Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

جبار کیانی‌پور می‌گوید: طبق بررسی‌ها، فرایند اخذ مجوزها در استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ مرحله دارد و به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۸ ماه طول می‌کشد تا یک مجوز تأسیس، صادر شود.

چهل و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست حسین کلانتری استاندار و با معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد، نماینده بویراحمد و دنا در مجلس، معاونان استاندار، رئیس و نایب رئیس اتاق یاسوج، مدیران دستگاه‌های اداری و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست با انتقاد از رویه بانک‌های خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: بانک‌های خصوصی پول‌های مردم استان را می‌گیرند و در تهران با آن دلالی و کاسبی می‌کنند.

جبار کیانی‌پور در این نشست اظهار داشت: استان ما به دلیل مشکلات زیاد و محرومیت‌های تاریخی از بسیاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری عقب است و با وجود همه تلاش‌های دولتمردان، با توجه به شرایط توپوگرافی و شرایط اقلیمی استان فاصله زیادی با سایر استان‌ها داریم.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جمعیت و مساحت از منابع آبی سرشار، منابع طبیعی و ظرفیت نفت و گاز خوبی برخوردار است به طوری که می‌تواند استان‌های همجوار خود را هم تامین کند بنابراین دولتمردان باید به این استان با این همه مواهب خدادادی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس اتاق یاسوج با بیان اینکه ما در ماراتن توسعه فاصله زیادی با سایر استان‌ها داریم به نقش پنجره واحد در بهبود کسب و کار اشاره داشت و عنوان کرد: امیدواریم پنجره واحد به توسعه استان کمک کند و به مرحله‌ای برسیم که از تمامی ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

کیانی‌پور با اشاره به مراحل اخذ مجوزها و پروسه‌ای که طول می‌کشد تا مجوزها برای شکل‌گیری یک کسب و کار در استان کهگیلویه و بویراحمد صادر می‌شود، گفت: طبق بررسی‌ها، فرایند اخذ مجوزها در این استان ۷۰ مرحله دارد و به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۸ ماه طول می‌کشد تا یک مجوز تأسیس، صادر شود.

وی کل سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در استان کهگیلویه و بویراحمد را ۵۰ میلیون دلار عنوان و بیان کرد: باید تلاش کنیم در بحث پنجره واحد بروکراسی را به حداقل برسانیم.

رئیس اتاق یاسوج با بیان اینکه ساز و کار مالیاتی موجود در جهت رونق تولید نیست، گفت: ما هم باور داریم فعالان اقتصادی استان باید مالیات پرداخت کنند اما مشکل ما آنهایی است که کار اقتصادی سیاه و زیرزمینی می‌کنند و مالیات نمی‌پردازند.

کیانی پور با بیان اینکه مالیات‌ها در کهگیلویه و بویراحمد از سقف بالاتر است که این شرایط خوبی برای ما فعالان اقتصادی نیست، ابراز کرد: سازمان امور مالیاتی باید فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار را کمتر آزار داده و به دنبال مودی جدید باشد.

وی به موضوع تهاتر اشاره داشت و بیان کرد: بعد از گذشت هشت ماه از سال با وجود اینکه فرم‌های نوع یک و نوع دو تهاتر از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخصیص لازم را دریافت کرده‌اند اما سامانه خزانه‌داری هنوز در استان راه‌اندازی نشده است.

رئیس اتاق یاسوج با انتقاد از رویه بانک‌های خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بانک‌های خصوصی منابع مردم استان را می‌گیرند و در تهران با آن دلالی و کاسبی می‌کنند و خیلی از این بانک‌ها منابع استان را گرفته و تبدیل به ملک و یورو کرده‌اند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر اقتصاد: گمرک ایران الکترونیکی شد

معاون وزیر اقتصاد ‌از الکترونیکی شدن گمرک ‌در راستای سرعت‌بخشی در ارائه خدمات و بالا بردن کیفیت خبر داد و گفت: گمرک ما در عملیات الکترونیکی شدن تقریبا فعالیت‌های خود را کامل کرده و امسال اکثر اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی تکمیل شد.

اسماعیل جلیلی اظهار داشت: نگاه و تلاشی که دولت برای توسعه مدنظر قرار داده نگاه به ظرفیت اقتصادی در درون کشور بوده و تلاش دولت و وزارت اقتصاد در حذف قوانین مازاد در راستای کمک به بخش خصوصی است.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی بخشودگی جرایم مالیاتی، حذف قوانین و بخشنامه‌های مزاحم و استفاده از ابزار تهاتر و اسناد خزانه را در راستای کمک به بخش‌خصوصی و پیمانکاران دانست و افزود: این ظرفیت‌ها به منظور تقویت بخش خصوصی ایجاد شده و باید از این فرصت‌ها استفاده شود.

جلیلی با بیان اینکه حتما در حوزه اقتصادی بخش‌های پنهان هم داریم و هیچکس این مسأله را رد نمی‌کند، گفت: بخش خصوصی در سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار میلیارد از محل فرار مالیاتی درآمد داشت که امسال هم همین میزان فرار مالیاتی تکرار شد.

وی با بیان اینکه دوره انتظار فرایند صدور مجوزات کم شده است، به اهمیت پنجره واحد در بهبود شرایط کسب و کار اشاره داشت و عنوان کرد: پنجره واحد حتما باید از فضای فیزیکی به فضای الکترونیکی برود و اداره‌کل اقتصاد و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد باید تلاش کند رویکرد پنجره واحد نسبت به وضعیت کنونی بهبود پیدا کند و ما بازخورد این موضوع را از طریق استانداری دنبال می‌کنیم.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی به مصارف بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره داشت و ابراز کرد: نسبت مصارف بانک‌های توسعه‌ای و دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به منابع بیش از ۱۰۰ درصد و بیش از میانگین کشوری است به طوری که مدیران بانک‌ها در این استان با تهدیدهای مدیران بالادستی خود در مرکز روبرو شده‌اند که چرا بیشتر از منابع، مصارف داشتید.

جلیلی به بانک‌های خصوصی هم اشاره داشت و گفت: بانک‌های خصوصی باید منابع و مصارف خود را تا سقف قانونی در استان‌ها رعایت کنند و اگر این بانک‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد انحرافی دارند این موضوع به عنوان یک دغدغه در شورای اقتصاد و پولی بانک مرکزی مطرح می‌شود و تلاش می‌کنیم انضباط را در زمینه رعایت منابع و مصارف بانک‌های خصوصی ایجاد کنیم.

وی در رابطه با افزایش وصول مالیاتی نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۳ درصد وصول مالیاتی داشتیم که بخش عمده آن معوقات مربوط به سال‌های قبل و بخشی مربوط به بخشودگی است.

جلیلی با اشاره به مخالفت بانک صنعت و معدن با پرداخت تسهیلات ارزی به پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت، گفت: بانک‌های توسعه‌ای ما اراده‌ای برای زمین زدن طرح‌ها ندارند و اگر قوانین مانع پرداخت تسهیلات می‌شود این را به حساب آنها نگذارید.

وی به حوزه صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره داشت و بیان کرد: این استان در حوزه صادرات دچار آسیب است زیرا تولیدات این استان از طریق گمرک خودش صادر نمی‌شود و سرمایه‌گذاری نیاز است که این محصولات را به صورت عمده خریداری کرده و از طریق گمرک استان صادر کند.

استان کهگیلویه و بویراحمد صاحب بورس می‌شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست از معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی قول ایجاد بورس در شهر یاسوج را گرفت.

حسین کلانتری بحث رونق تولید را شاه‌بیت عملیاتی کار دولت در استان دانست و اظهار داشت: سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته در راستای کمک به تولید است.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های دولتی کهگیلویه و بویراحمد موظف شده‌اند نیازمندی‌های خود را از محصولات و تولیدات خود استان تامین کنند مگر در مواردی که نیاز آنها در استان وجود نداشته باشد، افزود: باید با کمک اتاق و دستگاه‌های دولتی بازار هدف و عرضه محصولات استان را مشخص کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با انتقاد اتاق بازرگانی یاسوج از  طولانی بودن روند اخذ مجوزها در این استان، گفت: فرایند صدور مجوزها در خیلی موارد هم طولانی نیست و گاهی مجوز یک روزه و یک هفته‌ای هم صادر می‌شود.

کلانتری عنوان کرد: با این حال در بحث پنجره واحد مصوب کردیم کسی که دنبال مجوز است از روزی که به فرایند اخذ مجوز ورود می‌کند حداکثر تا یک ماه تعیین تکلیف شود و اگر مراجعه‌کننده‌ای ادعا کند که بعد از یک ماه پاسخش داده نشده با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی به ظرفیت‌های قانون بودجه در حمایت از بخش خصوصی اشاره داشت و ابراز کرد: سه دستگاه اجرایی استان در بحث تهاتر آن طور که خواستیم عمل نکردند که با مقامات کشوری آنها مکاتبه کردیم و الان میزان تهاتر استان در این سه حوزه از میانگین کشوری بالاتر است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه وظیفه ما رفع موانع برای مجری است و خیلی جاها مجوزها داده شده اما مجری پای کار نیامده، گفت: مجوزهای حدود ۸۷۵ طرح در حوزه‌های گردشگری، صنعت و کشاورزی استان با حجم سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومان صادر شده که در این موارد مجری باید پای کار بیاید.

کلانتری با تاکید بر اینکه دولت و مدیران دولت رقیب بخش خصوصی نیستند بلکه یار بخش خصوصی هستند به حوزه مالیاتی اشاره کرد و ادامه داد: در برخی شهرستان‌های استان مانند دنا و چرام سطح ادارات مالیاتی پایین است که امیدواریم سازمان امور مالیاتی آنها را به صورت واحد‌های مستقل درآورد.

وی به بحث منابع و مصارف بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد اشاره داشت و عنوان کرد: با توجه به اینکه این استان جزو استان‌های کمتر برخوردار محسوب می‌شود، نیاز است منابع بیشتری به بانک‌های آن تزریق شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به وضعیت بانک‌های خصوصی استان، گفت: باید حدود ۸۰ درصد سپرده‌های بانک‌های خصوصی در خود استان سرمایه‌گذاری شود.

کلانتری با بیان اینکه بیمه ایران مستقل تنها در دو شهرستان استان وجود دارد، از وزارت اقتصاد و دارایی خواست تمهیداتی اتخاذ کند که بیمه ایران در همه شهرستان‌های استان راه‌اندازی شود.

وی همچنین خطاب به معاون امور حقوقی و مجلس وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود کمتر توسعه‌یافتگی اما بخش خصوصی فعال و توانمندی دارد، گفت: این استان بورس ندارد و بخش خصوصی ما دستش از بازار سرمایه کوتاه است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از وزارت اقتصاد و دارایی انتظار داریم از ایجاد بازار سرمایه در این استان حمایت کند و ما هم قول می‌دهیم با کمک بخش خصوصی توانمندمان، فضا و زیرساخت‌های این موضوع را فراهم کنیم.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی قول داد در صورتی که مکان و زیرساخت‌های دسترسی به شبکه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود بخشی از نمایندگی بورس تهران در یاسوج فعال شود.

بن‌بستی به نام بانک صنعت و معدن بر سر راه تولید

سرمایه‌گذار پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت با بیان اینکه مراحل زیادی را برای اخذ مجوزات این پروژه پشت سر گذاشتیم و به بن‌بستی به اسم بانک صنعت و معدن رسیدیم، گفت: هشت ماه است که بین بانک صنعت و معدن و صندوق توسعه ملی در رفت و آمد هستیم اما این بانک با صندوق توسعه ملی به مشکل برخورده و می‌گویند به خاطر بالا بودن تعهدات ارزی بانک، قرارداد نمی‌بندیم.

پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت با اعتبار ۳۲۵ میلیون یورو از مهم‌ترین پروژه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که نقش مهمی در تامین برق پایدار شهرستان کهگیلویه دارد.

مشکلات این پروژه که یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد است در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی بررسی شد.

سرمایه‌گذار پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت در این نشست با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین افت ولتاژ شبکه و ضعیف‌ترین شبکه برق کشور را داشته و در طول فصل تابستان ۴۶درصد خاموشی را تجربه می‌کند، اظهار داشت: در راستای بهبود وضعیت برق این استان، در سال ۹۵ در سفر رئیس‌جمهور مکلف شدیم یک نیروگاه در منطقه دهدشت بسازیم.

سروش سالم با بیان اینکه مراحل زیادی را برای اخذ مجوزات پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت پشت سر گذاشتیم و به بن‌بستی به اسم بانک صنعت و معدن رسیدیم، افزود: بانک صنعت و معدن ارزیابی توانمندی اقتصادی سرمایه‌گذار این پروژه را حدود یک سال و نیم طول داد و ما بعد از تاییدیه،۱۰ میلیون یورو از منابع داخلی خود را به شرکت ایتالیایی طرف قرارداد پرداخت کردیم.

سرمایه‌گذار پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت با اشاره به اینکه برای اولین بار در خاورمیانه و به عنوان دومین مکان در آسیا بعد از ژاپن چنین توربینی در کهگیلویه و بویراحمد نصب می‌شود، گفت: میزان سرمایه‌گذاری پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت ۳۲۵ میلیون یورو بوده و ما مصوبه هیئت مدیره بانک صنعت و معدن را با میزان تسهیلات و وثایق در دست داریم.

سالم عنوان کرد: با وجود سنگین بودن وثایق و تضامین بانکی، آنها را تامین کردیم اما هشت ماه است که بین بانک صنعت و معدن و صندوق توسعه ملی با عصا و کفش آهنی در رفت و آمد هستیم.

وی با اشاره به اینکه طرح آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه و بویراحمد بزرگ‌ترین پروژه درحال اجرای این استان است که ۹۰ مگا وات برق نیاز دارد و این میزان برق را باید از طریق نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت تامین کنیم، گفت: ما در شرایط سخت تحریم توانستیم مجوز صادرات تأسیسات این نیروگاه را از دولت ایتالیا بگیریم اما مجوزات من سال آینده باطل می‌شود و با این روند همه تلاش‌ها و ۱۰ میلیون یورو سرمایه این کشور از دست می‌رود.

در پی اظهارات سرمایه‌گذار پروژه  نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی در تماسی با حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن پیگیر موضوع شد که مهری در پاسخ گفت: در سال ۹۸ قرارداد عاملیت ارزی با صندوق توسعه ملی نداریم که بتوانیم طرح‌ها را پذیرش کنیم بنابراین نمی‌توانیم وارد این پروژه شویم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: بانک مرکزی به علت حجم بالای تعهدات ارزی بانک صنعت و معدن، از ما خواسته که چند سالی وارد تعهدات ارزی نشویم تا در این زمینه تعادلی ایجاد کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این تماس تلفنی با بیان اینکه پروژه‌ نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت از پروژه‌های مهم و اساسی استان کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: این پروژه از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان است و اگر مشکل تسهیلات ارزی توسط بانک صنعت و معدن حل نشود این موضوع به رئیس‌جمهور گزارش می‌شود.

ساز و کار مالیاتی موجود، در جهت رونق تولید نیست
تاریخ: سه شنبه 14 آبان 1398