Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي با اعلام اینکه در 11 ماهه سال 92، بيش از 11 ميليون و 70 هزار تن كالا از كشور ترانزيت شد، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 5 درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد عطرچيان با اعلام اين خبر، افزود: به دنبال اقدامات انجام شده از سوي اين سازمان در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران طي مدت مذكور بالغ بر 10 ميليون و  606 هزار تن انواع كالاهاي نفتي و غيرنفتي معادل 96 درصد از طريق جاده و 463 هزار تن معادل 4 درصد از طريق راه‌آهن ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزيت جاده‌اي 9 درصد افزايش يافته است.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي اظهار داشت: از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، 4 ميليون و 803 هزار تن را مواد نفتي و 6 ميليون و 266 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، لوازم خانگي، انواع پنبه، كالاهاي ساختماني، وسايل نقليه باري و مسافري است.

وی افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور پرويزخان با 3‌ميليون و 371هزار تن معادل 5 / 30 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي بندرعباس، بازرگان و باشماق در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

عطرچیان در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، بندر امام با 3 ‌ميليون و 705 هزار تن معادل 5/33 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس، لطف‌آباد، سرخس و باشماق در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

عطرچيان بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از 488هزار دستگاه تعداد سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، 274 هزار دستگاه معادل 56 درصد توسط كاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليت‌ها از كشور حمل شده است.

وي خاطرنشان كرد: اتخاذ تصميمات مؤثر و راهبردي به موازات تجهيز امكانات و زيرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهيلات گسترده در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌هاي مرتبط در حركتي هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهيل در امر ترانزيت توانسته است در بهره‌برداري از موقعيت جغرافيايي و منحصر به فرد ترانزيت نقش قابل توجهي ايفا كند.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي از رويكرد جديد و تلاش جدي وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي جهت بهره‌مندي از توانمندي بخش خصوصي و صاحبان شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي و تشكلهاي صنفي مربوطه كه در اين زمينه نقش‌آفريني بسيار مناسبي داشته‌اند و از عوامل مؤثر در رشد ترانزيت است در جهت افزايش هرچه بيشتر سهم ترانزيت در منطقه خبر داد.

وی افزود: جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند قطب ترانزيت منطقه باشد بنابراین شناسايي پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي منطقه‌اي و برقراري روابط‌ ديپلماسي بين كشورهاي همسايه و منطقه آسيا در دستور كار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابليت‌هاي موجود و با مديريت صحيح روند ترانزيت روز به روز رشد داشته و رونق بيابد.

تاریخ: دوشنبه 12 اسفند 1392