Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: گمرک برای حمایت از تولیدکنندگان و شرکت های خوشنام، تسهیلاتی را همچون ترخیص «با استفاده از لاین سبز» و «با استفاده از ضمانتنامه‌های بانکی و بیمه‌ای» و «ترخیص کالا به صورت نسیه» برای تجار خوشنام وجود دارد.

سید روح الله لطیفی در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا درباره تعداد گمرکات مستقر در کشور توضیح داد: اکنون 135 گمرک اجرایی در سراسر کشور فعال است و با توجه به راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی(ره)، به تازگی گمرک این منطقه نیز فعال شده است.

وی با بیان اینکه طی سال 98، سطح 12 گمرک نیز ارتقاء یافته است، افزود: گمرک در تمامی مبادی مرزی کشور حضور دارد و در صورت ایجاد پایانه های جدید مرزی، گمرک نیز در این مناطق حضور خواهد داشت که به عنوان مثال، می‌توان به این نکته اشاره کرد که با توجه به ایجاد مبادی مرزی در منطقه بیله‌سوار در استان اردبیل و کشور آذربایجان، گمرک استان اردبیل اقدام به استقرار واحدی در این منطقه کرده است.

به گفته لطیفی، در حال حاضر گمرک در نمایشگاه بین المللی تهران مستقر است و تحت عنوان «گمرک امور نمایشگاهی» در تهران وجود دارد؛ اما در سایر مناطق و استانها نیز در صورت برقرار نمایشگاههای بین المللی گمرکات اجرایی در استانها کلیه خدمات لازم در این خصوص را به تجار و سایر ذینفعان ارایه خواهند داد.

وی درباره نحوه اطلاع رسانی به تجار درباره حقوق گمرکی کالاهای مختلف نیز اظهار داشت: اکنون شورای اطلاع رسانی و سخنگوی گمرک، مسئولیت اطلاع رسانی تصمیمات و اقدامات گمرک را برعهده دارند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک ایران درباره برنامه های آینده گمرک برای ارائه تسهیلات جدید به فعالان اقتصادی نیز گفت: تعیین مسیر گمرکی بر اساس تعرفه کالا و نیز تعرفه های ممنوع، مشروط، نوع معامله، بدون انتقال ارز، نوع رویه ، وضعیت کالا، کالای نو و مستعمل، پایه ارزش کالا  که شامل بیش از یک حجم دلار به بالا ، بر اساس نام کشور برای مثال کشورهای پر ریسک بر پایه نام صاحب کالا بر اساس اظهارکننده یا ترخیص کار و حق العمل کار گمرکی تعیین می شوند.

وی افزود: کالاهایی در مسیر سبز تعریف و تعیین می شوند که این نوع کالاها نیازی به آزمایشگاه و استاندارد نداشته و به نوعی نیاز به کسب مجوز ندارند، ضمن اینکه به لحاظ کشور ساخت و اسناد ارائه شده نیز مشکلی ندارند و ارزش و تعرفه اظهاری سند، با ارزش و تعرفه استنباطی گمرک نیز مطابقت دارد که اغلب کارت‌های بازرگانی شرکت های تولیدی، در این مسیر قرار می گیرند.

وی ادامه داد:خوش حساب بودن در امور مالیاتی یکی از شاخص های اصلی و با اهمییت محسوب می شود؛ این در حالی است که کالاهایی که در مسیر زرد قرار می گیرند، نیاز به آزمایشگاه و یا استاندارد خواهند داشت؛ ولی به خاطر سابقه ترخیص در کمتر از سه ماه از زمان آخرین ترخیص و ارائه کاتالوگ و مطابقت ارزش استنباطی گمرک، بدون نیاز به ارزیابی فیزیکی ترخیص خواهند شد.

لطیفی با بیان اینکه اکنون تعداد 220 شرکت و فعال اقتصادی شناسایی شده اند که همکاری مناسبی با سازمان امور مالیاتی و گمرک دارند که این، موجب افزایش سهم مسیر سبز در ترخیص کالا شده است، افزود: در خصوص شرکت ها و فعالان اقتصادی کشور، یک شیوه نامه اجرایی تحت عنوان طرح فعالان اقتصادی مجاز (AEO) وجود دارد که توسط یک کمیته اجرایی در گمرک ایران  شرکت های مجاز شناسایی و به ایشان تسهیلات تعلق می گیرد.

سخنگوی گمرک ایران درباره تسهیلات مصوب جهت اعطاء به شرکت های موصوف نیز ضمن تکمیل دانستن آنها گفت: ترخیص کالا خارج از سطح 3(مسیر قرمز)، پذیرش ضمانت نامه بانکی حداکثر یکساله برای ترخیص قطعی ماده 6 قانون امور گمرکی، پذیرش ضمانت نامه بانکی برای ترخیص قطعی وسایر رویه های ماده 6 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی و استفاده از تسهیلات ماده 57 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، از جمله این موارد است.

وی تاکید کرد: هم اکنون گمرک جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از تولیدکنندگان و شرکت های خوشنام تسهیلاتی را همچون ترخیص با استفاده از لاین سبز،ترخیص با استفاده از ضمانمت نامه های بانکی وبیمه ای ونیز ترخیص کالا بصورت نسیه برای تجار خوشنام وجود دارد.

سه مشوق گمرک برای بنگاههای خوشنام/کالاهای خود را از لاین سبز، با ضمانتنامه بانکی و به صورت نسیه ترخیص کنید
تاریخ: شنبه 10 اسفند 1398