Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تهران - ايرنا - وزير صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: سرمايه در گردش مجموع بخش صنعت و معدن به 150 ميليارد تومان سرمايه نياز دارد که 70 درصد آن يعني در حدود 105 تا 110 ميليارد دلار توسط بانک ها تامين مي شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محمدرضا نعمت زاده روز يکشنبه در حاشيه ششمين کنفرانس توسعه نظام تامين مالي در ايران در جمع خبرنگاران در خصوص نيازهاي بخش صنعت و معدن اظهار داشت: هم اکنون بخش صنعت و معدن کشور در يک بخش به افزايش سرمايه گذاري و در بخش ديگر به سرمايه در گردش نياز دارد که طبق محاسبات انجام شده در بخش صنعت و معدن به 150 ميليارد تومان سرمايه در گردش نياز داريم.

وي افزود: از اين ميزان حدود 30 درصد توسط واحدهاي توليدي صنعتي و معدني و 70 درصد توسط بانک ها تامين مي شود و در حال حاضر روش ديگري براي تامين منابع مالي بخش صنعت و معدن نداريم.

نعمت زاده گفت: توسعه بخش صنعت و معدن افزايش اشتغال را در پي خواهد داشت که براي ايجاد اين اشتغال مناسب بايد همه تلاش بيشتري داشته باشيم.

وي با بيان اينکه اقتصاد ما بانک محور است تصريح کرد: ضمن اينکه بايد تلاش کنيم که بازار سرمايه اوليه را فعال سازيم بايد در جهت تقويت ساير بانک هاي کشور نيز اقدام کنيم.

نعمت زاده در خصوص افزايش سرمايه نيز گفت: در بودجه سال 93 پيش بيني هاي اوليه بازار سرمايه انجام شده است، اما اين ميزان نيز کافي نيست و بايد بيش از اين تقويت شود.

وي در خصوص حضور بانک هاي خارجي در کشور نيز افزود: براي توسعه اقتصاد کشور بايد بانک هاي خارجي در کشور شعبه داشته باشند تا اقتصاد کشور پر رونق شود که همين امر رقابت بين بانکهاي داخلي و خارجي را نيز به دنبال دارد،

همانگونه که بين بانک هاي دولتي و خصوصي رقابت هايي ايجاد شد، به طور قطع باعث مي شود منابع بيشتري به کشور سرريز و بخشي از اقتصاد ما احياء شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت درباره مشارکت بانک هاي خصوصي با بانک هاي خارجي نيز گفت: بانک هاي خصوصي مي توانند با بانک هاي خارجي مشارکت کرده تا از اين طريق سرمايه خارجي وارد کشور شود، همانطوري که در بخش هاي ديگر اقتصاد توصيه به سرمايه گذاري مشترک داريم در ذهن بانک ها نيز بايد اين مشارکت صورت پذيرد و منعي در اين زمينه نداريم.

وي در خصوص خط اعتباري اظهار داشت: به طور معمول بانک هاي داخلي و بانکهاي تخصصي از بانک هاي خارجي خط اعتباري دريافت مي کنند و آن را در اختيار سرمايه گذاران قرار مي دهند که بايد اين امر در کشور احياء شود.

نعمت زاده درباره فاينانس خارجي نيز گفت: اميدواريم پس از تحريم ها بخش فاينانس خارجي فعال تر شود، چرا که هم اکنون اين فاينانس محدود به کشورهاي بلوک شرق است که اميدواريم توسعه يابد.

وي تاکيد کرد: در اين زمينه بانک هاي داخلي بايد فعال برخورد کنند، چرا که منابع از طريق بانکهاي خارجي تامين و از طريق بانک هاي داخلي گشايش اعتبارات مي شود.
 

تاریخ: دوشنبه 12 اسفند 1392