Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تشریح جزییات تسهیلات جدید حمایتی گمرک برای تولیدکنندگان و واردکنندگان اظهار کرد: در ماده 6 قانون امور گمرکی قید شده که واردات قطعی کالا، مستلزم پرداخت حقوق ورودی متعلقه است و گمرک می‌تواند کالای متعلق به وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی را مشروط بر اینکه جنبه تجاری نداشته باشد، با تعهد مسئولان مالی سازمان مربوطه و با اخذ ضمانت‌نامه بانکی به جای پرداخت نقدی حقوق ورودی، با تعیین مهلت حداکثر یکسال به طور قطعی ترخیص کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: این قانون به گمرک اجازه داده تا حقوق ورودی کالا‌ها را به صورت ضمانت‌نامه معتبر بانکی اخذ کند؛ یعنی اینکه تجار با استفاده از این امکان می‌توانند به جای پرداخت نقدی حقوق ورودی کالا، ضمانت‌نامه بانکی ارائه داده و هر زمان که کالایشان تبدیل به نقدینگی شد حق ورودی گمرک را پرداخت کرده و ضمانت‌نامه را باطل کنند.

ارونقی درباره تسهیلات دوم گمرک بیان کرد: علاوه بر این، گمرک برای شرکت‌های تولیدی تسهیلات دومی در نظر گرفته به طوریکه اگر این شرکت‌ها توان پرداخت حقوق ورودی به صورت نقدی و یا حتی ارائه ضمانت‌نامه معتبر بانکی را نداشته باشند می‌توانند با اخذ شرایطی، کالای خود را به صورت نسیه از گمرک خارج کنند.

معاون فنی گمرک ادامه داد: به این صورت که واردکننده یا واحد تولیدی 40درصد کالا را بدون پرداخت حقوق ورودی ترخیص کرده و زمانی که توان پرداخت حقوق ورودی را داشت (حداکثر شش ماهه) مابقی کالا را ترخیص کند.

به گفته ارونقی، طبق قوانین گمرک واردکنندگان و واحد‌های تولیدی ملزم به پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده هستند که بر اساس تسهیلات اول و دوم می‌توانند صرفا به جای حق ورودی از ضمانت‌نامه معتبر بانکی استفاده کنند، اما پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی الزامی است.

این مقام مسئول درباره تسهیلات سوم گمرک توضیح داد: روش سومی که از روز گذشته اجرایی شده به این صورت است که واردکنندگان و واحد‌های تولیدی می‌توانند بابت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هم از ضمانت‌نامه بانکی استفاده کنند.

او افزود: بر اساس مجوزی که به ما داده شده ضمانت‌نامه‌های بانکی تا تاریخ 98/11/15 یعنی تا پایان سال مالی می‌تواند جایگزین پرداخت حق ورودی باشد اما اگر تولیدکننده و واردکننده‌ای عذر خاصی داشته باشد این مهلت قابل تمدید است.

ارونقی در پایان با تاکید بر هدف حمایتی گمرک از تسهیلات ارائه شده گفت: همه واردکنندگان و واحد‌های تولیدی که کالای وارداتی را در راستای تولید مصرف می‌کنند، مجاز به استفاده از تسهیلات گمرکی هستند؛ این تسهیلات در جهت رفع موانع شرکت‌های تولیدی، برای تامین مبلغ حق ورودی و 9درصد مالیات بر ارزش افزوده گمرک در نظر گرفته شده وبه نظر می‌رسد با استقبال بالای تولیدکنندگان و واردکنندگان روبه رو شود.

تسهیلات جدید گمرک برای واردکنندگان و تولیدکنندگان/ پذیرش ضمانت‌نامه بانکی و نسیه به جای پرداخت نقدی
تاریخ: شنبه 18 آبان 1398