Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران، بازگشت ارز حاصل از صادرات را خارج از تصور دانست و گفت: مشکل ارتباط استرداد مالیات بر ارزش افزوده به رفع تعهد ارزی، باید به صورت کامل رفع شود

حسین سلاح‌ورزی در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا، درباره چگونگی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در سال 98 در راستای تسهیل استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان گفت: آمارها و اظهارنظرهای رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که روند بازگشت ارز حاصل از صادرات با توجه به محدودیت‌ها و موانع موجود در راه بازگشت ارز، بیش از حدی بوده که پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، علیرغم موفقیت صادرکنندگان در بازگشت ارز، اما قانون بودجه سال 98، ساز و کار ویژه ای در راستای استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان در نظر گرفته بود که این امر، ناهماهنگی‌هایی میان بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی ایجاد نمود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در این راستا ناهماهنگی در ارسال فهرست صادرکنندگان میان بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی وجود داشت که در جلسه سازمان امور مالیاتی و همچنین جلسه ای که با بانک مرکزی برگزار شد، طرح گردیده و اکنون این امیدواری وجود داردک ه ناهماهنگی‌ها در سال 99 مرتفع شود.

سلاح‌ورزی با اشاره به اصلاحیه قانون بودجه در این زمینه عنوان کرد: خواسته قانونی بخش خصوصی برای اینکه سال آینده نیز شاهد بازگشت ارز حاصل از صادرات به شکل مناسب باشیم، این است که استرداد مالیات بر ارزش افزوده با روند درستی پیش رود.

وی با بیان اینکه باید هماهنگی‌ها میان سازمان‌های مربوطه افزایش یابد، افزود: سازمان امور مالیاتی معتقد است که لیست ارسالی بانک مرکزی تجمعی بوده و قابل تفکیک نیست، پس اکنون که ارز صادراتی به کشور باز می‌گردذ بانک مرکزی باید لیست دقیق‌تر و تفکیک شده‌تری ازصادرکنندگان ارائه کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در صورتی که نحوه ارائه لیست صادرکنندگان به سازمان امور مالیاتی اصلاح شود، استرداد مالیات بر ارزش افزوده راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

وی درباره روند قیمتی ارز در سال آینده نیز گفت: اکنون نرخ ارز بر پایه عرضه و تقاضا است و در صورتی که درآمدهای ارزی کشور با همین روند ادامه پیدا کند و سیاست‌های بانک مرکزی نیز ثابت باقی بماند، بعید به نظر می‌رسد که اجازه ایجاد تقاضای جدید در سال 99 داده شود؛ لذا به نظر می رسد که افزایش قابل توجهی در نرخ ارز بودجود نیاید.

شیوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در سال 98 هنوز مشخص نیست/دولت اجازه ورود تقاضای جدید برای ارز را در سال 99 نخواهد داد
تاریخ: سه شنبه 13 اسفند 1398