Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مجید افتخاری، عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاک تهران می‌گوید، در شرایطی که قرار گرفته‌ایم اصلاً شرایط ایده‌آلی نیست و با این وضعیت واحدها نیاز به نقدینگی بلند مدت دارند.

خبرگزاری مهر گروه فرهنگ؛ نزدیک به دو ماه است که «کرونا» این ویروس ناشناخته، پیچیده و مبهم تأثیرات مخرب را در زندگی، کار و اشتغال و فعالیت‌ها گذاشته است. ویروسی که همه را خانه‌نشین کرد، اقتصاد را با مشکلات عمیقی روبه‌رو کرد، فرهنگ را تحت تأثیر قرار داد، تمامی جشنواره و نمایشگاه فرهنگی و هنری کنسل شد، به نوعی همه سازوکارهای مختل شد.

«کرونا ویروس» همچنان در حال تاختن است و بیشتر راه‌کارها را با بن‌بست روبه‌رو کرده است. از همین رو، در حوزه مد و لباس شاهد هستیم که این صنعت را فلج کرده و تولیدکنندگان همچنان نتوانستند راهی را برای خروج از این بحران در پیش بگیرند. مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک تهران معتقد است که هیچ‌گونه پیش‌بینی را در مورد آینده نمی‌توان کرد و اگر هم تا به امروز درباره رویدادهای پیش‌آمده کرونا پیش‌بینی‌هایی را داشته همه غلط از آب درآمده است. به گفته او، باید سعی کنیم این مراحل را با راه‌کارهای درست و به‌موقع مدیریت کنیم تا بحران‌آمده جبران شود.

مجید افتخاری، عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاک تهران و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره کاهش فعالیت‌های حوزه مد و لباس و پوشاک می‌گوید: ما شاهد هستیم بخش عمده‌ای از همکاران ما در حوزه پوشاک از نیمه اسفندماه به کادر درمانی کمک کردند و صددرصد ظرفیت و تمام تمرکزشان را برای تهیه ماسک و لوازم بیمارستانی گذاشته‌اند.

فعالان پوشاک، خیلی‌ها به صورت رایگان و برخی هم با هزینه بسیار کم کمک کردند تا در این بخش کمک‌رسانی ثمربخشی به نهادهای مختلف را داشته باشند، قطع به یقین با توجه به شرایط در آینده هم کماکان باید بخشی از تولیدکنندگان پوشاک به نظام سلامت کشور کمک کند. تا مشکل به نوعی مدیریت شود

او ادامه می‌دهد: این فعالان پوشاک، خیلی‌ها به صورت رایگان و برخی هم با هزینه بسیار کم کمک کردند تا در این بخش کمک‌رسانی ثمربخشی به نهادهای مختلف را داشته باشند، قطع به یقین با توجه به شرایط در آینده هم کماکان باید بخشی از تولیدکنندگان پوشاک به نظام سلامت کشور کمک کند تا مشکل به نوعی مدیریت شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک تهران بیان می‌کند: ما تا چند ماه آینده نمی‌توانیم هیچ چشم‌اندازی را برای صنعت پوشاک تصور کنیم. کسانی که از آینده صحبت می‌کنند تماماً گمانه‌زنی‌های است که اغلب نشان داده تمام محاسبات غلط از آب درآمده است، اساساً این پدیده به قدری پیچیده و مبهم است که شرایط مجهول و ناشناخته‌ای را برای تمامی مشاغل رقم زده است. از همین رو، هیچ آینده‌ای را نمی‌توان در نظر گرفت.

افتخاری درباره بهم ریختگی بازار پوشاک می‌گوید: باید به این موضوع قائل باشیم که شرایط موجود نظم تعادل بازار را به هم ریخته است، تمام تولیدکنندگان و فروشندگان چک‌ها و حساب‌هایی دارند که اگر ورودی و دریافتی نداشته باشند، شرایط خوبی حاصل نمی‌شود. تا زمانی‌که ورودی و دریافتی برای فروشنده و بنکدارها نباشد یعنی این زنجیره از بین رفته است و باید گفت که شرایط بحرانی را ایجاد کرده است.

او همچنین از نگرانی بحران‌های پسا کرونا صحبت کرد و معتقد است، مطمئناً بحران پسا کرونا بیشتر از خود کرونا است. زیرا التهاب این ۴ یا ۵ ماه را نمی‌توانیم به این راحتی پشت سر بگذاریم یا بحران اسفندماه که برابر ۴ ماه کاری به حساب می‌آید. در نتیجه باید تدابیری اندیشیده شود تا با مکانیزم درست و قابل اتکا از صنایع مادر که میزان اشتغال بالایی دارند همانند صنعت پوشاک حمایت‌های ویژه‌ای شود تا بتوانیم این کمر شکسته را درست کنیم.

به گفته افتخاری، در شرایطی که قرار گرفته‌ایم اصلاً شرایط ایده‌آلی نیست و با این وضعیت واحدها نیاز به نقدینگی بلند مدت دارند.

با ایجاد محرک‌های خرید هم می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم یعنی با مشوق‌هایی انگیزه مصرف کننده را تحریک کنیم تا دست به خرید بزنند. بالاخره باید این موضوعات را مدیریت کنیم البته می‌بینیم برخی از کشورها به خوبی این جریانات را مدیریت کردند، بالاخره هر کسی راه و روش خودش را در مدیریت دارد اما باید یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم خرید کالاها برای مصرف کننده را سهل کنیم تا دست به خرید بزنند.

این مدرس دانشگاه بیان می‌کند: البته ما در شرایط سختی بودیم که قرار بود از ۱۸ فروردین صنعت نساجی مورد تحریم قرار بگیرد، که این هم تبعات داشت، همچنین در کنار تمام بحران‌ها تولیدکنندگان نزدیک به دو سال بود که درگیر مواد اولیه بودند اما امروز باید برای حل بحران پیش آمده جدید «کرونا ویروس» باید با تزریق نقدینگی با توجه به ظرفیت اشتغال واحدها، بحران‌ها را کم کنیم.

او ادامه می‌دهد: البته با ایجاد محرک‌های خرید هم می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم یعنی با مشوق‌هایی انگیزه مصرف کننده را تحریک کنیم تا دست به خرید بزنند. بالاخره باید این موضوعات را مدیریت کنیم البته می‌بینیم برخی از کشورها به خوبی این جریانات را مدیریت کردند، بالاخره هر کسی راه و روش خودش را در مدیریت دارد اما باید یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم خرید کالاها برای مصرف کننده را سهل کنیم تا دست به خرید بزنند.

افتخاری می‌گوید: سهل شدن خرید محصولات و کالاها هم به این معنی نیست که پول در جیبشان قرار دهیم، می‌توانیم فروش اقساطی را راه‌اندازی کنیم که بالاخره تحرک خرید ایجاد شود و بازار راه بیفتد. زیرا این بحران، بحران ساده‌ای نیست. این را هم در آخر بگویم هر اتفاقی که پیش‌بینی می‌کنند پیش‌بینی‌کنندگان باید بدانند این قصه تمام شدنی نیست تا واکسن آن تولید شود باید بدانیم که مکانیزم تمامی کشورها بهم ریخته است. هر کسی که شرایط آینده را پیش‌بینی می‌کند هیچ‌کدام درست از آب درنیامده است. پس باید راه‌کارهای درست اتخاذ کنیم و بحران را به مرور کم کنیم.

مجید افتخاری، عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاک تهران و مدرس دانشگاه است. او معتقد است، جریان و مکانیزم تولید مُد در ایران بسیار متفاوت است، زیرا زمانی‌که برای خودمان یکسری اصول طراحی می‌کنیم و پیش می‌رویم قطع به یقین آن اصول اگر هم‌سو با جریان فرهنگی، مُد داخل، و سلایق مردم نباشد آن مد و اصول هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. در شناسایی مسیر مُد به نگاه دلسوزانه احتیاج داریم، بعد باید اگر نواقص و ایرادهایی دارد در همان مسیر برطرف کنیم زیرا نمی‌توانیم خلاف جریان حرکت کنیم.

او در این زمینه که به عنوان متخصص فعال است و در دانشگاه‌ها در این زمینه تدریس می‌کند، اعتقاد دارد که جریان تولید مد در دنیا با ایران متفاوت است. اساساً در دنیا فرمت و فرمولی برای تولید مُد وجود دارد که قالب‌اش از هفته‌های مُد صورت گرفته است که برندها هم در سطح عرضه مد را انتقال می‌دهند در ایران این مدل هنوز به صورتی که حتی مسئولان به شیوه و سبک اطلاع داشته باشند، ندارند چه برسد به اینکه آن را به مرحله اجرا و عمل برسانند. یعنی شما از متولیان و مسئولان مد و لباس صحبت می‌کنید از او بپرسید مُد چگونه تولید می‌شود، قطعاً مطلع نیست و اطلاع موثقی ندارد.

 



بحران پساکرونا سخت تر از خود کرونا است/خرید را برای مردم سهل کنیم
تاریخ: شنبه 30 فروردین 1399