Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نامی با بیان اینکه قیمت پوشاک با وجود همه مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه اما بر اساس درآمد مردم تعیین می شود گفت: حتی فروش های ویژه هم با تخفیف های 30 تا 50 درصدی وجود دارد.

 

 

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع پوشاک و بازار شبی عید و در ارتباط تلفنی با حمیدرضا نیک طبع دبیر بخش صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مجید نامی نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی پوشاک ایران از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

 

نامی در ابتدا با اظهار اینکه قاچاق در حوزه پوشاک همیشه مشکل ساز بوده گفت: از آنجایی که بسیاری از برندهای معروف هیچ نمایندگی در ایران نداشتند و به صورت رسمی هم فعالیت نمی کردند تجار کالاها را از دبی و کشورهای اطراف با قیمت پایین خریداری و به صورت استوک وارد کشور می کردند و با چندین برابر قیمت می فروختند.

 

وی خاطرنشان کرد: واردات قانونی پوشاک از ابتدای سال 97 ممنوع شد لذا اگر هر کالایی هم وارد کشور می شود قانونی نیست و قاچاق است البته در زمانی هم که واردات کالا آزاد بود عمده کالای پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می شد و نظارتی هم از نظر کیفی و بهداشتی صورت نمی گرفت.

 

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی پوشاک ایران با اشاره به رشد برندهای پوشاک ایرانی از نظر کیفی و کمی و توزیع در فروشگاه ها گفت: افزایش نرخ ارز در طول یک سال و نیم اخیر باعث شد که بسیاری از فروشگاه ها و مراکز خرید در سطح شهر به محصولات تولید داخل اختصاص پیدا کنند و برندهای ایرانی در سطح زیادی به فروش برسند.

 

وی همچنین به افزایش سه تا چهار برابری قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید پوشاک اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال عمده پنبه مصرفی در صنعت پوشاک وارداتی است و در این زمینه با مشکل مواجهیم.

 

نامی با انتقاد از اینکه قوانین کشور بر اساس حمایت از تولید نیست تصریح کرد: اگر قرار است تولیدکننده با تسهیلات بانکی با سود 25 درصد کار کند بنابراین هیچ صنعتی امکان رشد پیدا نخواهد کرد.

 

وی همچنین گفت: پوشاک در هیچ جای دنیا و حتی در ایران مشمول قیمت گذاری نیست، یعنی ما در داخل کشور برندی داریم که ممکن است حاشیه افزایش قیمت آن نسبت به قیمت تمام شده آن 30 درصد باشد و ممکن هم هست که صد درصد افزایش قیمت داشته باشد چراکه این موضوع به برند و کیفیت کار بستگی دارد.

 

نامی با بیان اینکه قیمت پوشاک با وجود همه مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه اما بر اساس درآمد مردم تعیین می شود گفت: حتی فروش های ویژه هم با تخفیف های 30 تا 50 درصدی وجود دارد.

 

همچنین در ادامه "صبح و گفتگو"، نیک طبع دبیر بخش صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: تولیدکنندگان در حال حاضر مطالبه گری و ذائقه مردم را در حوزه پوشاک لحاظ می کنند.

 

وی افزود: ما سابقا وارد یک سوپر مارکت هم که می شدیم 95 درصد محصولات خارجی بود اما الان 99 درصد تولید داخل است و این اتفاق برای پوشاک هم رخ داده است.

 

دبیر بخش صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به تولید روزانه میلیون ها متر پارچه و مدرنیزه شدن ماشین آلات و تکنیک های دوخت گفت: در حال حاضر برندهای پوشاک داخلی شکل گرفته اما مشکل از مرحله تولید تا عرضه است که دولت هم ورود نمی کند.

 

نیک طبع با تصریح بر اینکه توزیع در ایران بیمار است مطرح کرد: چرا یک دست کت و شلوار باید 200 تا 300 درصد افرایش قیمت پیدا کند؟! در واقع گلوگاه در فروش است چراکه تولیدکننده قیمت را مناسب تمام می کند اما در فروشگاه گران می شود و به خاطر همین است که قاچاق می صرفد.

 

دبیر بخش صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پایان گفت: خوب است که ستاد مبارزه با قاچاق این قدر که برای دستگیری قاچاقچیان تلاش می کند برای عرضه هم فعالیت کند. هیچ تولیدکننده ای از خودش فروشگاه ندارد و مجبور است اجاره را از مصرف کننده بگیرد.

پوشاک باکیفیت ایرانی با تخفیف 30تا50 درصدی عرضه می شود
تاریخ: سه شنبه 15 بهمن 1398