Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نشست روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و چین با حضور ابوللفضل کوده ئی مدیرکل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و مجیدحریری رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین برگزار شد. ترغیب تجار چینی به سرمایه‌گذاری در ایران و بزرگ‌تر کردن روابط اقتصادی با چین از سوی بخش خصوصی از جمله موضوعاتی بود که در این نشست بر تحقق آنها تاکید شد.

نشست روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و چین با حضور ابوللفضل کوده ئی مدیرکل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، به‌منظور بررسی مشکلات و موانع تجارت و سرمایه‌گذاری برگزار شد.

مجید حریری رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در این نشست ضمن گرامیداشت یاد مرحوم حاج اسدالله عسگراولادی بنیان‌گذار این اتاق و خوشامدگویی به فعالان اقتصادی حاضر گفت: چین همیشه شریک بزرگ تجاری ایران بوده و یک‌چهارم تجارت فرامرزی ایران با کشور چین است و در خصوص تجارت با چین با اقدامات سازمان سرمایه‌گذاری ایران که مسئولیت کمیسیون مشترک بین دو کشور را بر عهده دارند گشایش‌هایی حاصل‌شده است. 

او با اشاره به روند روابط تجاری ایران با کشور چین قبل از برجام گفت: سیاست‌گذاری‌های کشورمان بعد از برجام و زمان تحریم با رویکرد به شرق و به‌خصوص چین بوده است و کمیسیون مشترک ایران و چین نقش بسیار مهمی در روابط داشته است . حریری ابراز امیدواری کرد که در آینده اقدامات بیشتری نیز در راستای گسترش روابط دو کشور صورت گیرد.

حریری افزود: طرح یک پهنه یک‌راه در سال 2013 اعلام شده و تا امروز کشورهای حاشیه این جاده 300 میلیارد از این پروژه‌ها بهره‌مند شده‌اند. اما انگاه ایران در سال 2016 به این مسئله معطوف شده و از سال گذشته به‌طورجدی اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و وظیفه ما به‌عنوان بخش خصوصی جذب سرمایه‌گذار در سطح خرد و متوسط است و باید به‌عنوان بخش خصوصی تلاش کنیم اندازه روابط خود را با چین بزرگ‌تر کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین  از تجار و فعالان اقتصادی خواست که در روابط تجاری که با تجار چینی دارند آن‌ها را ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران کنند و اطمینان داد چینی‌ها مایل به سرمایه‌گذاری و همکاری در ایران هستند.

وی همچنین خطاب به تجار ایرانی خاطرنشان کرد: چین دارای بازار فروش هر نوع کالای ایرانی است.

تعامل پایدار با چین، در رأس سیاست‌گذاری‌های خارجی

در ادامه، ابوالفضل کوده‌ ئی مدیرکل دفتر روابط اقتصاد خارجی سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور برای روابط بلندمدت با چین گفت: ما در توسعه روابط با چین در سه حوزه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی اقداماتی را انجام داده‌ایم و سعی کردیم با افزایش اعزام هیات ها و سفرهای سطح کلان کشور پیام‌هایی را در سطح عالی برای مقامات چینی ارسال کنیم و درنهایت مقدمات حرکت به سمت تعامل راهبردی در حال اجراست؛ هرچند رسیدن به این مرحله بسیار سخت و دشوار است. این حیطه سیاست‌گذاری در سطح کلان است و ما به دنبال رسیدن به یک تعامل پایدارتر و ثبات در رویه‌ها و دستیابی به برنامه بلندمدت هستیم.

به گفته او، پس از برگزاری جلسات متعدد با بخش‌های مختلف نهایتاً برنامه‌ای تدوین و از سوی وزارت امور خارجه به‌طرف چینی اعلام شد. هرچند این برنامه کامل نیست اما باید توجه داشت که ما در شروع کار هستیم و اهداف مختلفی داریم که امیدواریم در تعامل با چین فعالین اقتصادی که نتایج مثبت این مدت تعاملات و اقدامات را در روابط دو کشور به‌تدریج احساس کنند.

مدیرکل دفتر روابط اقتصاد خارجی با تأکید بر نقش مهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی با کشور چین گفت: ما در چارچوب مطالعه تطبیقی و کارشناسی به این موضوع نگاه می‌کنیم و درمجموع نتایج ارزیابی ما مثبت است و باید درزمینه های فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیت اقتصادی از تفاهم کلی به سمت اجرای پروژه پیش برویم و برنامه‌ای در کمیسیون تدوین کنیم که قابلیت اجرا و پی گیری داشته باشد.علیرغم اینکه در هفدهمین کمیسیون مشترک سندی امضا نشده نتایج خوبی حاصل شد و امیدواریم که با اقدامات بعدی بتوانیم در این زمینه حرکت کنیم.

کوده ئی تصریح کرد: جنبه دیگری از همکاری ها تلاش برای ارتقا نقش ایران در طرح یک پهنه یک راه ابریشم BRI  است و با بررسی و مطالعه این ابتکار و طی جلسات با سفیر چین پیام خود را به‌طرف چینی مبنی بر اهمیت موضوع جاده ابریشم از نظر ایران اعلام شده است.

او با تاکید بر طرح یک پهنه یک راه در جذب تامین مالی، افزود: سرمایه گذاری و مسیرهای توسعه تجاری، ترانزیت و مسائل امنیت سرمایه گذاری و تجارت و زیرساخت‌های ریل و راه‌آهن (پهنه راه) بسیار اهمیت دارد و همچنین بهره‌گیری از صندوق‌ها در تامین منابع مالی طرح‌ها بسیار مهم است .

به گفته کوده ئی بهره‌گیری از صندوق جاده ابریشم و نیز صندوق بانک زیرساخت آسیایی که از موضوعات مهمی است که می‌توان در کمیسیون‌های مشترک در خصوص چین مطرح کرد.در این راستا کمیسیون اصلاحات و توسعه چین (NDRC) که نقش بسیار مهمی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های طرف چینی دارد و خود متولی پهنه راه است، باید موید توجه مقامات ایران باشد.

مدیرکل دفتر روابط اقتصاد خارجی خاطرنشان کرد: جلسات مطلوبی با طرف های چینی در هیات های اعزامی داشتیم که هر ۲ طرف به بیان مشکلات و موانع سرمایه گذاری پرداختند و معتقدیم که این روابط می بایست دو طرفه و به صورت برد برد باشد و مقدمات و شرایط سرمایه گذاری برای چینی ها در ایران باید مهیا باشد و از آن ها حمایت شود.

او ساماندهی اطلاعات و قوانین و مشوق های سرمایه گذاری برای جذب سرمایه گذاری را ضروری دانست و در همین زمینه گفت: مزیت های رقابتی برای ما بسیار مهم است و با توجه به رقبای همسایه باید مشوق های جذاب سرمایه گذاری برای جذب سرمایه گذاران چینی ارائه کنیم.

بخش خصوصی حضور خود را در چین پررنگ کند
تاریخ: شنبه 4 آبان 1398