Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به همراهی بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی به کشور در این مدت، گفت: در صورت تصمیم‌گیری‌ها و ایجاد قیدهای جدید از سوی بانک مرکزی صادرات کاهش یافته و مانعی برای ورود ارز بیشتر به کشور خواهد بود.

رضی حاجی‌آقامیری در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا درباره شیوه های رفع تعهد ارزی برای عدم روبه رویی با مشکلات سال جاری عنوان کرد: با توجه به شرایط به نظر می رسد که در این راستا تصمیم‌های بانک مرکزی با تغییر همراه نباشد؛ چراکه مشکلات کمبود ذخایر ارزی کشور در شرایط تحریم دلیلی بر نیاز دولت به بازگشت ارز صادرکنندگان است.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان هیچگاه درصدد خروج ارز از کشور نبوده اند، افزود: با توجه به اینکه صادرکنندگان برای ادامه فعالیت نیازمند بازگرداندن ارز به کشور هستند، حتی نیازی به روند تعهد ارزی از سوی دولت نیز نبود.

به گفته میری، در این راستا می‌بینیم که آمارهای منتشر شده از سوی دولت نشان دهنده بازگشت ارز صادراتی از سوی صادرکنندگان واقعی به درستی صورت گرفته و بانک مرکزی از روند بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بخش خصوصی به کشور قدردانی کرده است.

وی معتقد است که بنا به دلایل یاد شده تصمیمات دیگر بانک مرکزی در این راستا تنها می تواند مانعی بر سر راه صادرات غیرنفتی کشور باشد؛ به این معنی که هرچه شرایط صادرات دشوارتر و امکانات صادرکننده محدودتر شده و قیدهایی بر سر راه این فعل مهم قرار گیرد، صادرات کاهش خواهد یافت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اکنون بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی به کشور با صادرکنندگان همراهی می کند؛ اما نباید فراموش کرد که هرچه اینگونه همراهی ها افزایش یابد به نفع بانک مرکزی بوده و ارز بیشتری وارد کشور خواهد شد.

قیود جدید مانعی برای صادرات و تهدیدی برای ذخایر ارزی
تاریخ: دوشنبه 19 اسفند 1398