Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: برای عادی‌سازی صادرات باید پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها از جمله واردات، حمل و نقل، تولید و صادرات به صورت دقیق اجرا شود .

 

جمشید نفر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از آسیب کمتر به صادرات در شرایطی که کشور با ویروس کرونا مواجه شده است، چه باید کرد، گفت: راه حل این موضوع رعایت دقیق تمامی پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: کالاهای تولیدی کشورمان برای کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، امارات، هند و چین دارای مزیت است و این کشورها اغلب خواهان خرید کالاهای صادراتی ایران هستند. اما هنگامی که مسأله ویروس کرونا مطرح می‌شود، تمایلی برای خرید کالا از ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند و در این خصوص عقب‌نشینی می‌کنند.

وی افزود: بنابراین ضروری است تا با رعایت دقیق تمامی پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های واردات، تولید و حمل و نقل و صادرات کالا، کشورمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هر چه زودتر از این ویروس پاک کنیم تا بتوانیم به شرایط عادی تجارت بازگردیم.

نفر با اشاره به این که در مرزهای آبی مشکلی برای انتقال کالا وجود ندارد، گفت: اما برخی مرزها بسته است و برخی مرزها کاملا بسته است و برخی کشورها بعضی مرزهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسته‌اند، به عنوان مثال از 9 مرز مشترک ایران و عراق، فقط 3 مرز برای انتقال کالا فعال است که این امر منجر به ترافیک کالا در مرزهای باز می‌شود.

وی اظهار داشت: متأسفانه در سال‌هایی که باید به توسعه زیرساخت‌های صادراتی توجه می‌شد، اقداماتی در این خصوص انجام نشده و در شرایط فعلی برخی کالاهای صادراتی در ترافیک مرزی دچار افت کیفیت می‌شوند و ارزش صادراتی آنها کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: در مجموع صادرات به عراق، افغانستان و تا حدودی به پاکستان در حال انجام است، ولی علی‌رغم مذاکرات بسیار زیاد برای بازگشایی مرز ترکمنستان به عنوان یک شاهراه صادراتی، این مرز بر روی کالاهای صادراتی ما هنوز باز نشده است.

وی گفت: در مجموع صادرات کشور از شرایط ویروس کرونا بسیار متاثر شده است که امیدواریم هر چه زودتر رفع شود.

 

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای عادی‌سازی صادرات
تاریخ: سه شنبه 2 اردیبهشت 1399