Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مجید نامی در یک نشست خبری اظهار داشت: با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع پوشاک و نساجی ۳ تا ۵ برابر افزایش یافته و در عین حال اگر قبلاً می‌توانستیم خرید مدت‌دار انجام دهیم حالا باید کاملاً نقدی خرید کنیم.

وی با بیان اینکه حجم نقدینگی مورد نیاز صنعت نسبت به ۴ سال گذشته ۳ تا ۵ برابر شده است، افزود: این اتفاق باعث افزایش قیمت تمام شده تولیدات داخلی شده است.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات رسمی پوشاک به کشور گفت:‌ در حال حاضر قاچاق پوشاک به کشور صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان داخلی باید با کالاهای قاچاق رقابت کنند.

به گفته نامی،‌ مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک از جمله نخ پلی‌استر و الیاف پلی‌استر عمدتاً وارداتی است که با افزایش نرخ ارز، صنایع پتروشیمی نیز قیمت این مواد را برای کارخانجات افزایش داده‌اند.

وی ادامه داد:‌ این افزایش قیمت حتی در مورد نخ و الیاف پلی‌استر که صادرات زیادی دارند نیز اتفاق افتاده است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک همچنین با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه صنعت پوشاک ایران در تهران گفت:‌ ۱۳۴ شرکت در ۷۴۰۰ متر فضای نمایشگاهی محصولات خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

وی همچنین با بیان اینکه حجم واردات رسمی پوشاک به کشور ۶۰ میلیون دلار است،‌گفت:‌ حجم قاچاق پوشاک حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

نانی به افزایش سه تا پنج برابری قیمت مواد اولیه در دو سال اخیر به ویژه با افزایش نرخ ارز اشاره کرد و گفت: با برداشته شدن خرید های مدت دار مواد اولیه و نیاز سه تا چهار برابری به نقدینگی، افزایش قیمت پوشاک را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: با وجود ۲۰ هزار تولیدکننده پوشاک که با هم رقابت شدیدی دارند و مجبورند قیمتهایشان را رقابتی و پایین نگه دارند، همچنین حجم بالای قاچاق پوشاک به کشور، هیچ انحصاری در صنعت پوشاک شاهد نیستیم.اگر امروز شاهد کاهش قاچاق هستیم، به دلیل افزایش نرخ ارز است.

همچنین مجید افتخاری امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه از حدود دو سال پیش تاکنون تولیدکنندگان پوشاک فریاد زدند که با کمبود مواد اولیه و نقدینگی به عنوان مشکلات اصلی ترین موضوع روبه رو هستند، اظهاراداشت: هیچ کس به این موضوع توجه نکرد و حتی یک اقدام هم در این رابطه انجام نشد.

وی با گلایه از اینکه به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است،افزود: امروز ما  در شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی نیازمند تصمیم های کارآمد و مؤثر هستیم اما آقایان نمی‌دانیم در اتاق‌های فکر خود چرا تدبیری برای نجات صنعت پوشاک نمی‌گیرند.

این عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به اینکه ما امروز شاهد خواب دو تا سه ماهه مواد اولیه در گمرک هستیم، گفت: هیچ کس جواب نمی دهند چرا با تولیدکننده این رفتارها انجام می‌شود مگر نه اینکه ما در جنگ اقتصادی هستیم چرا روند تولید را مختل می کنید.

 افتخاری تصریح کرد: در شرایط فعلی افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات پوشاک به عنوان دو مسکًن است که تجربه نشان می دهد تا چند سال دیگر مزیت خود را از دست می‌دهند. امروز صنعت پوشاک بیش از ۳۰۰ هزار اشتغال مستقیم در اختیار دارد که در صورت حمایت دولت و رفع مشکلات، بین دو تا سه برابر قابلیت افزایش خواهد داشت.

وی به ارائه تخفیفات ۷۰ درصدی از سوی برخی برندهای خارجی در کشور انتقاد کرد و گفت: ارائه کالاها با قیمت های غیرواقعی، در حقیقت دامپینگ بوده و ضربه شدیدی به صنایع داخلی وارد می کند.

افتخاری در ادامه صحبت های خود با اشاره به نامگذاری امسال به نام رونق تولید، گفت: در دوم فرودین امسال وزرای اقتصادی دولت با برگزاری جلسه ای از شناسایی ۳۴۱ محور برای حل مشکلات تولید در کشور صحبت کردند اما امروز باید توضیح دهند کدام یک از این محورها در بخش پوشاک اجرا شد؟ جالب اینجاست مسئولین سندهای راهبردی را هم برای صنعت پوشاک تدوین کردند اما فقط در حد چاب بوده و در عمل خبری از اجرای برنامه ها نیست.

به گزارش تسنیم، تهران ۱۸ تا ۲۱ آذر ماه میزبان هفتمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران (ایران مد ۲۰۱۸) است که با حضور ۱۳۴ شرکت و برند در فضایی به وسعت هفت هزار و ۴۰۰ مترمربع برگزار می شود.

قیمت مواد اولیه صنعت پوشاک و نساجی ۳ تا ۵ برابر شد/ سندهای راهبردی صنعت پوشاک خاک می‌خورد
تاریخ: شنبه 16 آذر 1398