Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران درحالی از پنجشنبه هشتم اسفند به مدت سه روز در عشق‌آباد ترکمنستان برپا شد که براساس تحلیل کارشناسان اقتصادی، برگزاری این نمایشگاه متفاوت از هفت دوره گذشته آن خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه معاون رئیس‌جمهوری ترکمنستان هشتمین نمایشگاه اختصاصی ایران را در عشق‌آباد افتتاح کردند. پس از افتتاح نمایشگاه، مهندس محمدرضا نعمت‌زاده به همراه معاون رئیس‌جمهوری ترکمنستان از نمایشگاه بازدید و شرکت‌های ایرانی توانمندی‌های خود را تشریح کردند. در این سفر بیش از ۱۵۰ نفر از تجار و بازرگانان ایرانی هیات ایران را همراهی می‌کنند. مهم‌ترین هدف سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت، گسترش روابط صنعتی و تجاری بین ایران و ترکمنستان است. به نظر می‌رسد، برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران با رویکرد جدید در عشق‌آباد یکی از راه‌های فراهم کردن زمینه تجارت ۱۰میلیارد دلاری بین دو کشور است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در محل سفارت ایران در عشق‌آباد با تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی مقیم ترکمنستان دیدار کرد. نعمت‌زاده گفت: در این سفر بر پیگیری توافق‌های مشترک اقتصادی دو کشور و حل مشکلات آن اقدام خواهد کرد. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در عشق‌آباد، تصریح کرد: در تلاشیم با همراهی و همکاری وزارت امور خارجه نمایشگاه‌های بیشتری در سایر کشورها برای شناساندن توانمندی‌های ایران برگزار کنیم. وی افزود: با همت دولت، گسترش روابط با کشورها به‌خصوص کشورهای همسایه را شاهد هستیم که باید از این فرصت استفاده کنیم و راه رای برای توسعه تجارت و صادرات هموار کنیم. وی گفت: حرکتی که دولت آغاز کرده برای مردم است و توسعه اقتصادی، از اهم اولویت‌های کشور است. نعمت‌زاده بیان کرد: برای ما زیبنده نیست که در این سطح صادرات داشته باشیم و باید با سرعت آن را ارتقا بخشیم. وی گفت‌: تجار ایرانی از قدیم با بسیاری از کشورهای دنیا از چین تا آفریقا و اروپا روابط تجاری داشته‌اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: صادرات ما باید ساماندهی شود و صادرکنندگان هم باید در خارج از کشور پشتیبان هم بوده و مشتریان ایرانی را حفظ کنند و وظیفه سازمان توسعه تجارت هم همین ساماندهی است. در این دیدار، سفیر ایران در ترکمنستان گفت: قرابت فرهنگی بین ایران و ترکمنستان فرصت مناسبی برای تجار ایران است. محمدموسی هاشمی گلپایگانی اظهار کرد: کالاهای ایرانی با استقبال مناسبی در ترکمنستان روبه‌رو است. وی تصریح کرد: سیاست ترکمنستان همکاری با همه کشورهاست. رقابت شرکت‌های خارجی در این کشور زیاد است، بنابراین تجار ایرانی باید تلاش کنند تا قوانین این کشور را بیشتر بشناسند. اکنون هم مشکلاتی در تجارت بین دو کشور که بیشتر مربوط به ترکمنستان است، وجود دارد که از‌جمله آن نحوه انتقال وجه کالای فروخته شده، امنیت شغلی تجار ایرانی در ترکمنستان، مشکل نقل و انتقال بار، انتظار طولانی مدت در گمرگات و مشکلات گرفتن ویزای تجاری از ترکمنستان است.
اما عزم راسخ روسای‌جمهوری دو کشور که در آیین‌های مختلف همواره از اولویت قرار دادن توسعه روابط با کشورهای همسایه سخن گفته‌اند، این نوید را می‌دهد که گسترش روابط عشق‌آباد - تهران بیش از هر زمان دیگر در دولت تدبیر و امید خواهد بود، به‌طوری‌که ایران به شریک اول تجاری ترکمنستان تبدیل شود و این امر با درایت مقام‌های بلندپایه دو کشور به‌خاطر داشتن یک‌هزار و۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی و آبی و فعالیت چهار گمرگ در استان‌های گلستان و خراسان‌رضوی با ترکمنستان شدنی است.

تاریخ: دوشنبه 12 اسفند 1392