Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت با تشریح جزئیات اقدامات این سازمان برای توسعه در بازارها، گفت: بخش خصوصی در حالی از دولت تعرفه ترجیحی می‌خواهد که این امر، جاده ای دو طرفه است و باید امتیازهایی نیز در مقابل داده شود که گاها به نفع فعالان اقتصادی نیست.

مسعود کمالی اردکانی در گفت‌وگو با اکسپورتنا درباره فعالیت های معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت توضیح داد: معاونت توسعه بازارهای صادراتی یک معاونت محتوایی است که تمرکز  آن روی بازارهای صادراتی کشور است.

وی با استناد به آمار و اطلاعات موجود، عنوان کرد: عمده صادرات کشور در ۲۰ بازار اصلی متمرکز است که معاونت مذکور با سه اداره کل منطقه که شامل کشورهای عربی- آفریقایی، اروپایی- آمریکایی و آسیا- آقیانوسیه بازارهای آنها را تحت کنترل دارد.

تمرکز برنامه‌های حمایتی بر 20 بازار هدف صادراتی

اردکانی با تاکید بر وجود ۲۱ میز کشوری که عمده‌ترین طرف‌های تجاری ایران هستند در سه اداره کل یاد شده، تشریح کرد: ما در این معاونت سازمان توسعه تجارت، بر روی ۵۰ کشور مطالعه انجام می‌دهیم؛ اما تمرکزمان روی ۲۰ کشور اصلی است.

به گفته وی، شرایط اخیر اقتصادی کشور و فشارهای حداکثری تحریم‌ها باعث شد که تمرکز سیاست‌های کلان کشور به سمت تجارت با کشورهای اطراف و همسایگان حرکت کند.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت با شاره به آمارهای به دست آمده از صادرات ایران به کشورهای همسایه، گفت: اکنون ۵۵ درصد از صادرات کشور که معادل ۲۴ میلیارد دلار است به کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.

جهش صادرات ایران از 24 به 48 میلیارد دلار در سه سال

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی ها قرار است در طول سه سال آینده صادرات کشور از ۲۴ میلیارد تومان به ۴۸ میلیارد تومان برسد که رشدی ۲ برابری را نشان می دهد.

اردکانی با اشاره به فعالیت اصلی معاونت متبوعش که توسعه بازار است، گفت: این معاونت تمرکز خود را بر روی کشورهای همسایه و البته کشورهای عضور اتحادیه اوراسیا گذاشته است.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بخشی از همسایگان ایران را تشکیل می دهند، افزود: اتحادیه اوراسیا پنج عضو دارد که سه عضو آن را روسیه، قزاقستان و ارمنستان از همسایگان ایران تشکیل می دهند.

معرفی پتانسیل‌های صادرات به اوراسیا

این مقام مسئول دو اقدام معاونت توسعه بازارها برای فعالیت در بازار کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا را تشریح کرد و گفت: اولین اقدامات، برنامه ریزی ترویجی است که هدف از آن کمک به تجار برای معرفی بازارها است.

وی یکی از مهمترین اقدامات ترویجی را معرفی بازارهای صادراتی از طریق برگزاری همایش‌ها و جلسات برای تجار و بازرگانان عنوان کرد و گفت: هر یک از میزهای کشوری در سازمان توسعه تجارت سالانه میان ۴۰ تا ۵۰ همایش در سطح تهران و استان‌ها برای معرفی بازارهای صادراتی برگزار می کنند.

اردکانی سرمایه اصلی این همایش ها را رایزنان بازرگانی دانست و توضیح داد: این رایزنان در سازمان توسعه نجارت مستقر هستند و اکنون ۶ رایزن در پنج بازار پاکستان، ترکیه، افغانستان، ارمنستان و عراق مستقر شده اند.

15 سفیر اقتصادی، مامور رایزنی برای رونق صادرات در بازارهای هدف صادراتی

وی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که اکنون ۱۵ رایزن بازرگانی داریم که در سالهای گذشته در بالغ بر ۲۰ بازار حضور داشته اند و تجربیات آنها بالغ بر ۱۰۰ سال نفر در بازارهای تجاری است.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت بهترین سرمایه تجاری کشور را رایزنان بازرگانی مستقر در سازمان توسعه تجارت خواند و گفت: این افراد اطلاعات بسیار خوبی از بازار کشورها دارند؛ چراکه هر یک میان سه تا پنج سال سابقه فعالیت در این بازارها را دارند.

به گفته وی، این رایزنان بازرگانی به دلیل شناخت درستشان از بازارهای هدف در همایش هایی که برگزار می شود به معرفی ظرفیت های بازار، تجار و بازرگانان ان کشورها می پردازند.

اردکانی درباره نحوه دسترسی به این رایزنان بازرگانی نیز عنوان کرد: اسامی این افراد در سایت سازمان توسعه تجارت وجود دارد و تجار می توانند از اطلاعات آنها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از میزهای کشوری سازمان توسعه تجارت مورد مراجعه بسیار تجار قرار دارد؛ افزود: یکی از مهمترین عملکردهای ما در امور ترویجی سازمان معرفی ظرفیت بازارهای صادراتی است.

این مقام مسئول بخش دیگر فعالت این معاونت را مشاوره های صادراتی دانست و گفت: این مشاوره ها از طریق رایزنان بازرگانی یاد شده، روسای میزها و کارشناسان کشوری به صورت حضوری، تلفنی و یا در همایش ها ارائه می شوند.

وی اعزام رایزنان بازرگانی به بازارهای خارج از کشور را یکی دیگر از فعالیت های معاونت متبوعش خواند و توضیح داد: اکنون با برخی محدودیت های بودجه‌ای برای اعزام رایزن بازرگانی مواجه هستیم؛ اما اعزام این رایزنان یکی از مهمترین اقدامات ترویجی این معاونت است و باید رایزنانی که به کشور بازگشته اند را جایگزین کنیم.

 

جزئیات برنامه‌های سازمان توسعه تجارت برای توسعه بازارهای صادراتی
تاریخ: شنبه 26 بهمن 1398