Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از وجود ۴۳ هزار واحد صنعتی در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۳ درصد صنایع خرد، ۴ درصد متوسط و مابقی صنایع بزرگ هستند.

به گزارش شاتا، محسن صالحی‌نیا در نشست شورای گفت‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان با بیان این مطلب، از وجود ۸۱6 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر ۹۳ درصد صنایع کشور شامل صنایع خرد و کوچک است.

وی با بیان این‌ که در شهرک‌های صنعتی بیش از ۴۴ هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری مستقر می‌باشند، اضافه کرد: ۹۹۵ واحد صنعتی در استان زنجان فعالیت می‌کنند و ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی در این استان وجود دارد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به اشتغالزایی 890 هزار نفری واحدهای تولیدی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اشاره کرد و ادامه داد: از این تعداد برای ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر در زنجان اشتغالزایی ایجاد شده است.

صالحی‌نیا با بیان این‌که توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضا محور بر اساس منابع داخلی در اولویت برنامه‌های این سازمان است، تصریح کرد: استان زنجان با توجه به آمارهای موجود، ظرفیت خوبی در حوزه صنعت دارد.

وی گفت: ۳۴ هزار واحد صنعتی در کشور مراحل ساخت و تجهیز را طی می‌کنند که از این تعداد ۷۳۴ واحد در استان زنجان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که زنجان در شاخص‌های مختلف مانند تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی و واحدهای به بهره‌برداری رسیده از موقعیت مناسبی برخوردار است، افزود: اشتغال ایجاد شده در واحدهای صنعتی و تعداد واحدهای درحال ساخت و ساز با سهم بین ۲ تا ۲.۵ درصدی کشور متعلق به استان زنجان است.

صالحی‌نیا با بیان این‌که در کشور مطالعات منسجمی نداریم، اما فکر می‌کنیم ظرفیت‌های تولید بر اساس مزیت‌های نسبی شکل گرفته است، افزود: بخش خصوصی بر اساس مزیت‌های نسبی موجود به سراغ صنایع مختلف آمده است.

وی با بیان این‌که بسیاری از شهرک‌های صنعتی در حال حاضر درخواست افزایش ظرفیت و توسعه دارند که باید زیرساخت‌های لازم در آن‌ها فراهم شود، اضافه کرد: زیرساخت‌های موجود با توجه به قدمت و نوع پیاده سازی دچار اشکالاتی است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که تأمین آب مورد نیاز واحدهای صنعتی به‌عنوان مهم‌ترین مشکل در شهرک‌های صنعتی مطرح است، ادامه داد: همچنین در زمینه تأمین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی مشکلاتی وجود دارد که فعالیت‌های خوبی برای رفع این مشکلات انجام شده است.

صالحی‌نیا از اجرای طرح پایش ۵۴ قلم محصول صنعتی در پنج ماه نخست سال جاری خبر داد و اظهار داشت: امسال تولید صنایع مبتنی بر فرآوری معادن مانند فولاد، مس، سیمان، کاشی و سرامیک روند افزایشی داشته و کالا‌هایی مانند لوازم خانگی و خودرو به دلیل کاهش نقدینگی و کاهش سهم بازار با روند کاهشی مواجه بوده است.

وی با بیان این‌که بسیاری از تولیدات صنعتی نسبت به سنوات گذشته قابلیت عرضه در بازارهای داخلی و خارجی را دارد و در این میان تولید خوب به‌التبع بازار خوبی نیز دارد، خاطرنشان کرد: تمام تلاش مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، استفاده کامل از ظرفیت واحدهای صنعتی است.

توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضا محور در اولویت برنامه‌هاست
تاریخ: شنبه 13 مهر 1398