Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره احتمال ممنوعیت دوباره واردات برخی کالاها عنوان کرد: قرار نیست دولت دوباره دست به اولویت بندی کالاها بزند چرا که این کار خلاف قوانین برنامه پنجم توسعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا نعمت‌زاده در نشست همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ایران وچین از ارزش 20 میلیارد دلاری قراردادهای پیمانکاری و خرید تجهیزات ایران از چین در دو سال اخیر خبر داد و گفت: نیمی از این قراردادها به مرحله گشایش اعتبار رسیده است.

او با اشاره به این‌که در چند سال گذشته همکاری‌های اقتصادی ایران و چین در زمینه تامین مالی پروژه‌ها روند خوبی داشته است گفت: امیدواریم همکاری‌های دو کشور علاوه بر حوزه‌های خرید تجهیزات و پیمانکاری به بخش سرمایه‌گذاری مستقیم نیز ادامه یابد.

وی افزود:‌ ازجمله پروژه‌های تامین مالی شده توسط چین می توان به هفت طرح فولادی اشاره کرد که تعدادی از آن‌ها گشایش اعتبار شده و گشایش اعتبار سایر طرح‌ها نیز توسط بانک صنعت و معدن در حال انجام است.

وی گفت: ایران دارای هفت منطقه آزاد تجاری است و 16 منطقه ویژه بوده که فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها بوجود آورده است.

واردات از چین تناقضی با اقتصاد مقاومتی ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این مراسم نیز با اشاره به اینکه اولویت بندی کالاهای وارداتی و ممنوع کردن واردات برخی از کالاها خلاف قوانین برنامه پنجم توسعه است، گفت: سیاستهای اقتصاد مقاومتی ارتباطی به ممنوع کردن واردات کلیه کالاها ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ممنوعیت دوباره واردات برخی کالاها عنوان کرد: قرار نیست دولت دوباره دست به اولویت بندی کالاها بزند چرا که این کار خلاف قوانین برنامه پنجم توسعه است.

وی افزود: تنها مانع دولت بر سر راه واردات تعرفه گذاری است و هم اکنون نیز واردات کالاهای اولویت 9 و 10 آزاد بوده اما برای واردات آنها باید تعرفه دو برابری پرداخت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات کالاهای لوکس از چین نیز توضیح داد: تناقضی بین واردات کالا از چین و اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و باید بگویم که در سال 1392 بیشتر واردات ایران از چین نیز مربوط به مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای بوده است.

به دنبال روابط برد برد اقتصادی و تجاری با ایران هستیم

یوهونگ یانگ، سفیر چین در ایران نیز با اشاره به این‌که براساس آمار گمرک چین ارزش تجارت ایران و چین در سال گذشته میلادی به 39 میلیارد و 42 میلیون دلار رسید گفت: در سال‌های اخیر با وجود موانع متعدد روابط اقتصادی وتجاری ایران و چین از روند رو به رشد و مثبتی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به دیدار اخیر روسای جمهور ایران و چین در اجلاس شانگهای در پیشکک قرقیزستان گفت: بعد از آن نیز رییس مجلس ایران به چین سفری داشته و در جریان این سفرها مذاکرات خوبی بین دو کشور انجام شد.

سفیر چین در ایران با اشاره به سفر هفته گذشته وزیر بازرگانی چین به ایران اظهار کرد: ‌در این سفر پانزدهمین اجلاس همکاری‌های ایران و چین برگزار و سند جامع همکاری‌های دو کشور در راستای توسعه روابط اقتصادی وتجاری امضا شد.

یانگ اظهار کرد: چین از نظر راهبردی و بلند مدت به روابط ایران با نگاه می کند و ما به دنبال روابط برد برد در همکاری‌های خود با ایران هستیم.

تاریخ: دوشنبه 12 اسفند 1392