Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

شقاقی تصریح کرد: متاسفانه مناطق آزاد به هیچ کدام از اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده بود، دست نیافتند؛ مناطق آزاد تبدیل به دروازه های واردات شده اند.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص افزایش مناطق آزاد با دکتر شقاقی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران و کارشناس مسائل اقتصادی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

شقاقی در آغاز درباره تلاش دولت و برخی از نمایندگان برای افزایش مناطق آزاد گفت: با وجود آنکه سه سال به عنوان مشاور مناطق آزاد فعالیت کرده ام اما باید اذعان کنم، اقدام برای افزایش تعداد این مناطق یک کار منفی است. مناطق آزاد از سال 1372 کار خود را با ایجاد سه منطقه کیش، قشم و چابهار کار خود را آغاز کردند و در 30 سال گذشته، تعداد این مناطق افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه مناطق آزاد به هیچ کدام از اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده بود، دست نیافتند؛ قرار بود این مناطق صادرات را تسهیل کند و موجب ارتقای اقتصادی آن منطقه شود اما وقتی آمار و اطلاعات را مرور کنیم، متوجه می شویم مناطق آزاد تبدیل به دروازه های واردات شده اند. در این مناطق، تعداد زیادی شرکت صوری دایر شد که هیچ منفعتی برای مناطق و مردم آن نداشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه هیچ کدام از مناطق آزادی که ایجاد شدند، زیرساخت های منطقه آزاد را نداشته اند، عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته تعداد مناطق آزاد محدود است و نمی توان بی شمار مناطق آزاد ایجاد کرد و از همه مهمتر، زیرساخت های یک منطقه آزاد را نیز محیا کرده اند که شامل زیرساخت های فرودگاهی، بنادر، اقامت توریست و زیرساخت های اقتصادی می شود.

وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته وقتی زیرساخت های مناطق آزاد را فراهم می کنند، معافیت ها و مزایای ویژه ای نیز برای این مناطق فراهم می کنند تا عملا سرمایه گذار خارجی در این مناطق جذب شود و سرمایه گذارهای داخلی نیز با هدف بهره مندی از زیرساخت ها و مزایای آن، به آن مناطق گسیل می شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره وضعیت مناطق آزاد در ایران اظهار کرد: در کشورمان، زیرساخت ها و بسترهای لازم برای ایجاد این مناطق فراهم نشده و صرفا مزیت هایی از جمله معافیت های مالیاتی دیده شده است و در نتیجه نه تنها سرمایه گذار خارجی جذب این مناطق نمی شوند، شرکت های داخلی نیز علاقه ای به حضور فعال در این مناطق ندارند و تنها به صورت صوری و برای بهره گیری از معافیت های مالیاتی در آنجا شرکت دایر می کنند.

مناطق آزاد به هیچ کدام از اهداف خود دست نیافتند
تاریخ: سه شنبه 1 بهمن 1398