج میر ریاحی بیان کرد: در این مناطق برخی افراد شرکت هایی را به ثبت می رسانند اما در سرزمین اصلی شروع به فعالیت می کنند در حالی که فعالیت این شرکت ها در سرزمین اصلی شامل معافیت مالیاتی نیست. گاها دیده شده در آپارتمان در یک منطقه آزاد، ده ها شرکت به ثبت رسیده است و یا اینکه یک فرد در این مناطق عضو هیئت مدیره ده شرکت است. این مسائل نشان می دهد فعالیت این شرکت های صوری در حقیقت یک پوشش برای فعالیت مالیاتی است.

وی از ضرورت پرداخت مالیات برای ایجاد یک ثبات اقتصادی گفت و بیان کرد: با توجه به خواست و مطالبه مردم و لزوم رعایت عدالت مالیاتی، سازمان امور مالیاتی به دنبال برخورد با این نوع سوء استفاده ها است تا به صورت عادلانه مالیات از همه افراد دریافت شود.

ثبت شرکت های صوری در مناطق آزاد برای فرار مالیاتی است
تاریخ: شنبه 13 مهر 1398