Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست اتاق تعاون ایران، تشکل‌گرایی و قانون‌گرایی را شعار اصلی سازمان توسعه تجارت ایران توصیف کرد و اظهار داشت: با همکاری و تعامل نزدیک تشکل‌ها و سازمان توسعه تجارت ایران، به عنوان بازوی اصلی توسعه تجارت، می‌توان مسیر پیش رو را با ضریب موفقیت بیشتری طی کرد

به گزارش شاتا، حمید زادبوم، در این نشست که با حضور تعدادی از رؤسای اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق تعاون برگزار شد، تجارت را جبهه اصلی جنگ تحریم خواند و گفت: برای طی کردن این مسیر در شرایط ویژه امروز همکاری تشکل‌ها با سازمان توسعه تجارت ایران ضروری است.

وی با تأکید بر تشکل‌گرایی و قانون‌گرایی این دو را شعار اصلی سازمان توسعه تجارت ایران توصیف کرد و اظهار داشت: با همکاری و تعامل نزدیک تشکل‌ها و سازمان توسعه تجارت ایران، به عنوان بازوی اصلی توسعه تجارت، می‌توان مسیر پیش رو را با ضریب موفقیت بیشتری طی کرد.

زادبوم به تبیین استراتژی‌ها و برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران پرداخت و افزود: نقشه راه تنظیم بازار و نقشه راه توسعه صادرات به عنوان اولویت‌های نخست در دست تدوین است و اگر این دو سیاست بر هم منطبق باشند و نقطه تعادلی میان آنها برقرار شود، نگرانی صادرکنندگان برای ممنوعیت‌ها و عوارض نیز مرتفع خواهد شد.

معاون وزیر و ریس کل سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اینکه توسعه صادرات به کشورهای همسایه و شرکای تجاری از جمله هند و چین در دستور کار قرار دارد گفت: یکی از برنامه‌های ما تا سال 1400 افزایش سهم بازار در کشورهای همسایه از 2 به 4 درصد است اگرچه این بازارها تا 1000 میلیارد دلار واردات دارند اما بخشی از واردات آنها ممکن است در فهرست پتانسیلهای صادراتی ما از قبیل موبایل و دستگاه‌های الکترونیک نباشد.

زادبوم تأکید کرد: علیرغم مشکلاتی که برسر راه تجارت بود، آسیب زیادی به تجارت کشور وارد نشد زیرا ما و کشورهای همسایه نیاز متقابل به یکدیگر داریم.

وی بیان داشت: در 6 ماه ابتدای امسال اگرچه حدود 10 درصد صادرات ما از نظر ارزشی کاهش یافته است اما صادرات ما به لحاظ وزنی 22.5 درصد افزایش داشته که این امر نشاندهنده ادامه تبادلات تجاری ما با کشورهای همسایه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اینکه در حال حاضر با کشور سوریه تجارت آزاد برقرار است و مشغول مذاکراتی با پاکستان نیز هستیم، اظهار داشت: موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری ایران با اوراسیا نیز از 5 آبان اجرایی می‌شود و یک سال بعد از اجرای آن و ظرف 3 سال تلاش خواهیم کرد تا تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا داشته باشیم

تشکل‌گرایی و قانون‌گرایی رویکرد سازمان توسعه تجارت ایران
تاریخ: سه شنبه 16 مهر 1398