Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون امور کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به سایه سنگینی که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی بر سر صادرات غیرنفتی کشور در سال 97 گسترانده بود، گفت: مسیر صادرات هنوز هم هموار نیست.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، هومن حاجی‌پور، رئیس ستاد برگزاری مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: هم اکنون اقتصاد کشور با چالش‌های عدیده، دست و پنجه نرم کرده و مسیر صادرات به معنای واقعی هموار نیست، این در حالی است که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از عملکرد سال ۹۷ بنگاههای اقتصادی، صادرکنندگان نمونه انتخاب شده‌اند.

معاون امور کسب و کار اتاق بازرگانی تهران افزود: صادرکنندگان با ممنوعیت ها و محدودیت‌های صادراتی، نوسانات شدید نرخ ارز، محدودیت دسترسی به بازارهای صادراتی و افزایش هزینه های ناشی از حمل و نقل مواجه بودند که این عوامل، سایه سنگینی را بر سر صادرات کشور در سال ۹۷ گسترانده بودند، پس تصویر مبهمی از آینده صادرات پیش رو داریم.

وی تصریح کرد: امروز از صادرکنندگان نمونه و شایسته تقدیر استان تهران، تجلیل خواهد شد؛ این در حالی است که ماموریت و فلسفه وجودی این مراسم شناسایی صادرکنندگان فعال و تشویق آنها به ادامه فعالیت و معرفی صادرکنندگان نمونه به جامعه در راستای توسعه فرهنگ صادراتی و ارایه الگوهای مناسب به جامعه اقتصادی کشور است.

حاجی پور گفت: اولین آیین نامه مربوط به تشویق صادرکنندگان نمونه، به سال ۷۷ برمی‌گردد که ده سال بعد هم آیین برگزاری مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه کشوری، ادامه یافت و در سال ۹۶ تفویض فرآیند به اتاق بازرگانی تهران صورت می‌گیرد.

وی افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات، ارزش صادرات سال 97 و رشد صادرات در سال های 95، 96 و 97، ماندگاری در بازار، دفاتر فروش و نمایندگی فعال، عضویت در تشکل های صادراتی و مهارت های فنی و تخصصی بنگاهها در امر صادرات از جمله ثبت برند خارجی و داخلی، استانداردهای اجباری، حضور در نمایشگاههای خارجی و مواردی از این دست از جمله معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران بوده است.

حاجی پور گفت: از بین 32 پرونده 15 صادرکننده نمونه انتخاب شده‌اند، ضمن اینکه از 8 صادرکننده نیز به عنوان صادرکنندگان شایسته تقدیر، تجلیل به عمل خواهد آمد که از این تعداد 6 صادرکننده نیز در سطح ملی انتخاب شده‌اند که به لحاظ آیین نامه ای، امکان انتخاب مجدد آنها بعنوان صادرکننده نمونه استان تهران وجود نداشت.

سایه سنگین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر سر صادرکنندگان در سال 97/مسیر صادرات هموار نیست
تاریخ: سه شنبه 10 دی 1398