Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
مجید نامی با تصریح بر اینکه سهم پوشاک در مناطق آزاد برای صادرات، نزدیک به صفر است، عنوان کرد: با وجود اینکه مناطق آزاد قرار بود تسهیل کننده صادرات و سرمایه گذاری باشد، اما اکنون تسهیل کننده واردات پوشاک شده‌اند.

به گزارش سایت نساجی امروز، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص انتقادها از برخی از رویکردهای ضد تولیدی در کشور به ویژه در حوزه پوشاک پس از آزاد شدن ثبت سفارش پوشاک در منطقه آزاد با بهنام آقاحسین شیرازی قائم مقام مرکز پژوهش‌های راهبردی اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران و مجید نامی نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک به صورت تلفنی گفتگو کرد.

 

بهنام آقاحسین شیرازی با توجه به نام گذاری سال 98 در خصوص حمایت از تولید داخلی، گفت: امسال 70 درصد از واحدهای تولیدی رشد پیدا کرده اند و در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به شب عید، واحدهای تولیدی پوشاک با تمام توان خودشان در حال تولید کردن هستند البته به شرط آنکه مواد اولیه به دست آن ها برسد.

 

وی اشاره کرد: خوشبختانه بازار پوشاک نسبتا از رکود خارج شده است و با حمایت سازمان مربوطه به ویژه ستاد مبارزه با قاچاق کالا، قاچاق پوشاک نسبت به سال گذشته که حدود 3 میلیارد کالای قاچاق در حوزه پوشاک داشتیم، به کمتر از نصف آن رسیده است.

 

قائم مقام مرکز پژوهش‌های راهبردی اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران درباره آزاد شدن ثبت سفارش پوشاک در منطقه آزاد توضیح داد و اظهار کرد: این قانون از قبل وجود داشته اما در سال 96 به دلیل شرایط خاص و در جهت حمایت از تولید داخل، کمیته ای تشکیل شد که در این کمیته تصمیم گرفته شد، واردات پوشاک ممنوع شود و این ممنوعیت حتی شامل کالاهای همراه مسافر نیز می شد اما در حال حاضر شرایط به حالت قبل بازگشته است و امکان ورود پوشاک وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: در حوزه پوشاک، خود فعالین در این صنعت به دنبال رقابت پذیری هستند چون توان رقابت وجود دارد و امروز خوشبختانه مصرف کنندگان ایرانی به دنبال استفاده از پوشاک داخلی هستند و به این نتیجه رسیدند پوشاک ایرانی از نظر کیفیت هیچ چیزی کمتر از پوشاک خارجی ندارد.

 

مجید نامی در ادامه در خصوص آزاد شدن ثبت سفارش پوشاک در مناطقه آزاد اظهار کرد: طبق مصوبه ای که دولت داشت، ورود بیش از هزار و 400 قلم کالا به کشور ممنوع شد که از جمله آن پوشاک بوده است. مناطق آزاد برای اهداف خاصی ایجاد شد اند؛ تسهیل سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی و علاوه بر آن افزایش صادرات هدف اصلی مناطق آزاد بودند. اما متاسفانه مناطق آزاد تبدیل به زمینه ای برای واردات شده است.

 

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با تصریح بر اینکه سهم پوشاک در مناطق آزاد برای صادرات، نزدیک به صفر است، عنوان کرد: با وجود اینکه مناطق آزاد قرار بود تسهیل کننده صادرات و سرمایه گذاری باشد، اما حالا تسهیل کننده واردات پوشاک شده اند و بدون تردید این موضوع هیچ منفعتی برای صنعت و تولید پوشاک کشور ندارد.

 

وی در عین حال افزود: اگر ورود مواد اولیه و ماشین آلات به مناطق آزاد به راحتی صورت بگیرد، می تواند یک گام مثبت باشد زیرا بسیاری از سرمایه گذاران در آن مناطق سرمایه گذاری می کنند. در حال حاضر گمرک جمهوری اسلامی در بسیاری از مناطق آزاد ایجاد نشده است و گمرکات مناطق آزاد در آنجا حضور دارند که کنترلی روی آن ها وجود ندارد و به سیستم های گمرک مرکزی متصل نیستند و این باعث عدم نظارت و کنترل شود و در نتیجه مناطق آزاد تبدیل به محل هایی برای واردات بی رویه پوشاک شده اند.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک: سهم صادرات پوشاک از مناطق آزاد نزدیک به صفر است
تاریخ: دوشنبه 7 بهمن 1398