Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر گفت: مهمترین هدف برگزاری این جشنواره وارد کردن بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی به جریان مدسازی در ایران است.

 به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید قبادی - دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس - در نشست خبری سومین جشنواره مد و لباس فجر گفت: این دوره از جشنواره اهداف خاصی را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها همکاری و مشارکت بخش‌های غیردولتی با جریان مدسازی و واگذاری آن به نهادهای غیردولتی، موسسات و انجمن‌های خصوصی است. برنامه‌ریزی برای سومین دوره جشنواره مد و لباس از سه ماه پیش آغاز شد و توانستیم در پایان دی‌ ماه موافقت وزارت ارشاد را برای کارهای عملی جلب کنیم.

 او افزود: با توجه به نقدهایی که در دوره‌های گذشته داشتیم، تلاش کردیم فراخوان این دوره را بسیار جامع‌تر از دوره‌های گذشته منتشر کنیم. بر این اساس نقطه نظرات رسیده به دبیرخانه را به بیش از 25 مرکز تخصصی ارسال کردیم و پس از جمع‌بندی نهایی فراخوان جشنواره را منتشر کردیم.

 قبادی همچنین عنوان کرد: جشنواره امسال دارای هفت بخش مختلف است. مهمترین و اصلی‌ترین بخش آن طراحی لباس است. بالغ بر 5000 مدل لباس در بخش مسابقه و فروش جشنواره به دست ما رسیده است. مسابقه این دوره از جشنواره شامل بخش‌های لباس مردان، لباس بانوان (مانتوی اجتماعی، مانتوی مجلسی، چادر و پوشش سر) و بخش کودکان است.

 او ادامه داد: در بخش فروش به دنبال کاربردی کردن آثار برتر دوره‌های گذشته هستیم. حدود 70 غرفه برای عرضه آثار دوره‌های گذشته در نظر گرفته شده است که با همکاری اتحادیه سراسری پوشاک ایران این بخش را به بهترین نحو اجرا خواهیم کرد.

 قبادی درباره بخش‌های دیگر جشنواره سوم مد و لباس فجر اظهار کرد: بخش سوم که به نوعی جریان‌سازی علمی حوزه مد و لباس است، بخش علمی و دانشگاهی ماست. ما در کشور 70 مرکز علمی در حوزه طراحی، دوخت و مد داریم که مقرر شد کلیه فعالیت‌های آن‌ها در شورای راهبردی گروه ساماندهی مد و لباس بررسی شود. در این شورا 40 عضو حضور دارند که پنج نفر از آن‌ها به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاهی برای این منظور انتخاب شده‌اند.

 دبیر سومین جشنواره مد و لباس افزود: همچنین بیش از 100 مقاله و پایان‌نامه به دبیرخانه ارسال شده است که همگی در مقطع کارشناسی هستند. با توجه به اینکه امسال اولین سالی است که مقطع کارشناسی ارشد در رشته طراحی دوخت دانشجو می‌پذیرد، از سال بعد پایان‌نامه‌هایی در مقطع کارشناسی ارشد نیز خواهیم داشت. همچنین اتفاق ویژه در این دوره از جشنواره برگزاری بخش دانشگاهی برای مسابقه لباس دانشجویی است. علاوه بر عموم طراحان بخشی برای طراحی دانشجویان در نظر گرفته شده است. در بخش دیگر که صنعت مد و لباس جشنواره نام‌گذاری شده به دنبال ارتباط فراگیر بین دست‌اندرکاران صنعت نساجی با طراحان مد و لباس است.

 قبادی ادامه داد: یکی از اهداف در نظر گرفتن این بخش این است که متأسفانه بسیاری از ظرفیت‌های تولید پارچه در کشور شناخته نشده است و صنعتگران هم نتوانسته‌اند به خوبی در این حوزه فعالیت کنند. این ابهام و خلأ باعث شد برای تأمین مواد مورد نیاز به خارج از کشور وابسته شویم؛ بنابراین با توجه به محدودیت‌های موجود و بضاعت محدودی که داریم مقرر شده است تعداد زیادی از ظرفیت‌های موجود در این زمینه را معرفی کنیم.

 او در بخش دیگری از سخنانش گفت: بخش استان‌ها نیز کار خود را به خوبی آغاز کرده است و امسال در اداره کل هر استان، کارشناس مد و لباس حضور دارد. در این دوره ما میزبان آثار بخش‌های مختلف جشنواره از 17 استان مختلف کشور هستیم که آثارشان در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

 دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر درباره محل برگزاری نمایشگاه نیز عنوان کرد: متأسفانه به دلایل مختلف محل برگزاری نمایشگاه چندین بار تغییر کرد. در ابتدا قرار بود نمایشگاه در مصلای تهران برپا شود که به دلیل همزمانی با نماز جمعه منتفی شد. پس از آن نیز با نمایشگاه بین‌المللی تهران به توافق رسیده بودیم که متأسفانه آن‌ها برای برگزاری بخش فروش حاضر به همکاری نشدند تا اینکه مجموعه تالار وحدت با مساعدت معاونت هنری وزارت ارشاد آمادگی خود را برای برگزاری سومین دوره جشنواره اعلام کرد.

 *** مد ایرانی فقط شلوار چروک و الگوبرداری از غرب نیست

 در بخش دیگری از این نشست حمید داورزنی نماینده اتحادیه پوشاک ایران با اشاره به اینکه مد ایرانی فقط شلوار چروک و الگوبرداری از غرب نیست، اظهار کرد: مسأله سایزبندی، الگو و طراحی در زمینه مد و لباس پیش از این به صورت خودجوش مطرح بود تا اینکه با حضور وزارت ارشاد قانونمند شد. خوشحالم که با برگزاری چنین جشنواره‌هایی تأثیر آن‌ها را رنگ و مدل پوشش مردم به خصوص بانوان در سال‌های اخیر شاهد بودیم.

 او افزود: تاکنون در کنار هم نبوده‌ایم و این تقابل باعث شد به موفقیت دست پیدا نکنیم اما از امروز باید در کنار هم و با توجه به هویت ارزشی و استفاده از نیروهای جوان و خوش‌ فکر در ابتدا مد را زنده نگه داریم و در سایه آن به اهداف‌مان برسیم.

 همچنین در این مراسم حمیدرضا نیک‌طبع، مدیر بخش صنعت جشنواره حرکت ارشاد در ساماندهی مد و لباس و فعالیت اتاق فکرها برای طراحی و صنعت پارچه را گامی مهم در جهت ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی دانست.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر درباره بخش بین‌المللی این جشنواره اظهار کرد: در این بخش از سه نفر از اساتید و طراحان بین‌المللی لباس دعوت کردیم تا کارگاه‌های آموزشی برای علاقه‌مندان برگزار کنند. همچنین انجمن‌های دوستی چند کشور از جمله برزیل، کره جنوبی و قزاقستان آمادگی خود را برای حضور در این بخش اعلام کردند.

 سومین جشنواره مد و لباس فجر از 15 تا 23 اسفندماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

تاریخ: دوشنبه 12 اسفند 1392